نظام مهندسی

رییس سازمان نظام مهندسی فارس در گفت و گو با «صما» انتقاد کرد:

بی توجهی وزارتخانه های راه و کشور به اجرای مقررات ملی/ مشکلات عدیده مهندسان در طراحی، نظارت و اجرا برمبنای مقررات+اصلاحیه

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با انتقاد از بی توجهی وزارت راه شهرسازی و وزارت کشور نسبت به اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان گفت: مهندسان عضو سازمان های نظام مهندسی با مشکلات عدیده ای برای اجرای این مقررات روبه رو هستند.

سید مرتضی سیف زاده در گفت و گو با «صما» با اشاره به چند چالش مهم در این زمینه اظهار داشت: چالش اول مقاومت سرمایه گذاران برای چشم پوشی از اجرای بعضی از مقررات ملی ساختمان توسط مهندسان در هنگام ارائه خدمات مهندسی است.

وی ادامه داد: انتقال آموزش مهندسان در زمینه تمدید و ارتقا از سازمان نظام مهندسی به مجریان آموزشی؛ تضعیف سازمان نظام مهندسی و اعضای آن از سوی بعضی دستگاه های اجرایی مثل شورای شهر یا شهرداری ها و همچنین صدور بعضی از آرای دیوان عدالت اداری طی چند سال اخیر مثل دادنامه ۹۹ دیوان صادر شده در سال ۹۴، ازجمله چالش های دیگری است که مهندسان را در موضع ضعیفی برای اعمال مقررات ملی ساختمان قرار داده است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در عین حال با اشاره به نقش مهندسان در اجرای مقررات ملی ساختمان، گفت: حضور مهندسان در سراسر کشور ضامن اصلی اجرای مقررات ملی ساختمان خواهد بود.

سیف زاده با بیان این مطلب افزود: می توان ادعا کرد که با تصویب قانون و تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان، یکی از بهترین شیوه های واگذاری کار مردم به مردم و کم کردن بروکسی های اداری اتفاق افتاده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به طوری که در حال حاضر بیش از نیم میلیون مهندس در سراسر کشور آماده ارائه خدمات طراحی، نظارت و اجرای مسکن و ساختمان هستند.

سیف زاده یادآور شد: با یک حساب سر انگشتی دیده می شود که سازمان های نظام مهندسی از لحاظ بودجه ای چه کمک بزرگی به دولت کرده اند. به عبارتی، اگر قرار بود دولت این ۵۰۰ هزار نفر را استخدام کند، آموزش دهد، بر کار آنها کنترل و نظارت کند، صلاحیت آنها را توجیه نماید، باید سالیانه بودجه هنگفتی را مصرف می کرد.

این مسئول با تاکید بر اینکه حضور مهندسان در سراسر کشور ضمانت اصلی اجرای مقررات ملی ساختمان خواهد بود، ادامه داد: یک مقایسه ساده بین زلزله های رودبار و منجیل در سال ۶۹ زلزله بم در سال ۸۲ و زلزله کرمانشاه آمار تلفات انسانی را نشان می دهد که در اثر حضور مهندسان و رعایت مقررات ملی ساختمان، این آمار به شدت کم شده و تعداد تلفات از هزاران نفر به چند صد نفر تنزل یافته است.

وی همچنین با تاکید بر نقش بسیار مهم کاردان های فنی، معماران تجربی و کارگران ماهر در رعایت مقررات ملی و استانداردهای مصالح تصریح کرد: یکی از بزرگترین دستاوردها در زمینه ساخت و ساز اصولی مسکن و ساختمان، تصویب قانون نظام مهندسی و آیین نامه اجرایی آن است که مباحث لازم الاجرای مقررات ملی ساختمان را در پی داشته است.

سیف زاده با اشاره به تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان در کلیه استان ها و اثرگذاری آن در سرتاسر استان ها عنوان کرد: به منظور رعایت مقررات ملی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور به طور مشترک مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را مصوب کرده اند که الزامات اداری را نشان می دهد و ایمنی، بهداشت، آسایش و صرفه اقتصادی بهره برداران را تضمین می کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ادامه داد: هرچند باید ابتدا خود این نهادها عزم جدی برای اعمال این مقررات داشته باشند، اما متاسفانه می بینیم که بی توجهی به اجرای مقررات دیده می شود.

وی تاکید کرد: در پی این بی توجهی، مهندسان عضو سازمان های نظام مهندسی ساختمان نیز برای طراحی، نظارت و اجرا بر مبنای رعایت مقررات ملی ساختمان، با مشکلات عدیده ای روبه رو می شوند.

پی نوشت:

مطلب منتشر شده در خبرگزاری صما مربوط به مدتی قبل بوده و در حال حاضر وزارت محترم راه و شهرسازی و خصوصاً اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و وزارت کشور همکاری بسیار با ارزش و مطلوبی را با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس دارند و بیشترین حمایت ها را در جهت تحقق و اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و رعایت مجموعه مباحث مقررات ملی ساختمان به عمل می آورند که این همکاری و تعاملات شایسته قدردانی است

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا