حذف قطارهای سریع السیر تهران به یزد و مشهد و بالعکس
تنها قطارهای پرسرعت کشور از پرتقاضاترین مسیرهای تردد مسافران یعنی مشهد و یزد حذف شدند.
متاسفانه
دولت نه تنها به مسئولیتها و وظایف خود در بخش توسعه ناوگان ریلی پایبند نبوده
بلکه حتی باعث توقف روند رشد آن شده به طوری که امروز به دلیل انباشت مشکلات و
زیانهای ناشی از عدم پرداخت یارانهها و حمایتهای دولتی در مجموعه رجا، شاهد آن
هستیم که تنها قطارهای پرسرعت یعنی ترن ستها از چرخه عرضه بلیت خارج و از شبکه
سیر حذف شدند.
ترنستهایی
که از امروز از شبکه سیر حذف شدند در مسیرهای پرتقاضای یزد و مشهد تردد داشتند و
در شرایطی که ضریب اشغال این قطارهای سالنی حدود ۱۰۰ درصد بود، امروز مسافران دیگر
دسترسی به این ناوگان ندارند و روزانه ۲۰۰۰ صندلی از این مسیر حذف خواهد شد.
رجا
در سال جاری برای نگهداری و تعمیر این قطارها حدود ۴۰ میلیارد تومان زیان داشته
اما سعی کرده است قطارهای پرسرعت کشور را از دسترس مسافران ریلی که اغلب از قشر
متوسط رو به پایین کشور هستند خارج نکند.
در
شرایطی که قیمت این بلیتها غیرواقعی و حمایتی است اما دولت حاضر نشده از شرکت رجا
و بخش ریلی کشور حمایت کند و تا کنون با اختصاص ارز دولتی به بخش ریلی موافقت
نکرده است.
ایلنا
درباره راهکارهای خروج از این شرایط نوشته است: کارشناسان حمل و نقل بر این باور
هستند که دولت برای جلوگیری از افزایش زیان شرکتهای حمل و نقلی باید اصلاح نظام
تعرفهگذاری برای قطارهای مسافری با توجه به نوع ناوگان، پرداخت کمک زیان برای
قطارهای حومهای و تکلیفی، ایجاد ردیف یارانه سیر قطارهای پرسرعت (ترن ست) غیر
حومهای و تخصیص ارز دولتی برای تامین قطعات یدکی و خدمات فنی را در دستور کار خود
قرار دهد.