یادداشت

چند پیشنهاد برای نجات ساخت‌وساز

در دوران پسا کرونا

 به نقل از سعید ظریف مدیر مسئول مجله ساختمان و مدیرعامل مجتمع رسانه ای راه وساختمان شیوع ویروس کرونا در روز‌های اخیر بخش زیادی از اقتصاد را درگیر کرده و تبعات منفی اقتصادی آن شاید تا ماه‌ها بعد گریبان‌گیر بنگاه‌های مختلف اقتصادی باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که تحت تاثیر این ویروس همگیر زمین‌گیر شده بخش ساخت وساز است .در حال حاضر اغلب کارگاه‌های ساختمانی تعطیل یا نیمه تعطیل شده و بخش اعظمی از کارگران این صنعت خانه نشین شده‌اند .
گرچه تعطیلی این بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ سلامت و بهداشت محیطی جامعه ضروری و اجتناب ناپذیر است اما هیچ کس نمی‌تواند منکر تاثیرات نامطلوب اقتصادی این ویروس بر صنعتی باشد که از آن به عنوان صنعت مادر یاد می‌شود.
در حال حاضر کاهش بهره‌وری در صنعت ساخت وساز باعث شده بسیاری از مشاغل درگیر آن به حال تعلیق درآیند و شاید در این برهه زمانی بزرگترین لطمه نصیب کارگاه‌ها و کارخانه تولید مصالح ساختمانی است که هر کدام ازآن برنامه‌های جدی و توسعه ای به افزایش ظرفیت تولید ،برند سازی و صادرات داشته‌اند.
بر اساس آمارهای اقتصادی،صنعت ساخت و ساز حجم بازاری حدود ۵هزارمیلیارد دلاری سهمی جدی از تولید ناخالص جهانی را عهده‌‌دار است و بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه دنیا در صنعت ساختمان به مصرف می‌رسد. در ایران نیز بخش عمده ای از اقتصاد و تولید
به این صنعت وابسته است .یادآوری این آمارها به خوبی نشان می‌دهد که مسئولان ما نباید از واقعیت و اهمیت صنعت وساز غفلت کنند .چرا که غفلت از این صنعت بار مالی و معنوی جبران ناپذیری را بر جامعه ایجاد می‌کند.
حال به نظر می‌رسد در این دوران سخت و حساس شهرداری‌ها می‌توانند نقش حمایت گری برای بخش صنعت و ساختمان داشته باشند این ارگان‌ها به عنوان حکومت‌های محلی می‌توانند با کاهش عوارض ساخت وساز یا چشم‌پوشی از برخی‌ از پرداختی‌‌ها یاری‌گر سازندگان و معمارانی باشند که به دنبال ساخت وساز برتر و در حجم کلان هستند .
کاهش بروکراسی های اداری ،کوتاه شدن پرسه رسیدگی به مجوزهای ساخت و ارائه مشاوره و هم‌فکری‌های متعدد برای کاهش پرسه ساخت وساز می‌تواند نمونه‌ای از این فعالیت‌های حمایتی باشد .
همچنین نیاز است وزارت راه وشهرسازی نگاه جدی به پروژه‌های مسکنی از جمله بازسازی و نوسازی در بافت‌های فرسوده داشته باشد .این وزارت‌خانه با حمایت از انبوه‌سازان معتبر می‌تواند در این دوران نگاه جدی به مقوله رونق بخشی ساخت‌وساز داشته باشند. همچنین به نظر می‌رسد که این وزارت‌خانه به صورت جدی مقوله تهاترمصالح ساختمانی را به مرحله اجرایی برساند تا تولید کنندگان بتوانند با ارائه کالاهای خود انبارهای خود را برای تولیدهای جدید مهیا کنند .

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا