دانشنامه ساخت و ساز

نویسنده‌ای که سیفون را اختراع کرد

سرجان هرینگتن

 ندیم، نویسنده و مترجم قرن شانزدهم و هفدهم میلادی کسی است که ‌مانند بسیاری از بزرگان، برخلاف طبع شاعرانه‌اش، یک مخترع نیز بود و سیفون دستشویی را برای خودش اختراع کرد. نام او بیش از اینکه به‌خاطر قلمش مطرح باشد، به‌خاطر ابداعی است که هنوز هم در دنیا کاربرد دارد. اگرچه سیفونی که او اختراع کرد آن مکانیسمی نبود که امروزه ما آن را مشاهده می‌کنیم، اما تمامی کسانی که به پیشرفت این وسیله کمک کرده‌اند، به نوعی از او الهام گرفته‌اند.

 

هرینگتن؛ شاعر محبوب ملکه

این نویسنده در روز چهارم آگوست۱۵۶۰در کِلستون متولد شد. پدرش نیز جان نام داشت و از مقامات دربار سلطنتی هنری هشتم به‌شمار می‌آمد، ضمن اینکه او یک شاعر نیز بود. مادر هرینگتن پسر نیز ندیمه مخصوص ملکه الیزابت اول بود. به‌همین واسطه او در دربار سلطنتی بریتانیا رفت‌وآمد داشت و یکی از ۱۰۲فرزندخوانده ملکه الیزابتی شد که توانایی بچه‌دار شدن نداشت. او در دوران نوجوانی به تحصیل پرداخت و حقوق خواند. هرینگتن به‌دلیل تحصیلاتش توانست در دادگاه سلطنتی مشغول به‌کار شود و به‌خاطر فن بیان فوق‌العاده و حتی شعرگونه‌اش نظر ملکه الیزابت اول را به‌خود جلب کرد. ملکه نوشته‌های او را تحسین می‌کرد، اما هرینگتن دوست داشت در این زمینه پیشرفت‌های بیشتری داشته و از سرآمدان عصر خود شود.

 

اختراع توالت سیفون‌دار

در دهه پایانی قرن شانزدهم بود که سر جان هرینگتن، توالت سیفون‌دار را اختراع کرد. این نخستین سیفون به‌کارگرفته شده در انگلستان و حتی می‌توان گفت دنیا بود. او وسیله اختراعی خود را Ajax نامید. (جِیکس اصطلاحی عامیانه برای کلمه توالت بود.) او این دستگاه را در خانه‌اش در کلستون کار گذاشت و از آن استفاده کرد. هیچ‌کس درباره اختراع هرینگتن خبری نداشت تا آنکه در سال۱۵۹۶، او کتابی با نام «گفتمانی جدید درباره موضوعی قدیمی: دگرگونی اِجِیکس» منتشر کرد؛ کتابی درباره اختراعش. او این کتاب را با نام مستعار «میساکموس» به‌عنوان نویسنده به چاپ رساند. هرینگتن به‌خاطر نگارش این کتاب از «ارل آو لستر»، از رجال سیاسی دربار انگلستان، تذکری سیاسی گرفت که ملکه عصبانی است. کتاب هرینگتن متهم به مسموم کردن فضای جامعه شد. به‌همین دلیل او را از حضور در دادگاه منع کردند. تنها چیزی که هرینگتن را نجات داد، این بود که ملکه الیزابت اول نسبت به او احساس دوگانه‌ای داشت. با این حال، کتاب در میان مردم با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. در اصل این کتاب باعث شد تا مخترعان بعدی با الهام از آن به سمت تکمیل اختراع هرینگتن بروند.

 

حضور در سریال

در یکی از قسمت‌های سریال کارتونی مشهور «پارک جنوبی» یا همان South Park هرینگتن به‌عنوان یک روح حضور داشت و توضیح داد که چگونه توالت سیفون‌دارش را اختراع کرده است!

 

تکمیل اختراع در قرن هجدهم میلادی

الکساندر کامینگ ساعت‌ساز اسکاتلندی که در لندن زندگی می‌کرد، با مطالعه دقیق روی مدل سیفون ساخته شده توسط هرینگتن، مدل پیشرفته‌تری را اختراع کرد. سیفون‌های امروزی همگی از مکانیسمی که کامینگ در سیفونش به‌کار برد، استفاده می‌کنند. او در سال۱۷۵۵ اختراع خود را تکمیل کرد و به بهره‌برداری رساند. کامینگ لوله فاضلابی را درست کرد که یک دریچه داشت. زمانی که او آب را با فشار وارد سیستم می‌کرد، این آب از طریق آن لوله که یک زانویی هم داشت، وارد مخزنی دیگر می‌شد. چند سال بعد جوزف براما مخترع انگلیسی، یک دستشویی فرنگی کامل و مجهز به سیفون را اختراع کرد و آماده نصب آن در منازل لندن شد. سیستمی که او به‌کار گرفت در واقع تکمیل همان مدلی بود که کامینگ آن را ساخته بود. او همچنین پمپ شناور را نیز برای توالت‌ خود اختراع کرد که به سیستم آبرسانی در داخل آن کمک می‌کرد.

 

تحول بهداشتی

اختراع توالت‌های سیفون‌دار با رشد وضعیت بهداشت و سلامت در محله‌های مختلف لندن همراه شد. کنترل فاضلاب با این توالت‌ها به‌مراتب راحت‌تر از قبل شده بود، ضمن اینکه مردم به آسانی می‌توانستند از آن به‌صورت بهداشتی‌تر استفاده کنند. بیل‌گیتس، بنیانگذار مایکروسافت اما چند وقتی است به‌دنبال توسعه توالت‌های بدون سیفون برای استفاده در مناطق فقیر و دورافتاده است. این توالت‌ها می‌توانند به‌صورت خودکار فضولات انسانی را به کود تبدیل کنند و بدون نیاز به فاضلاب بهداشتی هم باشند.

 

نخستین در دنیا

در دهه پایانی قرن شانزدهم بود که سر جان هرینگتن، توالت سیفون‌دار را اختراع کرد. این نخستین سیفون به‌کارگرفته شده در انگلستان و حتی می‌توان گفت دنیا بود. او وسیله اختراعی خود را Ajax نامید.

 

اختراع تخت خواب هوشمند ضد زلزله توسط یک ایرانی (+عکس)

 

اختراع تخت خواب هوشمند ضد زلزله توسط یک ایرانی (+عکس)

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا