یادداشت

داریوش کاوسی، کارشناس ارشد معماری

دو یادداشت در مورد انتخابات نظام مهندسی

داریوش کاوسی، کارشناس ارشد معماری، در سلسه یادداشت هایی به مساله انتخابات نظام مهندسی پرداخته است که در ادامه می خوانید.

وجوه تمایز دوره هفتم انتخابات نظام مهندسی

هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها طبق ماده۱۰ قانون نظام مهندسی ساختمان و کنترل ساختمان، در۱۶ مهرماه سال جاری برگزارمی شود. شایان ذکر است این دوره انتخابات به نسبت ادوار گذشته از امتیازات بسیاری درروند اجرایی، نظارتی و سیاست گزاری برخوردار است.

آنچه مسلم است مهم
ترین هدف برگزاری هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان
استان ها بنا به اظهار نظر کارشناسان این حوزه،حضور حداکثری مهندسان، برگزاری
انتخابات سالم و بی طرفانه است.به گونه ای که مصلحت گرایی در این دوره انتخابات از
هیچ جایگاهی برخوردار نیست.

گفتنی است مهم ترین
وجه تمایز این دوره انتخابات هیات مدیره ها نسبت به دوره های گذشته، تدوین شیوه
نامه انتخاباتی از سوی کارشناسان و مسوولان وزارت راه و شهرسازی است، که بنا به
استدلال مسوولان مربوطه، این شیوه نامه می تواند سند چشم اندازی برای برگزاری
انتخابات مورد بحث و سایر انتخابات پیش روی سازمان های نظام مهندسی ساختمان در
آینده نه چندان دور تلقی شود.

یکی از مهم ترین
مزایای شیوه نامه انتخابات، تعیین حق الزحمه هیات اجرایی و دستگاه نظارت،تعیین محل
استقرار هیات اجرایی و مشخص نمودن ترکیب اعضای هیات مدیره دوره جدید است.البته باید
متذکر شد که به دلیل نامشخص بودن موارد مذکور متاسفانه در دوره های قبل،سازمان های
نظام مهندسی ساختمان استان ها و در برخی موارد ادارات کل راه و شهرسازی با مشکلاتی
مواجه بودند.

یکی دیگر از وجوه
تمایز این دوره انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها، تاکید
بر ثبت نام از داوطلبان فارغ التحصیل ۷ رشته اصلی بود. چرا که متاسفانه حضور برخی
از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط در هیات مدیره های ادوار گذشته، چالش های را پیش
روی تصمیم گیری ها و یا اجرای سیاست های سازمان قرار داده بود که دراین دوره سعی
بر آن شد که تنها از فارغ التحصیلان ۷ رشته اصلی ثبت نام به عمل آید.

اعمال ماده ۱۲۳
آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از سوی وزیر راه وشهرسازی یکی
دیگر از نقاط مثبت هفتمین دوره انتخابات پیش روی به شمار می آید. چرا که آخوندی در
این دوره توانست با درایت کامل ابهامات موجود در قانون نظام مهندسی و کنترل
ساختمان را که مربوط به برگزاری انتخابات هیات مدیره بود، از میان برداشته تا دیگر
امکان سوءتعبیر برای برخی از افراد منفعت طلب فراهم نشود.

شایان ذکر است از دیگروجوه
تمایز هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها،
برگزاری انتخابات الکترونیک در سراسر کشور است.در این مجال باید به این نکته اشاره
نمود انتخابات الکترونیک برای اولین بار در سازمانهای نظام مهندسی انجام می شودکه
البته این امر تا حدود زیادی مانع بروز هر گونه تخلف خواهد شد.

گفتنی است، نرم
افزار انتخابات الکترونیک در آینده بسیار نزدیک از سوی شورای مرکزی به تمامی
سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها ابلاغ خواهد شد و تا قبل از روز برگزاری
انتخابات، نرم افزار مذکور در مراکز استان ها به صورت آزمایشی، امتحان خواهد شد تا در روز برگزاری انتخابات با هیچ مشکلی برخورد
ننمایند. جالب است بدانیم نرم افزار موجود از مرحله آزمون و خطا گذشته و آماده
اجرای موفق در سراسر کشور است.

همان گونه که می
دانیم تبلیغات داوطلبان، یکی از مهم ترین ارکان هر انتخاباتی به حساب می آید،که
البته باید به این نکته اشاره نمود که تبلیغات سالم و به دور از حاشیه به طور طبیعی
سلامت انتخابات را تضمین می نماید. که انتخابات هیات مدیره ها نیز از این قاعده
مستثنی نیست. متاسفانه تبلیغات زود هنگام و بد اخلاقی انتخاباتی نیز یکی از آفات این
انتخابات به حساب می آید که البته با سیاست گذاری به موقع از سوی وزارت راه وشهر
سازی در همان اوایل روند اجرایی انتخابات هیات مدیره در قالب انتشار اطلاعیه، مبنی
بر توصیه به پرهیز از هرگونه تخریب و توهین به داوطلبان و افراد وابسته به آنها که
در صورت مشاهده این اقدام مذموم دستگاه نظارت بر هفتمین دوره انتخابات، به جد با
افراد خاطی برخورد خواهد کرد و حتی منجر به ابطال پروانه اشتغال به کار افراد خاطی
نیز خواهد شد.

یکی از دیگر مباحث
شیوه نامه انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها،منع
تبلیغات ۲۴ ساعت قبل از زمان رسمی برگزاری انتخابات است.بدین معنا که هرگونه تبلیغ
از سوی داوطلبان و افراد وابسته به آنها به هر طریقی، ۲۴ ساعت قبل از زمان رای
گیری انتخابات ممنوع است و با افراد خاطی نیز برخورد جدی خواهد شد.

البته باید متذکر
شد که برخلاف تصور برخی از افراد مبنی بر اینکه، هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره با حساسیت ویژه
ای از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری می شودصراحتا باید به این نکته اشاره نمود
که وزارت خانه مذکور تنها سعی بر اعمال
کامل و بی نقص قانون دارد و هیچ حساسیت خاصی نسبت به این دوره از انتخابات وجود
ندارد.

گفتنی است در این
میان می توان نقش آخوندی را به عنوان سکان دار وزارت راه وشهر سازی نیز اشاره نمود
چرا که وی، معاونان و برخی از مسوولانش به دلیل داشتن سابقه حضور در سازمان های
نظام مهندسی ساختمان استان ها، با مشکلات و دغدغه های پیش روی این سازمان آشنایی
کامل دارند که این مهم می تواند چراغ راهی برای حل بسیاری از مشکلات باشد.

جالب است بدانیم که
در این میان برخلاف تصور برخی افراد که نظریه های آخوندی را صرفا دارای جنبه سیاسی
و تبیلغاتی می داند باید گوشزد نمود که نظریه های وی نه تنها از چنین وجوهی
برخوردار نیستد بلکه به علت کارشناسی بودن نظریه ها تا به امروز بسیاری از موانع و
مشکلات پیش روی انتخابات را نیز مرتفع نموده است.

لازم به ذکر است
یکی از مهم ترین نقاط ضعف دوره های گذشته انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام
مهندسی ساختمان استان ها، عدم ارائه گواهی سوءپیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر از
سوی داوطلبان بوده است. که اجرای این مهم در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره
سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها مبین برگزاری انتخابات قانونی، سالم و بی
طرف از جانب وزارت راه و شهرسازی است.

بنا به اظهار نظر
مسوولان برگزاری هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان
استان ها، مهم ترین نقاط قوت این دوره انتخابات شامل،حضور حداکثری مهندسان،یکسان
نمودن فضای انتخابات،ممانعت از ایجاد رانت برای هر فردی و با هر منصبی، بی طرفی
کامل وزارت راه و شهرسازی و ایجاد شرایط برگزاری انتخابات سالم از مهم ترین نقاط
قوت این دوره انتخابات هیات مدیره به شمار می آید.

در ادامه
مسیرفرآیند انتخابات ودرپریود زمان قانونی تبلیغات، برگزاری مناظره میان داوطلبان
انتخابات هیات مدیره و بیان برنامه ها و دید گاه های نامزد ها میتواند یکی دیگر از
نقاط قوت این دوره انتخابات به شمار آید. هرچند در نگاه گذرا به کارنامه اجرایی
سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها به این مهم دست می یابیم که متاسفانه
برخی از اعضای سازمان های نظام مهندسی در مجامع عمومی و یا در جلسات هیات مدیره ها
با لشکر کشی و لابیگری تنها سعی بر سهم خواهی بیشتر و برهم زدن نظم جلسات را دارند
حال چگونه می توانند در جلسات مناظره حضور بهم رسانند و این جلسات مناظره بدون هیچ
تنشی تشکیل شود. بدیهی است برگزاری این جلسات، نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد.

فراز و نشیب انتخابات هیات مدیره در ادوار گذشته

انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی هر سه سال یک بار، بر اساس
ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صورت می گیرد.

در نگاه اجمالی به شش دوره انتخابات هیات مدیره برگزار شده به این مهم
دست می یابیم که متاسفانه در ادوار گذشته برخی از بندهای ماده۱۱ قانون نظام مهندسی
و کنترل ساختمان بر اساس یک سری ملاحظات انجام نشده و یا حتی مورد بی مهری برخی از
مسوولان قرار گرفته بود.البته باید متذکر شویم که فرآیند انتخابات از اولین دوره
تا به امروز هیچ فرقی نکرده است و تنها در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام
مهندسی ساختمان استان یک سری ضوابط قانونی مغفول مانده از سوی وزارت راه وشهر سازی
به جد، مورد پیگیری قرار گرفت.

گفتنی است مهم ترین معضل انتخابات هیات مدیره در شش دوره گذشته بنا به
اظهار نظر کارشناسان این حوزه، نبود حساسیت در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات
هیات مدیره، جناح بندی و لابی گری مغرضانه برخی افراددر انتخابات، حضور کارمندان
دولتی از جمله پرسنل ادارات راه وشهر سازی به عنوان نامزد انتخابات هیات مدیره
نظام مهندسی و بعضا حضور این افراد در سازمان نظام مهندسی ساختمان را می توان از
مهم ترین تخلفات انتخابات هیات مدیره دوره های گذشته برشمرد.

حضور کارمندان دولت و اعضای شورای انتظامی در هیات مدیره ها را می
توان یکی از بارزترین تخلفات ادوار گذشته برشمرد،چرا که طبق متن صریح قانون نظام
مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت راه و شهر سازی موظف است که نظارت عالیه بر سازمان
نظام مهندسی ساختمان داشته باشد که با عضو شدن در هیات مدیره ها عملا از وظیفه
اصلی خود باز می مانند.هر چند سیاست وزارت
راه وشهر سازی در آن زمان این گونه طلب می کرد که برخی از کارمندان در سازمان نظام
مهندسی ساختمان حضور داشته باشند.حال این سوال مطرح می شود که با حضور کارمندان
دولت در سازمان نظام مهندسی چگونه عملکرد این سازمان توسط همین کارمندان مورد
بررسی قرار می گرفت.

عدم اجرایی کامل مواد ۵۸ و ۵۹
آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در انتخابات گذشته صدمات
جبران ناپذیری را بر بدنه سازمان نظام مهندسی ساختمان برجای گذاشت. چرا که طبق
مواد مذکور تنها افرادی می توانند در انتخابات هیات مدیره شرکت کنند که تحصیلات
خود را در ۷ رشته اصلی گذرانده باشند اما متاسفانه در ادوار گذشته فارغ التحصیلان مرتبط
نیز به هیات مدیره راه یافتند.

اما نکته قابل تامل اینجاست که در ادوار گذشته وزارت راه و شهر سازی
به عنوان سیاست گزار ارائه طریق نکردو تنها در برخی موارد ادارات راه و شهر سازی
استان به صورت موردی و سلیقه ای عمل کرده بودند.

هر چند شرایط نمایندگان در ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
به صراحت اعلام شده است .برخی ازموارد این ماده قانونی به راحتی از طرق مورد
تایید قابل سنجش و کنترل است، اما نکته
قابل تامل اینجاست که برخی از این موارد را نمی توان به راحتی کنترل نمود و همچنین
ملاکی برای سنجش دقیق آن وجود ندارد. هر چند در بند (ع) ماده ۹۱ آیین نامه اجرایی
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در این مورد بحث شده است اما باید توجه داشت که
این بند بسیار کلی است و نیاز به تدوین نظام نامه آن به شدت احساس می شود. هر چند
تدوین این نظام نامه از سوی وزارت راه و شهر سازی برای هفتمین دوره انتخابات هیات
مدیره به علت نبود زمان کافی امکان پذیر نیست اما امید می رود که این مهم برای
دوره آینده انتخابات در دستور کار قرار بگیرد.

جالب است بدانیم که علت این شدت نظارت و حساسیت از سوی وزارت راه و
شهر سازی را در عواملی مانند ایجاد تغییرات گسترده ای در وزارت مذکور، مشکلاتی که
در چند سال گذشته گریبان سازمان نظام مهندسی را گرفته، وجود گردش عظیم مالی، تخلفات
چشمگیر و فزاینده برخی از اعضای هیات مدیره و درگیری های موجود میان برخی اعضا را
می توان جستجو کرد.

حضور آخوندی و برخی از معاونانش در وزارت راه وشهر سازی خود مهم ترین
دلیل شفاف سازی هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره است چرا که این افراد در کارنامه
کاری خود سابقه درخشانی در حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان دارند و خود ریشه
بسیاری از مشکلات این سازمان و همچنین نقاط ضعف انتخابات دوره های گذشته را می
دانند .

الکترونیکی شدن مهم ترین نقطه قوت هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره به
شمار می آید چرا که در این روش امکان هر گونه سوء استفاده به حداقل خواهد رسید. هر
چند امید می رفت که در روز رای گیری کارمندان سازمان نظام مهندسی در حوزه اخذ را ی
حضور نداشته باشند. اما این مورد نیز متاسفانه از نگاه تیزبین مسوولان برگزاری
انتخابات هیات مدیره در این دوره مغفول ماند که امید می رود برای دوره های آتی این
مشکل مرتفع گردد.

تکمیل بانک اطلاعاتی جامعه مهندسان شاید یکی از مهم ترین دستاوردهای
هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی به شمار آید چرا که قرار است در روند
برگزاری این دوره انتخابات ،تعداد مهندسان موجود در کشور، جنیست و طیف سنی نیز به
صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که هر ا نتخاباتی دارای یک سری نقاط ضعف
و قوت است.اما انتظار می رود انتخابات پیش روی جامعه مهندسان در سلامت کامل برگزار
شود به گونه ای که اعضای این دوره هیات مدیره از نظر کیفی وضعیت بهتری را نسبت به
دوره های گذشته داشته باشد چرا که عدم نظارت دقیق از سوی دستگاه نظارت عالیه ممکن
است در آینده نه چندان دور موجب انحلال برخی از سازمان های نظام مهندسی استان ها
شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا