عکس

فاجعه ‌بارترین ریزش‌ پل‌ها و ساختمان‌ها در جهان

پل‌ها و ساختمان‌ها می‌توانند جزو زیباترین آثار معماری به شمار روند اما همزمان فجایع مرگباری را نیز رقم بزنند. ریزش پل جنوا موجب شد تا نگاهی به فاجعه‌بارترین حوادثی از این دست بیاندازیم.

 

 

ساختمان رانا پلازا، بنگلادش

ریزش این ساختمان هشت طبقه یکی از بزرگترین تراژدی‌های تاریخی بود. ۱۱۳۵ نفر در این حادثه که ۲۴ آوریل ۲۰۱۳ رخ داد، کشته شدند. یک روز پیش از فرو ریختن این ساختمان ترک‌هایی در دیوارها پدیدار شده بودند و پلیس ورود به ساختمان را ممنوع کرده بود. اما کسی به این ممنوعیت توجهی نکرد. بیشتر قربانیان این سانحه دلخراش کارگرانی بودند که در کارگاه‌های دوخت و تولید لباس واقع در این ساختمان کار می‌کردند.

 

 

ساختمان پلاسکو، ایران

صبح پنج‌شنبه، سی‌ام دی‌ماه سال ۹۵ پس از وقوع آتش‌سوزی در طبقه نهم ساختمان پلاسکو، شعله‌های آتش به سرعت به طبقه‌های بالایی سرایت کرد و کل بنا در کمتر از ۴ ساعت فروریخت. ریزش ساختمان در حالی رخ داد که تعداد زیادی از مأموران آتش‌نشانی در بیرون و داخل ساختمان سعی در مهار آتش داشتند. در این حادثه بیش از ۲۰ نفر از جمله ۱۶ مأمور آتش‌نشانی جان خود را از دست دادند.

 

 

پل جنوا، ایتالیا

۱۴ اوت ۲۰۱۸ در پی سقوط بخشی از پل بزرگراهی در منطقه جنوا واقع در شمال ایتالیا، دست‌کم ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند. بنا بر گزارش‌ها بخشی از این پل به طول حدود ۸۰ متر پس از بارندگی‌های سیل‌آسا، به طور ناگهانی از ارتفاع ۵۰ متری به زمین سقوط کرد. به هنگام ریزش پل هشت خودرو در حال عبور از روی آن بودند. در همین حال بیش از ۲۰ دستگاه خودرو نیز به دلیل ریزش پل با یکدیگر تصادف کردند.

 

پل کلمبیا

این پل با هدف اتصال دو تونل به یکدیگر ساخته شد. اما ژانویه امسال زمانی که قرار بود دو نیمه ساخته شده پل به یکدیگر وصل شود، یکی از پایلون‌ها (ستون اصلی نگهدارنده پل) به دلیل خطای محاسباتی در مهندسی شکست و ۹ نفر جان خود را از دست دادند. به دلیل همین خطای فنی بیم آن می‌رفت که نیمه دیگر پل نیز فرو بریزد. از همین در ماه ژوئیه پل را به طور کامل منفجر کردند.

 

 

پل ستودنکا، جمهوری چک

این پل ۸ اوت ۲۰۰۸ زمانی که کارگران مشغول تعمیر آن بودند، فروریخت. در لحظه وقوع حادثه یک قطار به سمت این پل در حرکت بود. هر چند راننده قطار تلاش کرد به موقع ترمز کند، اما دیگر دیر شده بود و قطار با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت با ویرانه‌های فروریخته پل برخورد کرد. هنوز دلیل مشخص فروریختن این پل به طور قطع معلوم نشده اما چندین نقص در مهندسی سازه پیدا شد.

 

 

پل می‌سی‌سی‌پی، ایالات متحده آمریکا

پل می‌سی‌سی‌پی به طول ۵۸۱ متر در شهر مینیاپولیس واقع شده بود و دو بخش شهر را به یکدیگر متصل می‌کرد. روی پل هشت باند خودرو وجود داشت اما به دلیل تعمیرات که چند روز پیش از فروریختن پل آغاز شده بود، همه باندها مسدود و تنها یک باند برای تردد خودروها باز مانده بود. روز اول اوت ۲۰۰۷ در ساعت اوج ترافیک این پل ناگهان فروریخت. ۱۳ تن جان خود را از دست دادند. علت حادثه خطای محاسباتی و فنی اعلام شد.

 

 

ساختمان سامپونگ، کره جنوبی

تنها چند ثانیه کافی بود تا ساختمام سامپونگ در شهر سئول با خاک یکسان شود. روز ۲۹ ژوئن ۱۹۹۵ بیش از ۵۰۰ نفر به دلیل ریزش این مرکز خرید جان خود را از دست دادند. دلیل این حادثه سهل‌انگاری و نادیده گرفتن اصول مهندسی و همچنین استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت پایین اعلام شد.

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا