شرکت ها

مدیر دپارتمان محصولات عمرانی شرکت ورزیران:

کیفیت عایق رطوبتی به اندازه کیفیت سازه و معماری در ساختمان مهم است

شرکت ورزیران از سال ۱۳۷۳ تحت لیسانس و با مشارکت شرکت فنیکس بین‌الملل (Phoenix international) تولید محصولاتی متنوع بر پایه قیرهای اصلاح‌شده و پلیمری را در ایران شروع کرده و طی این سال‌ها توانسته در صنایع مختلف در کشور تأثیرگذار و پیشرو باشد. تولیدات این شرکت شامل دو بخش اصلی محصولات پوشش لوله‌های فولادی و محصولات عمرانی است.در خصوص محصولات این شرکت مهندس سالار حسامی نقشبندی، مدیر دپارتمان محصولات عمرانی شرکت ورزیران پاسخ گوی سوالات مجله ساختمان بوده است.
در خصوص محصولات عمرانی شرکت ورزیران و کاربرد آنها توضیحاتی ارائه فرمایید.
در بخش عمرانی، تولیدات شرکت ورزیران شامل سه زیرمجموعه است.
بخش اول شامل صنعت راهسازی و راهداری است که در این بخش قیر پلیمری برای تولید آسفالت‌های ویژه، ماستیک‌های پلیمری مخصوص درزگیری آسفالت و باندهای بتنی و امولسیون‌های قیری مورداستفاده در راهسازی تولید می‌شود.
بخش صنعت ساختمان که شامل عایق رطوبتی پیش ساخته با نام تجاری ورزفلکس است.این محصول تنها عایق تولید شده با پلیمر الاستوپلاستیک SBS در ایران بوده و همچنین تنها عایق رطوبتی است که موفق شده گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی را اخذ نماید.
ورزفلکس با خواص منحصر به فرد و ویژگی های ممتاز مورد توجه بسیاری از شرکتهای مشاور و کارفرماهای مختلف قرار گرفته و توانسته در سالیان گذشته بخش قابل توجهی از بازار عایق رطوبتی ایران را در اختیار بگیرد، این محصول با موفقیت در بسیاری از پروژه های مهم و حساس کشور مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش صنعت آب نیز ما توانستیم عایق آب بند و ماستیک مخصوص مخازن، کانالهای انتقال آب و شبکه های آبیاری و زهکشی را تولید نماییم.
از تولیدات جدید ما برای صنعت ساختمان عایق روف گاردن ورزفلکس است که با استقبال گسترده فعالان اجرای بام سبز مواجه شده است، روف گاردن ورزفلکس یک عایق دومنظوره است که کارکرد آب بندی و ضد ریشه را همزمان داراست

کیفیت عایق رطوبتی به اندازه کیفیت سازه و معماری در ساختمان مهم است

تولید انواع عایق‌های ساختمانی ایران در چه جایگاه جهانی قرار دارد؟
در زمینه عایق رطوبتی که بحث اصلی مصاحبه ماست محصول ورزفلکس ما مشخصات محصولات روز کشورهای اروپایی را دارد و حتی در تعدادی از آیتم‌های مهم استاندارد مانند تحمل برودت فراتر از استاندارد ملی ایران و حتی برخی محصولات مشابه اروپایی است.
به‌طورکلی یک عایق رطوبتی باید چه مشخصات کیفی و کمی داشته باشد؟
یک عایق رطوبتی مرغوب از مواد اولیه دست اول و باکیفیت تولید می‌گردد و مطابق استاندارد ملی ایران برای عایق‌های رطوبتی پلیمری این محصول باید دارای ضخامت ۴ میلی‌متر باشد که این مشخصه مهم با کولیس به‌راحتی قابل‌اندازه‌گیری است. از مهم‌ترین خواص کیفی عایق رطوبتی می‌توان به انعطاف‌پذیری، تحمل برودت، پایداری حرارتی، توانایی افزایش طول و مقاومت کششی اشاره کرد که مجموع این آیتم‌ها تعیین‌کننده نحوه عملکرد و طول مدت این عملکرد هستند. این مشخصات همگی در استاندارد ۱- ۳۸۸۵ ایران قید گردیده‌اند و همچنین بخش مصالح مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه محصولات عایق رطوبتی بازار ایران تحقیقات و رصد مداوم دارند و گواهینامه این مرکز در حال حاضر شاخصی مهم برای انتخاب انواع مصالح ساختمانی مورداستفاده در پروژه‌های عمرانی است.

کیفیت عایق رطوبتی به اندازه کیفیت سازه و معماری در ساختمان مهم است

خریداران عام برای تهیه یک عایق باکیفیت باید به چه مواردی توجه کنند؟
برای تشخیص کیفیت عایق رطوبتی چند نکته بسیار ساده را می‌توان مدنظر داشت که نیاز به آزمایشگاه و تست‌های حرفه‌ای هم ندارد، اولین مشخصه که در استاندارد ایرآن‌هم مورد تاکید قرارگرفته ضخامت عایق رطوبتی پلیمری است که باید ۴ میلی‌متر باشد که به‌سادگی با کولیس یا خط کش و متر قابل‌تشخیص و اندازه‌گیری است. ویژگی مهم دیگر انعطاف‌پذیری عایق رطوبتی است که آن‌هم با دست و چند بار خم و راست کردن عایق در زوایای مختلف قابل‌تشخیص است، عایق مرغوب با خم و راست کردن چندین‌باره ترک نمی‌خورد و نمی‌شکند در ضمن عایق مرغوب در دمای زیر صفر درجه نیز باید انعطاف‌پذیری را حفظ نماید با قرار دادن نمونه محصول در فریزر و سپس تست شکنندگی عایق این آیتم هم قابل‌بررسی است؛ و البته بهتر از همه این راه‌ها رجوع به متخصصان این امر و مراکز تحقیقاتی معتبر است. سایت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مرجع معتبر تعیین کیفیت مصالح ساختمانی است و محصولات دارای گواهینامه مرکز مورد کنترل و پایش مداوم قرار می‌گیرند.
آیا نصب این عایق‌ها به متخصص نیاز دارد؟ متخصصان در خصوص نصب این محصولات باید به چه نکاتی توجه کنند؟
به موضوع بسیار مهمی اشاره کردید جالب است که در استانداردهای اروپایی اجرای این محصولات قیدشده که نصب عایق رطوبتی پلیمری به دلیل حساسیت‌های محصول حتماً باید توسط اکیپ متخصص و باتجربه انجام ‌شود.
یکی از نکات مغفول در صنعت ساختمان ما همین موضوع است که باید محصول باکیفیت توسط استادکار خبره اجرا شود تا کیفیت نهایی کار مطلوب باشد. همین عایق ورزفلکس دارای نکات اجرایی فراوانی است که رعایت آنها مکمل کیفیت محصول است و اگر توسط اکیپ غیرمتخصص اجرا گردد نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد. به‌بیان‌دیگر عایق رطوبتی مرغوب با اجرای خوب می‌تواند تضمین‌کننده سال های سال آب‌بندی عالی ساختمان بوده و در حفظ و افزایش طول عمر سازه بسیار مؤثر باشد.
اینجا لازم می‌دانم به مطلبی که موضوع مقاله من در همایش عایق‌های رطوبتی ایران در سال ۹۰ بود اشاره کنم، مسئله اهمیت ایزولاسیون و آب‌بندی ساختمان‌ها به نظر من موضوع بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای است که آنگونه که بایدوشاید موردتوجه قرار نگرفته است، شما اگر بهترین سازه بتنی یا فولادی را داشته باشید و مرغوب‌ترین مصالح را هم برای نمای داخلی و بیرونی آن استفاده نمایید اما ساختمان شما فاقد ایزولاسیون مناسب و مرغوب باشد عملاً کل ساختمان زیر سؤال می‌رود و از حیض انتفاع خارج می‌شود. ما در سال‌های گذشته با کمک شرکت‌هایی که روی آب‌بندی پروژه‌هایشان حساس بوده‌اند توانسته‌ایم تأثیرگذاری قابل‌توجهی در آب‌بندی ساختمان‌های مختلف داشته باشیم و نظر بسیاری از فعالان صنعت ساختمان به محصول و خدمات ما جلب شده و توانسته‌ایم بخشی از تجربه‌های ناکام استفاده از عایق‌های رطوبتی نامرغوب را تغییر دهیم و محصول باکیفیت جهانی را همراه با نصب عالی در پروژه‌ها جا بیندازیم و عملکرد مطلوب را به کارفرمایان مختلف ارائه نمائیم.
در خصوص استفاده از قیر و گونی چه نظری دارید؟
این محصول که در رده عایق‌های رطوبتی درجا قرار می‌گیرد دارای نقاط ضعف متعدد است و به همین دلیل در حال منسوخ شدن است، جدای از مشکلات ایمنی و زیست‌محیطی استفاده از قیر و گونی، این محصول چون فاقد کنترل مواد اولیه است و همچنین تاب کششی اندکی دارد و در بخش‌های عمودی بسیار ضعیف اجرا می‌شود به‌هیچ‌عنوان گزینه مناسبی برای ایزولاسیون سازه‌ها محسوب نمی‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا