دانشنامه ساخت و ساز

سقف کرومیت؛بررسی کیفیت و نحوه اجرای آن

سقف های کرومیت، سقف هایی است که تیرچه های آن، تیرچه کرومیت بوده و روش اجرایی آن شباهت های بسیاری با سقف های تیرچه بلوک دارد.

از مزیت های اجرای این سقف می توان به حذف شمع ها اشاره نمود که در بالا بردن سرعت اجرای سقف و همچنین امکان اجرای همزمان دو و یا چند سقف اشاره نمود.

سقف های کرومیت، در حقیقت سقفهای ساخته شده با تیرچه کرومیت می باشند.

این تیرچه ها، شباهت ظاهری بسیاری با تیرچه های فندوله ای دارند با این تفاوت که به جای میلگردهای تحتانی تیرچه های فندوله ای از ورق فولادی و بجای میلگرد فوقانی، از پروفیل نبشی استفاده شده است.

تیرچه های کرومیت، بهتر است در سازه های بتنی مورد استفاده قرار نگیرد زیرا هم همگونی مصالح تیرچه های کرومیت با سازه های بتنی کم است، هم جهت ایجاد اتصال تیرچه با میلگردهای تیرهای بتنی و محل نشیمن، مشکلات اجرایی وجود خواهد داشت.
سقف کرومیت

مزایای سقف کرومیت

حتی در صورتی که تیرچه‌های مورد استفاده از نوع مرغوب و با محاسبات کامل باشد اجرای بد می‌تواند حتی منجر به ریزش و یا شکم دادن سقف شود.

دو عامل مهم که در اجرا باید به آن توجه نمود این است که اولا تا حد امکان از برش زدن تیرچه‌ها خودداری شود و در صورتی که مجبور به کوتاه نمودن تیرچه‌ها شدیم باید حتما به شیوه مناسب محل برش خورده ترمیم و با طول جوش مناسب تقویت شود تا از شکست تیرچه جلوگیری شود.

ثانیا جلوی کمانش بال فوقانی تیرچه‌ها به هر نحو ممکن باید گرفته شود. این امر در تیرچه‌های بلند بسیار حساس و مهم است.

غیر از این دو نیز جزئیات فراوانی در اجرای سقف کرومیت باید مد نظر قرار گیرد که بی‌توجهی به هر کدام می‌تواند موجب ایجاد نقص در سقف شود.

نحوه و مراحل اجرای سقف تیرچه کرومیت

این نوع سقف نیز مانند تمامی سقفهای سازه ای نیاز به تکمیل شدن نصب ستونها و تیرهای اصلی دارد.

لذا بعد از پایان جوشکاریها، تیرچه های کرومیت را روی سقف طبقه مورد نظر انتقال داده و با فاصله هر ۷۰ سانتیمتر به نحوی داخل دهانه تیرها قرار داده می شود

که نبشی بالای تیرچه کرومیت، هم تراز تیرهای فولادی سقف قرار گیرد و ورقهای زیرین تیرچه کرومیت را بوسیله جوش به تیر اصلی متصل می نمایند.

بعد از قرار گرفتن تیرچه ها در محل مشخص شده، نوبت به قرار دادن بلوکهای پرکننده فضای میان تیرچه ها می رسد.

این بلوکها می تواند از جنس بلوکهای سفالی، بلوکهای بتنی سبک و یا فوم های یونولیت (پلی استایرن) باشد. قرار گرفتن بلوکها دقیقا بر روی لبه تیرچه ها یکی از نکاتی است باید به آن دقت نمود.

زیرا در غیر این صورت می تواند منجر به سقوط بلوک آن و یا اکیپ فعال برروی سقف، در زمان بتن ریزی گردد.

پس از پایان نصب بلوکها، باید آرماتورهای حرارتی (شبکه آرماتور روی سقف)، ادکاها (میلگرد متصل کننده تیرچه ها به تیرها) و درز ژوئن (تای بیم یا کلاف عرضی) سقفها مطابق نقشه های ارائه شده توسط مهندس محاسب، اجرا گردد تا سقف آماده بتن ریزی شود.
در نهایت بعد از طی نمودن مراحل فوق، عملیات بتن ریزی انجام خواهد شد.

باید دقت نمود هنگام بتن ریزی، بتن در یک جا تخلیه نشود زیرا احتمال فروریختن بلوکهای سقفی در اثر وزن زیاد بتن وجود خواهد داشت.

در صورت استفاده از تیرچه های کرومیت در اسکلتهای بتنی باید به این نکات توجه نمود:

  • ضمن هماهنگی مهندس ناظر و مهندس محاسب، تاییدیه استفاده از تیرچه کرومیت اخذ گردد
  • هنگام نصب تیرچه ها، بدلیل عدم امکان استفاده از اتصال جوشی به میلگردهای اصلی تیرها، میلگرد ادکا به نحوی اجرا گردد تا اتصال کامل تیر و تیرچه برقرار گردد.
  • بدلیل وجود ورق زیر تیرچه های کرومیت، امکان عبور نکردن بتن به زیر تیرچه در قسمت آویز تیر وجود داشته و ممکن است، در آن قسمت بتن تیر بصورت کرمو درآید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا