حمل و نقل

عرضه مستقیم لاستیک خودروهای سنگین با ارز دولتی

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای با بیان این‌که خط قرمز سازمان راهداری دریافت کمیسیون غیرقانونی شرکت‌ها از رانندگان است، از عرضه مستقیم لاستیک با نرخ ارز دولتی در پایانه‌های بار و مسافر سراسر کشور خبر داد.

داریوش امانی در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که
اعتراض کامیون‌داران از چه زمانی شروع شد و گفته می‌شود اظهاراتوزیر راه و شهرسازی
در رابطه با منع قانونی افزایش کرایه حمل باعث تشدید اعتراض کامیون‌داران شده است،
اظهار کرد: اعتراض کامیون‌داران ازاول خردادماه امسال شروع شد. در رابطه با
موضوع وزیر راه و شهرسازی نیز چنین چیزی را شخصانشنیده‌ام
.

وی با یادآوری این‌کهروز سوم اعتراضات رانندگان جلسه‌ای ۵ ساعته
با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، تصریح کرد: وزیر راهشخصا
به موضوع اعتراضات ورود کرد و در جلسه اول تشکل های صنفی از طیف های
مختلف حضور داشتند
.

وی با بیان این‌کهمتاسفانه تعداد تشکل‌های صنفی این بخش
خیلی زیاد است از تشکیلکارگروه ویژه برای احصای مشکل رانندگان خبر داد و
گفت: صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی جلسه‌ای با محوریت اقدامات انجام شده
برای رفع مشکلات کامیون‌داران و رسیدگی به خواسته‌های آنها برگزار شد
.

وی همچنین با یادآوری این‌که ریشه اعتراضات کامیون‌داران اقتصادی،
عرضه و تقاضاست، گفت:در ۱۰ سال اخیر ۴۰ درصد بار کشور افزایش یافته و در مدت
یاد شده در حوزهناوگان ۱۰۰ درصد رشد داشته‌ایماین روز وروز
نشان داده که معیشت راننده کمتر شده است
.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جادهای با بیان این‌که
اولین خواسته رانندگان افزایش کرایه بود که اردیبهشت ماه عملیاتی شد، اظهار کرد:
به عنوان مثال کرایه حمل بار از مبدا تهران به مقاصدی مانند قم ۱۵ درصد، قزوین ۲۲ درصد،تبریز
۱۵ درصد،مشهد ۱۵ درصد، بیرجند ۱۹، فارس ۱۹، کرمان ۲۰، رشت
۲۶، ارومیه ۱۵، زاهدان ۱۹، یزد ۲۳، بندرعباس ۲۰
و بوشهر ۲۴ درصد افزایش یافته است
.

امانی با اشاره به نوسانات ارز طی ماها‌های اخیر و مشکلات مربوط به
تامین قطعات، لاستیک و مسائل روزمره رانندگان، اظهار کرد: در سه چهار سال
اخیر اتفاق خاصی در این زمینه -کرایه حمل- نیفتاده بود، بر اساس قانون مصوب
شورای اقتصاد سال ۶۹ قیمت توافقی بود اما بعد از هدفمندی یارانه‌ها این مصوبه کم
لن یکن شده و قیمت‌گذاری در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جادهای نبود

وی با یادآوری این‌که قانون سال ۶۹ توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ
شد، افزود: در سال ۸۰ برای بحث تامین اجتماعی رانندگانقانون تصویب شد که بر اساس
آن دولت مکلف شد ۵۰ درصد سهم بیمه رانندگان را تامین کند و یارانه مربوطه را در
اختیار سازمان تامین اجتماعی یا سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد
.

وی در عین حال تصریح کرد: اما این اتفاق نیفتاد و سازمان تامین
اجتماعی چندی پیش دو روز بیمه یارانه راننده را بدون یارانه حساب کردند که مقداری
اعتراض رانندگان را تشدید کرد
.

مقام مسئول سازمان راهداری و حمل‌ونقل همچنین با بیان این‌که ضریب
بازنشستگی از
۱.۳ به ۱.۵ رسید که با حقوق بالاتری بازنشسته
می‌شوند، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا ۲۰ روز آینده اطلاعات دقیق بار و
کرایه دریافتی را از طریق پیامک به حدود ۴۵۰ هزار رانندگان ارسال خواهیم کرد
.

امانی با اشاره به تامین لاستیک به‌عنوان یکی از مطالبات اصلی
رانندگان، بیان کرد: به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیشنهاد داده
و اعلام آمادگی کردیم در پایانه‌های بار و مسافر غرفه به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های
تولیدکننده یا واردکننده قرار گیرد تا لاستیک بدون واسطه و دلال به دست رانندگان
برسد
.

وی از قول وزارت صنعت برای عملیاتی کردن این پیشنهاد خبر داد و گفت:‌
دنبال هستیم این کار عملیاتی شود تا آنجایی که لازم است قطعات و لاستیک با ارز
مصوب در اختیار رانندگان قرار گیرد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا