نظام مهندسی

حامد خانجانی- عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

اهمیت رفتار انتخاباتی اعضاء سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

انتخابات اعضاء هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها در تاریخ ۹ مهرماه سال جاری در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان به منظور تأمین مشارکت مهندسان در انتظام امور حرفه ای و تحقق اهداف این قانون تشکیل شده است.
اهداف مهمی از جمله تقویت و توسعه فرهنگ و ارزشهای اسلامی در معماری و
شهرسازی، تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور و بالابردن کیفیت خدمات
مهندسی، که نشان از مسئولیت سنگین این سازمان در تحقق آنها دارد. همچنین در ماده
۷۳ آئین نامه اجرایی قانون، ۳۸ مورد از اختیارات و وظایف هیئت مدیره ها ذکر می شود
که توفیق در اجرای آنها، اثرات مهمی بر وضعیت ساخت و ساز شهرهای کشور دارد. از
طرفی این سازمان هم اکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار عضو در سراسر کشور دارد که در رشته های
هفتگانه مهندسی ساختمان مشغول به خدمت هستند و نظم و نسق امورات حرفه ای آنها از
جمله ارتقاء دانش، دفاع از حقوق اجتماعی، تنظیم روابط بین مشاغل، تنظیم مبانی قیمت
گذاری خدمات، تعقیب موارد تخلف و تشویق فعالیتهای باارزش اعضاء بر عهده سازمان می
باشد. از اینرو انتخاب مناسب اعضاء هیئت مدیره توسط اعضاء سازمان استانها که مجری
موارد قانونی فوق می باشند، به جهت توان مدیریتی و قابلیت های مهندسی از اهمیت
بسزایی برخوردار است.

حدود سه ماه مانده تا این انتخابات، تکاپوی کاندیداهای احتمالی و گروه
های حامی ایشان جهت جلب حمایت اعضاء در محیط های حرفه ای و فضاهای مجازی آغاز شده
است. گروه اندکی از اعضاء سازمان خود را جهت ورود به هیئت مدیره سازمان معرفی و
مطرح می نمایند و گروه کثیری ایده ها و رفتار ایشان را جهت انتخاب نمودن افراد
اصلح بر اساس معیارهای مد نظر رصد می کنند. بدون شک چگونگی انتخاب افراد هیئت
مدیره توسط اعضاء، اساس نحوه فعالیت سازمان را در خصوص اهداف قانونی و مسائل صنفی
اعضاء برای سه سال آینده کشور مشخص خواهد نمود. درست است که طبق نظر کارشناسان
تاکنون درصد اندکی از مواد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اجرایی شده است، که
البته بخش بزرگی از آن متأثر از فضای عمومی جامعه و اراده دولت هاست، لیکن بخش
قابل توجهی نیز متأثر از عملکرد هیئت مدیره دوره های مختلف سازمان نظام مهندسی
ساختمان است که این نیز خود متأثر از میزان حساسیت و توجه اعضاء سازمان در انتخاب
مناسب افراد هیئت مدیره هاست. از اینرو رفتار انتخاباتی اعضاء و چگونگی بررسی
نامزدها از اهمیت ویژه­ای برخوردارست، که مواردی را در ذیل به صورت خلاصه یادآور
می­گردد:

۱.توجه به سوابق مدیریتی و حرفه ای نامزدها و توانمندی های ارتباطی با
سایر دستگاه های مسئول در نظام ساخت و ساز شهری.

۲.توجه به برنامه های قابل تحقق و قابل پی گیری، آگاهی نامزدها به مسائل
حوزه کاری و حرفه ای.

۳.توجه به رعایت اخلاق حرفه ای و ادب انتخاباتی نامزدها در عدم تخریب،
توهین و استهزاء نامزدهای دیگر.

۴..توجه به زبان نامزدها که از جنس اعضاء باشد و نه از موضعی بالاتر و
احساس قدرت ایشان.

۵.عدم توجه به وعده های رویایی در بهبود شرایط و اموراتی که خارج از
اختیارات سازمانهاست.

۶.عدم توجه به ریخت و پاشهای تبلیغاتی که تناسبی با مسئولیت زیاد و حقوق
اندک هیئت مدیره ها از حق الجلسات ندارد.

۷.پرهیز از بی تفاوتی و عدم مشارکت در انتخابات، و دلگرم بودن به بهبود
شرایط با اعمال نظرات سازنده.

ذکر این نکته نیز ضروریست که با توجه به اینکه در کشور ما فرهنگ
فردگرایی غالب بر روحیات اجتماعی افراد می­باشد و تشکلهای صنفی و حرفه ای یا خیلی
سخت شکل می گیرند و یا پس از شکل گیری، کارکردی متناسب با اساسنامه و اهداف جمعی
خود نمی یابند، انتخاب نامزدها صرف حضور در لیست تشکلها و گروه های مطرح، انتخاب
مناسبی نبود و توجه به شاخص های کیفی افراد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

۲۰-۰۳-۹۴

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا