یادداشت

احمدرضا عاملی

راهبرد جدید شوراى مرکزى، تعامل و یا تقابل با وزارت راه و شهرسازى

ابتکار عمل و تصمیمات اخیر وزارت راه و شهرسازى در مورد عدم حضور مدیران و کارکنان این وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازى استانهاى کشور، شهرداریها و شوراى اسلامى شهرهاى کشور در هیات مدیره سازمان استانها و متعاقب آن مواضع شوراى مرکزى سازمان نظام مهندسى که ابتدا در مصاحبه مهندس ترکان بعنوان رییس شوراى مرکزى و سپس توسط برخى از اعضاى هیات رییسه این شورا اعلام شد و بازتاب رسانه اى قابل ملاحظه اى را در پى داشت، حکایت از روند جدیدى مى کند که تا حدودى از تعامل طبیعى و معمول شوراى مرکزى با وزارت خانه مذکور فاصله گرفته و شاید به نوعى شائبه تقابل بین شوراى مرکزى سازمان نظام مهندسى ساختمان و وزارت راه و شهرسازى را در اذهان عمومى مهندسان ایجاد کرده باشد.

شاید یادآورى این
نکات، از خاطره مهندسى کشور خالى از لطف نباشد که
انتصاب دکتر آخوندى در رأس وزارت راه و شهرسازىِ دولت
تدبیر و امید،

به عنوان پژوهشگر و نظریه پردازى با تجارب
مدیریتى کلان و

ارزنده، نوید بخش تحولى اساسى در وضعیت نابسامان سازمان نظام مهندسى ساختمان تلقى مى شد و حضور مهندس ترکان در هیات مدیره سازمان استان تهران و سپس در رقابت هاى انتخاباتى شوراى مرکزى و در نهایت انتخاب و انتصاب ایشان
به
عنوان رییس این شورا، در شأن فردى توانمند که تجارب ارزشمند چند دوره
وزارتى و ساماندهى
دستگاههاى اجرایى
مرتبط با مهندسى کشور را به همراه داشت،
امید هاى تازه اى را براى مهندسان فعال و دغدغه مند بوجود آورده وتلفیق زور بازوى فکرى و تجربى مهندسى و مدیریتىِ
آن وزیر و این رییس
شورا، انتظارات آن
دسته از مهندسان

را به حد چشمگیرى سوق داده بود.

به نظر مى رسید که
در فضاى جدید و تعامل طبیعى و همکارى متعارف، بین این
سازمان
و آن وزارتخانه، پس از سالها انتظار، بستر ایده آلى براى جهش هاى مقتضى،
نسبت به وضعیت اسفبار کنونى بوجود آید و بعنوان
مفرّى از اوضاع و احوال فعلى تلقى
شود.

اظهارات رسانه اى
اخیر مهندس ترکان و مواضع اخیر شوراى مرکزى ولى حکایت
دیگرى
مبنى بر اقتضائات جدید و حواشى نو ظهور در روابط شوراى مرکزى و وزارت راه و
شهرسازى را متبادر کرده و شاید تا حدودى گنجیدن
امیدهاى دوگانه مورد اشاره در یک
اقلیم ذهنى را مورد
تردید قرار داده باشد
.

وزیر راه و شهرسازى پس
از طى حدود دو سال از آغاز حضور خود در مسند فعلى، تحرک مؤثرى را از
درون مجموعه راه و شهر سازى آغاز و سپس حرکت مذکور
را به وزارت کشور تسرى بخشید،
وزارتخانه اى که از
بالاترین توان سیاسى و در عین حال تاثیر گذارى در سرنوشت
ساختمان
برخوردار بوده و به همین دلیل تبعیت و یا عدم تبعیت وزیرِ این دستگاه عریض
و طویلِ اجرایى و زیر مجموعه آن از اراده وزیر راه
و شهرسازى را در پرده ابهام باقى
گذارده بود.

شاید انتظار مى رفت
که ژنرال چهار ستاره دولت تدبیر و امید که به جاى گزینه
حضور
در دولت، استقرار در سنگر پشتیبانى و تا حدودى حاشیه امنِ مصونیت از استیضاح
را برگزیده، در مصاف وزیر راه و شهرسازى با ریشه
هاى رانت خوارى و فساد که مورد
تقاضاى بسیارى از
مهندسان ساختمان استانهاى کشور نیز بوده است، ظرفیت والاى خویش را
در حمایت از این روند جدید و
در راستاى سیاست هاى این
دولت به میدان
تدبیر و امید بیاورد و در هنگامه ى این مصاف به در خواست
اعضاى
مورد اشاره سازمان پاسخ مثبت دهد و چتر حمایتى خود و شوراى مرکزى را بر فراز
سیاست هاى اخیر و نظریه هاىِ دیگرِ وزیر راه و
شهرسازى افراشته نگه دارد
.

به نظر مى رسد
انعکاس مخالفت رسانه اى مهندس ترکان در مورد بخشنامه موضوع
این
نوشتار مبنى بر اینکه مفاد بخشنامه وزیر راه و شهرسازى بمنزله “وضع قانون
جدید
است و وزیر نمى تواند قانون گذارى کند” و نیز
اظهارات ایشان در مورد مداخله
وزارتخانه مزبور در
انتخابات، مبنى بر اینکه “نظام مهندسى پدر خوانده نمى خواهد” و
استعفاى وى از کاندیداتورى در انتخابات دوره اخیر
نظام مهندسى ساختمان و علاوه بر
آنچه بر شمرده شد،
علنى شدن نامه ایشان به دکتر آخوندى در مورد رسیدگى به شکوائیه
هاى انتخاباتى را باید در یکى از گزینه هاى زیر و
یا ترکیبى از آنها جستجو و ریشه
یابى کرد:

عدم اطلاع کافى
رییس و اعضاى شوراى مرکزى از برخى اقدامات وزارت راه و شهر
سازى
که مستلزم رایزنى و اجماع سازى با این شورا بوده است
.

خلاء مناسبات و
تعاملات متعارف وزارت راه و شهرسازى و شوراى مرکزى
.

طبیعت روحیه
نقادانه مهندس ترکان و برخى از اعضاى شوراى مرکزى
.

روحیه آمرانه موجود
در برخى از مدیران دولتى
و بهاى کافى ندادن
به جایگاه طرف مقابل
.

سوء تفاهم ها و یا
القاى برخى از بد اندیشى هاى رایج
.

آنچه که مسلَّم است
و لُب مطلب این نوشتار را در بر مى گیرد این است که هر
یک
از عوامل فوق و یا ترکیبى از آنها و یا هر موضوع دیگرى که روابط فعلى شوراى
مرکزى و وزارت راه و شهرسازى را به وضعیت فعلى
کشانده باشد نمى تواند اهمیت بیشترى
در مقایسه با لزوم
ساماندهى وضعیت ناهنجار و درهم تنیده ى موجودِ نظام مهندسى
ساختمان
داشته باشد، شاید از این تعبیر مهمتر امیدوارى بسیارى از مهندسان پر تلاش و
دغدغه مند نسبت به استعداد، درایت، هوشمندى، تجربه
و توانایى هاى رییس شوراى مرکزى
و وزیر راه و
شهرسازى این دوره و چشم هاى انتظارى است که به همکارى آنها دوخته شده
است، فرصتى که شاید براى برداشتن این بار سنگین و
پاسخگویى به این انتظار بزرگ در
آینده اى نزدیک
قابل تکرار نباشد و آب رفته را به جوى برنگرداند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا