حمل و نقل

فرودگاهی که از دل خاک بیرون آمد

محدودیت قابل توجه ناوگان مسافری ایران در طول سال‌های گذشته باعث شده نه تنها کشور نتواند نقش قابل قبول در حمل ونقل بین‌المللی پیدا کند که حتی در فضای داخلی نیز بسیاری از فرودگاه‌های ایران به حالت نیمه‌تعطیل اداره شده‌اند.

طبق برآوردهای وزارت راه و شهرسازی در طول سال‌های گذشته تنها چند
فرودگاه قرار گرفته در شهرهایی مانند تهران، مشهد، شیراز و اصفهان نقشی جدی در
ترددهای هوایی داشتند و تقریبا دیگر فرودگاه‌های ایران یا نیمه تعطیل بودند و یا
با حداقل ظرفیت به کار خود ادامه دادند
.

در چنین شرایطی نه تنها ساخت فرودگاه‌های جدید در مناطق مختلف کشور در
دستور کار قرار نگرفت که حتی تعدادی از فرودگاه‌هایی که کلنگ‌زنی آنها از سال‌ها
پیش انجام شده بود، متوقف شد. یکی از این فرودگاه‌ها فرودگاه شهر سقز در استان
کردستان است. این فرودگاه که در ابتدا با هدف سرعت دادن به توسعه کردستان و البته
پوشش هوایی شهرهایی همچون بانه، مریوان، سردشت، مهاباد و تکاب کلنگ‌زنی شد، هر چند
در زمان‌هایی کوتاه پیشرفت‌هایی را به ثبت رساند اما عملا نتوانست به مرحله بهره‌برداری
نهایی برسد
.

در کنار مسائلی مانند تملک اراضی و نبود منابع اعتباری لازم یکی از
اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که باعث می‌شد وزارت راه و شهرسازی طرح ساخت این فرودگاه را
به طور جدی پیگیری نکند، نبود ناوگان مورد نیاز برای فعال کردن فرودگاه این منطقه
بود. جت‌های هوایی ایران که تعداد فعالان آن بسیار محدود شده بود، از نظر هزینه و
همچنین ظرفیت بالای مسافربری شرایط به صرفه برای حضور در فرودگاه‌های کوچک مانند
آنچه در شهر سقز در نظر گرفته شده بود را نداشتند و از این رو تا اجرایی شدن برجام
کار ساخت این فرودگاه رسما متوقف ماند
.

در جریان سفر روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان آخونی
خبر از پیگیری دوباره کار ساخت این فرودگاه داد. به گفته وی فرودگاه سقز که می‌تواند
با ظرفیت جابجایی یک میلیون مسافر در سال نقش مهمی در توسعه منطقه داشته باشد، به
زودی به مرحله انتخاب پیمانکار می‌رسد تا با آغاز دوباره کار اجرایی فرآیند تحویل
باند، ترمینال‌ها و اترون آغاز شود
.

بر اساس گفته آخوندی در حال حاضر همچنان مشکل تملک و نقل و انتقال
زمین وجود دارد و ما با توجه به باز شدن امکان پیگیری این طرح می‌توان امیدوار بود
که فرودگاه سقز در آینده‌ای نه چندان دور به بهره‌برداری نهایی برسد
.

پس از اجرایی شدن برجام بار دیگر امکان مذاکره شرکت‌های ایرانی با
هواپیماسازان اصلی دنیا فراهم شد و در این فضا ایران‌ایر توانست تعدادی هواپیمای
ATR خریداری کند که با توجه به برد کوتاه و ظرفیت مسافرپذیری پایین مناسب
فرودگاه‌های کوچک هستند. با تکمیل فرآیند خرید این هواپیماها در آینده‌ای نزدیک
دست ایران‌ایر برای انجام پروازهای مستقیم به فرودگاه‌های کوچک باز می‌شود و در این
چهارچوب آغاز به کار دوباره فرودگاه سقز و تحویل آن یکی از اصلی‌ترین اتفاق‌هایی
استکه در چهارچوب اجرایی شدن توافقات هسته‌ای و با چند مرحله پیگیری در سطوح مختلف
در دستور کار قرار می‌گیرد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا