حمل و نقل

علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان مشخص شد

نوزدمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور اعضا مورخ سوم مهرماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید و ضمن بحث و بررسی پیرامون دستور کار جلسه، مشخص شد .

نوزدمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور اعضا مورخ سوم مهرماه در
وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید و ضمن بحث و بررسی پیرامون دستور کار جلسه، مشخص
شد که علت وقوع سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب؛ خروج از محور
و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است و در همین راستا
اطلاعیه شماره دو این کمیسیون در خصوص سانحه مذکور به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نودمین جلسه کمیسیون ایمنی
‌راه‌ها با حضور اعضا یا نمایندگان آن‌ها در وزارت راه و شهرسازی برگزار و پس از
بحث و بررسی پیرامون دستور کار، جمع‌بندی‌های زیر حاصل شد؛

۱گزارشی
از مصوبات انجام شده کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ارائه و مقرر شد میزان پیشرفت
فیزیکی هریک از مصوبات نیز تهیه و در جلسه آتی کمیسیون ارائه گردد
.

۲اطلاعیه
شماره ۲ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در خصوص سانحه اتوبوس حامل دانش‌آموزان محور
بندرعباس- داراب مورخ ۱۰/۰۶/۱۳۹۶ به شرح پیوست مورد تصویب قرار گرفت
.

۳گزارشی
از پیشرفت سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل‌ونقل توسط مرکز فناوری اطلاعات و
ارتباط وزارت راه و شهرسازی ارائه گردید
.

اطلاعیه شماره ۲ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در خصوص سانحه اتوبوس
حامل دانش‌آموزان محور بندرعباس- داراب به شرح زیر است
:

به‌منظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و آگاهی از ابعاد، عوامل شکل‌گیری
و شدت حوادث ترافیکی، گزارش نهایی حادثه اتوبوس حامل دانش آموزان استان هرمزگان
محور بندرعباس-داراب مورخ ۱۳۹۶/۶/۱۰که پس از انجام بازدید میدانی، بررسی
اسناد حمل، موقعیت وقوع حادثه، اخذ نظرات مسئولان مرتبط و طرح در نشست‌های
کارشناسی و دو نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور تهیه شده را به اطلاعت هم‌وطنان می‌رساند
:

علت حادثه: خروج از محور و واژگونی اتوبوس ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی
راننده

علت تشدیدکننده پیامد‌های حادثه: عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط
اکثر سرنشینان

پیشنهاد برای جلوگیری از حوادث مشابه

۱تا حد
امکان، شروع سفر اردوهای دانش‌آموزی در شب‌هنگام، محدود می‌گردد و در صورت ضرورت
سفر در شب، از یک هفته قبل با پلیس‌راه هماهنگی‌های لازم به عمل آید تا مراقبت
ویژه صورت گیرد
.

۲از آنجا
که نبستن کمربند ایمنی عامل اصلی فوت و آسیب بوده، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان
صداوسیما و هر یک از ارکان کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشارکت مؤثرتری در آگاه‌سازی
و اطلاع‌رسانی عمومی در رابطه با ایمنی ترافیک داشته باشند. مقرر شد سازمان
صداوسیما در حد مورد نیاز اعلامی از طرف کمیسیون ایمنی نسبت به پخش تیزرها و
برنامه‌های فرهنگ‌سازی ایمنی بدون دریافت هزینه اقدام نماید
.

۳سازمان
راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راهور موظف می‌باشند سامانه ۱۴۱ و سامانه
پیامکی ۱۱۰۱۲۰ را طوری تنظیم کنند که مسافران در صورت مشاهده هرگونه رفتار پرخطر
از سوی راننده بتوانند از طریق این سامانه‌ها اطلاع‌رسانی کرده و عکس‌العمل فوری
جهت پیشگیری از سانحه صورت پذیرد. ضمناً سازمان صداوسیما نیز بعد از اعلام کمیسیون
ایمنی راه‌ها، اقدامات مقتضی در خصوص معرفی این سامانه‌ها به عمل آورد
.

۴آموزش
ملاحظات ایمنی و مبانی مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریت‌های پزشکی
برای مربیان کلیه اردوها توسط آموزش‌وپرورش در دستور کار قرار گیرد
.

۵دروس و
مباحث آموزشی مبانی ایمنی، مقررات راهنمایی و رانندگی و اقدامات اولیه فوریت‌های
پزشکی در سطوح مختلف آموزشی در دستور کار آموزش‌وپرورش قرار گیرد
.

۶با توجه
به ایمنی بالای حمل‌ونقل ریلی، ضمن تأکید بر توسعه حمل‌ونقل ریلی، استفاده از این
شیوه در مسیر‌های ممکن، در اولویت کلیه اردوها قرارگرفته و تسهیلات لازم فراهم
گردد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا