سعید محمدزاده در مراسم آغاز عملیات اجرایی برقیسازی راهآهن گرمسار-اینچهبرون اظهار داشت: هدف اصلی این پروژه ارتقای ظرفیت در کریدور شمال-جنوب واقع در شرق دریای خزر، همچنین توجه به ترانزیت در این کریدور است
وی با توجه به مزیت اتصال به روسیه از شرق دریای خزر گفت: با برقی شدن
راهآهن گرمسار- اینچهبرون شاهد افزایش ظرفیت ریلی در شرق دریای خزر خواهیم بود و
در غرب دریای خزر این اتفاق با تکمیل راهآهن با اتصال ریلی رشت به آستارا رخ میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال ریلی به بندر امیرآباد و
بندرانزلی گفت: این اقدامات میتواند ارتباط بین روسیه، ایران و دسترسی به آبهای
آزاد جنوب ایران را فراهم کند.
مدیرعامل شرکت راهآهن بیان داشت: راهآهن در سالهای اخیر شاهد
تحولات بسیار بزرگ و جدی بوده است و نیاز به توسعه سریع اقتصادی نیازمند فراهم شدن
زیرساختهای حملونقل است. همچنین ارتباط با کشورهای همسایه و آسیا میانه،
همسایگان جنوبی و افغانستان سبب توسعه اقتصادی کشور میشود.
وی افزود: طی این سالها خوشبختانه سرمایهگذاریها و اقدامات جدی در
زمینه توسعه حملونقل ریلی رخ داده است. بهصورت
متوسط طی سالهای گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار بهطور مستقیم از جانب دولت در حملونقل
ریلی سرمایهگذاری شده است و این جدا از سرمایهگذاریهایی است که از طریق سایر
منابع جذبشده است.
محمدزاده بیان داشت: این امر فقط به دلیل نقش بیبدیل ریل در توسعه
اقتصادی و حملونقل و تأثیر آن در صرفهجویی مصرف سوخت است و امیدواریم این
اقدامات بتواند منجر به رشد قابلتوجه در کشور شود.
وی افزود: در سند چشمانداز ۱۴۰۴ پیشبینیشده است به ۶۰۰۰ کیلومتر
راهآهن برقی دستیافته باشد، در این راستا راهآهن برقی تهران-مشهد، گرمسار-اینچهبرون
بهعلاوه سایر مسیرهای پر اهمیت که با راهآهن روسیه برای برقی کردن برخی از آنها
تفاهمنامهای را امضا کردهایم و امیدواریم مطابق این قرارداد برای تحقق سایر
قراردادها نیز گام برداشته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مهمترین
این مسیرها دوخطه و برقی کردن خط ریلی بین بافق تا سرخس و اتصال آن به خواف همچنین
برقی کردن از سرخس تا بندرعباس است. امیدواریم این مجموعه از اقدامات موجب ارتقا
سرعت حملونقل و افزایش ظرفیت حمل و کاهش زمان سیر در کشور شود.
مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: در مسیر شرق خزر با برقی کردن
گرمسار-اینچهبرون، ارتباط حملونقل بین ایران و کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و
روسیه همچنین ایران، ترکمنستان و ازبکستان افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم این
پروژه در زمان مقرر تکمیل شود.
محمدزاده افزود: شرکتی که برای این پروژه انتخاب شده است صاحب تجربیات
بسیار خوب و ارزشمندی در بحث برقیسازی راهآهن دارد و امیدواریم این کار در کشور
ایران با سرعت زیادی انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاریهای بین راهآهنهای
ایران و روسیه بیان داشت: این همکاریهای در جهت توسعه هر دو کشور نقشآفرین خواهد
بود و امیدواریم به اهداف مدنظر دولت و مجلس، سهم بار ریلی به ۳۰ درصد کل افزایش
یابد.
مهمترین نکته این است که بتوانیم با همکاری تمامی دستگاههای ذیربط
بتوانیم این پروژه را در موعد مقرر به اتمام برسانیم و امیدواریم برکات این پروژه
به تمام ایرانیان بهویژه استانهای گلستان، مازندران و سمنان برسد و موجب رونق
کسبوکار و ارتقا زندگی ساکنان مسیر عبوری این خط آهن باشد.