دانشنامه ساخت و ساز

راهنمای انتخاب و خرید مناسب ترین کفپوش

این روزها دنیای کفپوش ها رنگ و لعاب زیادی پیدا کرده است حالا دیگر کفپوش ها با هر جنس و طرح دلخواهی مهمان خانه ها می شوند.زمانی در خانه‌های ما فقط فرش‌ها خودنمایی می‌کردند؛ با نقش‌ها و طرح‌های خاص خودشان.

آن موقع کفپوش خانه‌ها یا موزاییک‌های سیمانی بود یا موکت‌های کبریتی زبر و خشن که به مدد فرش‌هایی که بیخ‌تا بیخ پهن می‌شدند جایی برای دیده شدن نداشتند. حالا اما داستان فرق کرده است. این روزها دیگر فرش‌ها کوچک‌تر شده‌اند و کناره‌های دیوار خانه‌ها پیدا. با کفپوش‌هایی که دیگر فقط از جنس سیمان سرد نیستند؛ چوبی شده‌اند و پلاستیکی؛ مصنوعی و طبیعی. این روزها دنیای کفپوش‌های خانه همپای باقی اجزای دکوراسیون اهمیت پیدا کرده است. با انواع کفپوش‌های امروزی و کارکرد هرکدام‌شان بیشتر آشنا شوید.

معرفی انواع کفپوش

  • پارکت و لمینت:  چند وقتی است که بازارشان داغ شده و با وجود اینکه قیمت بالایی دارند باز هم محبوبیت دارند. این کفپوش ها انواع مختلفی دارند، اگر کامل از چوب های جنگلی ساخته شده باشند پارکت و اگر از یک یا ۲لایه نازک ام دی اف ساخته شده باشند، لمینت نامیده می شوند.
  • سرامیک: قبل تر که کف خانه ها را موزائیک می کردند، خانم های خانه سعی می کردند با فرش های رنگارنگ و نهایتا یک تکه موکت برای کناره ها روی موزائیک ها را بپوشانند اما با ورود سفال پخته شده ای به اسم سرامیک به خانه های مردم اوضاع فرق کرد. سایز قالی ها کوچک تر شد تا زیر کار مشخص شود. گل های قالی هم رنگ شان پرید و همه سعی کردند رنگ فرش را با رنگ و طرح سرامیک های کف خانه هماهنگ کنند.
  • موکت: یکی از مرسوم ترین انتخاب ها برای پوشش دادن کف خانه است. موکت ها بسته به طرح و رنگی که شما انتخاب می کنید می توانند خانه شما را بزرگ تر، گرم تر یا شلوغ تر از چیزی که هست نشان دهند.نکته اقتصادی:شما با هر میزان بودجه ای که دارید می توانید راهی بازار شوید و به مقدار مورد نیاز موکت تهیه کنید.چون قیمت موکت های موجود در بازار ازمتری ۸تا ۶۵هزار تومان متفاوت است. البته اگر قصد خرید موکت های با کیفیت خیلی بالا را دارید، باید ۱۵۰هزار تومان یا حتی بالاتر هم برای هر مترش بپردازید.

کدام کفپوش بهتر است؟ چطور هزینه استفاده از هریک را محاسبه کنیم؟

بدیهی است که همه ما طالب بهترین ها و زیباترین ها هستیم. اما حساب کرده اید برای زیباتر کردن فضای منزل تان چقدر باید هزینه کنید؟ یا اینکه اصلا کدام یک از گزینه های موجود با توجه به سبک زندگی خاص شما، برایتان مناسب تر است؟ مثلا ممکن است مجبور باشید برای مکان های پر رفت وآمد خانه تان، زیبایی را در اولویت دوم و سوم قرار دهید و نظرتان بیشتر به سمت کیفیت و دوام جلب شود.

گاهی هم پیش می آید کفپوش مناسب را انتخاب کرده اید اما وقتی به قیمت آن و پول توی جیبتان نگاه می کنید، نپسندید. برای یک خرید مناسب، قبل از مراجعه به بازار باید گزینه های احتمالی را بررسی کرد.

چطور محاسبه کنیم؟ یک نقشه ساده و دم دستی از منزلتان بکشید. با متر اندازه دیوارها را بگیرید و روی کاغذ کنار هر دیوار اندازه اش را بنویسید. بعد از این کار باید مساحت را حساب کنید. حالا باید آن قسمت هایی را که قصد دارید سرامیک یا پارکت کنید به مستطیل هایی تبدیل کنید تا بتوانید مساحت را به دست بیاورید.

آخر کار هم همه مساحت های به دست آمده را با هم جمع کنید. عدد به دست آمده میزان سرامیک و پارکتی است که شما احتیاج دارید که البته باید چند متر بیشتر سرامیک بخرید که پرتی ها را بپوشاند. عدد به دست آمده را در قیمت کفپوش مورد نظرتان ضرب کنید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا