مدیران و مالکان ساختمانها مسئول حوادث آسانسوری شدند
براساس ضوابط و الزامات مقررات ملی ساختمان مدیران دستگاههای اجرایی، مالکان و مدیران مجتمعهای تجاری و مسکونی موظف به ایمن و استانداردسازی آسانسورهای مجموعههای متبوع خود هستند و هرگونه حادثه ناشی از عدم عقد قرارداد سرویس و نگهداری، بازرسی و اخذ تاییدیه آسانسور به عهده مدیر ساختمان یا مالک است.
براساس بند ۲۲- ۱۰-۲ و ۲۲- ۲- ۶ مبحث مقررات ملی ساختمان مدیران و مالکان
ساختمانها در ارتباط با ایمن سازی و اخذ تاییدیههای مورد نیاز سیستمها و
تجهیزات منسوب شده مکلفند با توجه به ماهیت آسانسورها و پلههای برقی برای حصول
اطمینان از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی در دوره بهرهبرداری با انجام سرویسهای
ماهانه و سالانه اقدام کنند.
بدین ترتیب، مدیران دستگاههای اجرایی، مالکان و مدیران مجتمعهای
مسکونی و تجاری طبق قانون موظف به ایمن و استاندارد سازی آسانسورهای مجموعههای
متبوع خود هستند.
گواهینامه و تاییدیههای ایمنی و عمکرد صادر شده از سوی سازمان ملی
استاندارد به شرط انجام سرویسهای ماهانه توسط نصابان مجاز دارای اعتبار یکساله
بوده و پس از آن نیاز به بازرسی مجدد و اخذ تاییدیه سرویسهای ماهانه توسط نصابان
مجاز است.
مدیران و مالکان اپارتمانها به استناد مبحث ۲۲-۲- ۶ مقررات ملی
ساختمان موظفند، ضمن عقد قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه با شرکتهای نصاب در مورد
بهره گیری از خدمات شرکتهای بازرسی واجد صلاحیت از سازمان ملی استاندارد ایران
برای انجام بازرسی ادواری (سالانه) و اخذ تاییدیه ایمنی و عملکرد از طریق مراجعه و
ثبت نام در سایت سازمان ملی استاندارد اقدام کنند.
لازم به ذکر است؛ بسیاری از آسانسورهایی که در برجهای قدیمی مانند
آتیساز و اکباتان پیش از اجباری شدن استاندارد آسانسورها نصب شدهاند، مدیران
آنها باید برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی سریعا برای استاندارد سازی
آسانسورهای خود اقدام کنند.