حمل و نقل

آخوندی در سفر به هند خبر داد؛

هند تمام مناقصه‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار را انجام داد

وزیر راه و شهرسازی کشورمان، بر لزوم تداوم همکاری بین کشور‌هایی که در پروژه بندر چابهار سهیم هستند جهت عملیاتی شدن و تجاری سازی آن تاکید کرد و گفت: دهلی نو تمام مناقصه‌های خود را برای سرمایه گذاری در چابهار و خرید ماشین آلات انجام داده است و پس از ساخت قطعات لازم وانتقال آن‌ها به ایران، این بندر بطور کامل عملیاتی خواهد شد.

عباس آخوندی امروز چهارشنبه در دهلی نودرباره توافقات دو کشور
در خصوص بندر چابهار اظهار کرد: ما در دهلی نو یک جلسه، میان بخش خصوصی ایران و
بخش خصوصی هند و همچنین دولت‌های ایران و هند برای استفاده هرچه بهتر از فرصت توافق
بندر چابهار در جهت افزایش ترانزیت و حمل و نقل برگزار کردیم
.

وی تاکید کرد: «نکته اصلی این است که اگر ما بخواهیم این توافق فعال شود،
به یک همکاری همه جانبه از سوی ایران، هند و افغانستان نیازمند هستیم؛ بنابراین
بخش‌های خصوصی ایران، هند و افغانستان و همچنین سایر کشور‌های منطقه مانند، روسیه،
آذربایجان، گرجستان و همچنین کشور‌های آسیای میانه که از این پروژه نفع می‌برند
باید برای فعال کردن این پروژه جلسات متعددی با یکدیگر داشته باشند و زمینه‌های
همکاری‌های خود را گسترش دهند
».

وزیر راه و شهر سازیدر خصوص روند پیشرفت توافقنامه توسعه بندر
چابهار با هند با بیان اینکه این پروژه پیشرفت بسیار خوبی داشته است، تصریح کرد
: قرارداد مدیریت بخشی از بندر چابهار با هند امضا شده است و بر اساس آن
هند باید در چابهار سرمایه گذاری کند
.

وی افزود: دهلی نو تمام مناقصه‌های خود را برای سرمایه گذاری در چابهار
و خرید ماشین آلات انجام داده است و پس از ساخت قطعات لازم وانتقال آن‌ها به ایران،
این بندر بطور کامل عملیاتی خواهد شد
.

آخوندی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی هم، ایران توافقات خوبی با هند
امضا کرده است و اکنون نیز در دیدار با مقامات هندی سعی خواهیم کرد برای توسعه ریل
آهن زاهدان با آن‌ها مذاکره کنیم
.

وزیر راه و شهر سازی افزود: هدف از این سفر نیز استفاده از موقعیت ترانزیتی
ایران و عملی کردن قراداد‌هایی مانند توافق چابهار میان هند، ایران و افغانستان؛
کریدور جنوب و شمال میان هند، ایران و روسیه و توافقات بین ایران و کشور‌های آسیای
میانه و ایران و گرجستان است
.

آخوندی در مورد نقش بخش خصوصی در پیشرفت روابط هند و ایران گفت: جلسات
امروز میان دولت‌های هند و ایران به کمک بخش خصوصی دو کشور انجام شد
.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی
هند ارتباط برقرار کرده اند، تاکید کرد: هندی‌ها می‌توانند در ایران و بنادر آن سرمایه
گذاری و برای صادرات خود به آسیای میانه و اروپا از ایران استفاده کنند
.

براساس گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی در راس هیاتی متشکل از
معاونان و فعالان بخش خصوصی برای ارتقای همکاری‌های دوجانبه در حوزه حمل و نقل و
در راس آن ایجاد تحول در بازاریابی بندر چابهار وارد دهلی نو شد
.

بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با
سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به
عهده دارد
.

چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت‌های
سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است
.

این بندر پس از بهره برداری، قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه‌های ترمینال
کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت ونیم
میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد
.

بندر چابهار با برخورداری از مزایا و ظرفیت‌های بالقوه در مسیر توسعه ترانزیتی
قرار دارد و این بندر اقیانوسی به عنوان پل دسترسی به کشور‌های آسیای میانه و
مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزیتی و ترانشیپی کشور‌های منطقه قرار دارد
.

جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در سیستان و بلوچستان از اولویت‌های
دولت است و به همین دلیل ترانزیت محموله ۱۰۰ هزار تنی کالای کشور هند از طریق بندر
چابهار به افغانستان در همین راستاست
.

توافقنامه چابهار یکی از نمود‌های عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر
محور توسعه است
.

در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال
بیش از یک میلیون و یکصد هزار تن گندم به افغانستان استفاده می‌کند. اولین محموله
۱۵ هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از
طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد
.

این بندر می‌تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون
نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا