شهر

جزییات نامه حناچی به شهردار تهران درباره ایستگاه مترو حقانی

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف شهر تهران، مصوبه شورا را درباره طرح معماری ایستگاه مترو حقانی (به عنوان مجتمع ایستگاهی) ابلاغ کرد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به شهردار تهران، مصوبه شورا را تحت‌عنوان طرح معماری ایستگاه مترو حقانی به عنوان مجتمع‌ایستگاهی با تاکید بر مصوبه‌های پیشین شورا و اصلاح، ابلاغ کرد.
در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به شهردار تهران آمده
است: نظر به این که شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۹۶.۲.۱۱ پیرو بند ب
جزء ۲ مصوبه مورخ ۹۵.۷.۱۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری (تصویب طرح ویژه اراضی عباس‌آباد
تهران) و با توجه به گزارش بررسی جلسه مورخ ۹۵.۱۲.۲۴ کمیته فنی تخصصی معماری،
طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش (کمیته فنی ۳)، پس از استماع گزارش ایده اصلاح طرح
مجتمع ایستگاهی حقانی، ضمن تایید کلیات، مقرر کرد:

۱. رعایت کلیه راهبردها، سیاست‌ها و ضوابط
مندرج در سند مصوب طرح ویژه اراضی عباس‌آباد در جلسه مورخ ۹۵.۷.۱۹ شورای‌عالی
شهرسازی و معماری موردتاکید است.

۲. اعمال راهبردها و تدابیر ارتقادهنده نقش حمل و نقل عمومی و نفی
راهبردها و اقدامات منتهی به افزایش سهم حمل و نقل خصوصی موردتاکید و انتظار
است.

۳. ماهیت معماری پروژه ضمن تبعیت از چهارچوب‌های اندیشه معماری معاصر
کشور، مبتنی بر الگوهای معماری بومی و ایران‌شهری (معماری خودی) پردازش شود.

۴. راهبردها، سیاست‌ها و الگوهای اجرایی طرح بر اساس چشم‌انداز و
ساختار فضایی اراضی عباس‌آباد و ارتباط فضایی این اراضی با کریدور غرب به شرق در
شهر تهران از اراضی لویزان تا پارک چیتگر به همراه ملاحظات‌اکولوژیکی، طبیعت‌گرایی
و انطباق با زمینه و بستر طبیعی از طریق پیش‌بینی فضای‌سبز پایدار (درختان با ریشه
عمیق) از یک‌سو و توجه توام به سایر عوامل از جمله ارتباط با بافت پیرامون، ارتباط
با باغ موزه دفاع‌مقدس و باغ موزه جواهرات و ارتباط با خدمات و تجهیزات‌شهری و
توجه به فعالیت‌های پیرامون از جمله پارک طالقانی، محور تجاری خیابان میرداماد،
همچنین احیای محور اصلی طرح ویژه و ایجاد گشایش فضایی در انتهای محور از سوی دیگر،
تدوین و لحاظ شود.

۵. اولویت اصلی در این طرح باید بر اهمیت مقیاس انسانی و غلبه عرصه
عمومی، پاسخگویی به نیاز شدید به فضاهای‌عمومی شهری در جهت تامین منفعت شهر و عموم
شهروندان باشد.

۶. بررسی جزئیات طرح به صورت مرحله به مرحله با رعایت چهارچوب و
ملاحظات فوق توسط کمیته فنی تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش (کمیته
فنی ۳) اقدام و نتیجه نهایی جهت تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه شود.

لذا مقتضی است در اسرع وقت و با همکاری کلیه مراجع ذی ربط پیگیری،
اقدام و به شورای‌عالی، گزارش شود.

گفتنی است، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تحت‌عنوان طرح
ویژه اراضی عباس‌آباد تهران مورخ ۹۵.۷.۱۹ که به امضای دبیر شورای‌عالی
شهرسازی و معماری ایران به هاشمی استاندار تهران، قالیباف شهردار تهران و مهدی
چمران رئیس شورای‌شهر تهران ابلاغ شد، به شرح زیر است:

شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران در جلسه مورخ ۹۵.۷.۱۹ پیرومصوبه
جلسه مورخ ۹۲.۶.۸ خود با موضوع به روز رسانی طرح جامع اراضی عباس‌آباد ضمن تاکید
بر توجه ویژه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه عرصه عمومی و حیاتی این اراضی در
شهر تهران و ضرورت اجرایی‌کردن راهبرد کلان صیانت از قلمرو عمومی و ملاحظات زیست‌محیطی
در فرآیندهای غالب توسعه شهری تهران از طریق مدیریت یکپارچه اجرا و شکل‌گیری
عرصه‌های‌جمعی و بهره‌برداری از قابلیت رویدادپذیری اجتماعی- فرهنگی اراضی، کلیات
“طرح ویژه اراضی عباس‌آباد تهران” را با لحاظ موارد زیر درطرح تصویب
نمود:

الف – تحقق پذیری طرح ویژه

۱به منظور تامین ابزار مدیریت یکپارچه اراضی
عباس‌آباد، مقرر شد پلان کاداستر اراضی، به جهت تعیین و تدقیق مرز مالکیت‌ها، توسط
شرکت نوسازی عباس‌آباد تهیه شده و همچنین کمیته‌ای با حضور مالکین و بهره‌برداران
به جهت مدیریت جامع و تنظیم ساز و کار بهره‌برداری و دسترسی همگانی به کلیه فضاهای
پیرامونی بناها و عرصه‌های عمومی در محل شرکت نوسازی عباس‌آباد تشکیل شود
.

۲ لازم است شورایی تحت‌عنوان “شورای
راهبری و نظارت بر اجرای طرح ویژه اراضی عباس‌آباد” با عضویت نماینده شورا‌ی
اسلامی شهر تهران، مدیر عامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد، نماینده معاونت شهرسازی
و معماری وزارت راه و شهرسازی، نماینده وزارت کشور و ۵ عضو حقیقی با تایید
دبیرشورای‌عالی و با حضور نماینده مشاور طرح ویژه (بدون حق رای) تشکیل شود. وظایف
این شورا بررسی گزارش‌های کمیته مالکیت‌ها(مذکور در بند فوق)، بررسی و اعلام‌نظر
درخصوص کلیه طرح‌ها قبل از صدور پروانه و کنترل اقدامات اجرایی محدوده اراضی و
حوزه بلافصل در چهارچوب طرح ویژه است. محل دبیرخانه این شورا درشرکت نوسازی عباس‌آباد
بوده و مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد مکلف است نسبت به ارائه گزارش دوره‌ای از
فرآیند پایش تحقق طرح ویژه به کمیته فنی شماره ۳ شورای عالی اقدام نماید
.

تبصره: لازم است شورای مذکور بلافاصله پس از ابلاغ این مصوبه تشکیل
شود وتا زمان تشکیل این شورا، اقدامات مربوطه توسط کمیته فنی شماره ۳ صورت خواهد
گرفت.

۳ از زمان ابلاغ این مصوبه هرگونه صدور پروانه
ساختمانی صرفا در قالب طرح بازنگری و پس از تایید ” شورای راهبری و نظارت بر
اجرای طرح ویژه اراضی عباس‌آباد” و اعلام آن توسط شرکت نوسازی به شهرداری
امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین شهرداری تهران مکلف است مدیریت ویژه شرکت (مبتنی بر
اساس‌نامه) و گردش کار مذکور را در فرآیند صدور پروانه ملحوظ و رعایت نماید
.

۴با عنایت به نقشه مالکیت اراضی در سند طرح
ویژه و ضرورت اعمال کنترل‌های لازم در چرخه حیات پروژه‌ها و فضاهای جمعی و عمومی
رویکرد اجاره عرصه و فضاها، جایگزین اختیار فروش و واگذاری عرصه‌های تحت مالکیت
شرکت نوسازی اراضی شود
.

ب– ضوابط بارگذاری

۱ ضوابط عام: درباره بارگذاری‌های ساختمانی با
در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی و شرایط زیرسطحی برای ۵۳۲ هکتار(پانصد و سی و دو
هکتار) مساحت کل اراضی، میزان سطح اشغال برابر با ۵.۸درصد(پنج و هشت دهم
درصد) و تراکم رو، برابر ۲۰درصد (بیست درصد) تعیین می‌شود
.

تبصره: این افزایش میزان سطح اشغال نسبت به طرح مصوب قبلی صرفا
در جهت تحقق پروژه‌های پالایش‌شده در طرح ویژه است، لذا هرگونه بهره‌برداری از این
ضابطه در جهت ساخت و ساز های مغایر با احکام طرح ویژه ممنوع است. در این
خصوص لازم است شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد از طریق ابزار پایش در نظر گرفته شده،
نسبت به این موضوع کنترل‌های لازم را داشته باشد
.

۲ در خصوص ایستگاه مترو حقانی(به عنوان مجتمع
ایستگاهی)، به دلایل مغایرت‌های بارگذاری و تراکمی با طرح مصوب قبلی و مسدود شدن
کریدور بصری محور ساختاری و اصلی طرح جامع مصوب اراضی و تهدید قابلیت‌های این محور
در طرح ویژه مقرر شد؛ هیچ‌گونه بارگذاری جدید صورت نگرفته و وضعیت موجود در
۳طبقه (با مساحت عرصه۷۴۶۰۶ مترمربع)، تثبیت شود. لذا، بازنگری معماری طرح با تاکید
بر حذف برج‌های ۲۸ طبقه، طراحی محدوده همسایگی و محوطه، بررسی احیاء کریدور اصلی
دید و منظر شمالی- جنوبی مجموعه اراضی عباس‌آباد و بهره‌برداری از گودبرداری موجود
جهت تامین پارکینگ عمومی، استقرار فعالیت‌های رویداد محور (طبق طرح بازنگری) و
فضاهای پشتیبان خدمات و همچنین پیش‌بینی چگونگی جبران مغایرت‌ها به نفع فضای جمعی
انجام پذیرفته و مدارک به تایید کمیته فنی شماره ۳ شورای‌عالی شهرساز‌ی و معماری
برسد.

تبصره: به جهت تحقق‌پذیری بند فوق، شهرداری تهران می‌تواند پیشنهادات
جایگزین را در چهارچوب مقررات بارگذاری با استفاده از بناهای موجود به دبیرخانه
شورای‌عالی ارائه نماید.

۳در خصوص ایستگاه مترو همت (به عنوان پلازای
شهری): بارگذاری بدون‌تراکم رو و حداکثر سطح اشغال زیر به میزان۵درصد(مساحت عرصه
۳۱۰۰۰مترمربع)، با تامین فضاهای خدماتی زیرسطحی ایستگاه مترو و عرصه روی زمین به
عنوان یک پلازای شهری و انتقال مفاهیم موردنظر طرح ویژه از طریق المان‌های شهری یا
مونومان شهری موضوعی برای فعالیت‌های رویدادپذیر، تعیین می‌شود
.

۴در خصوص ایستگاه مترو رسالت (به عنوان
مجتمع تبادلی- ایستگاهی): تثبیت طرح مصوب در۲ طبقه و ۲درصد سطح اشغال با ۴ درصد
تراکم رو (مساحت عرصه ۴۶۵۰۰مترمربع) برای فعالیت‌های رویدادپذیر (طبق تعریف طرح
ویژه) تعیین می‌شود
.

تبصره: با توجه به اهمیت محور ارتباطی ایستگاه مترو همت و رسالت به
عنوان مبدا – مقصد، لازم است طراحی فضای شهری روی زمین در این محور در چهارچوب طرح
ویژه اقدام و به تایید کمیته فنی شماره ۳ شورای‌عالی معماری و شهرسازی
ایران، برسد
.

۵در خصوص باغ موزه خزائن و جواهرات بانک
مرکزی: ضمن پیگیری اقدامات تعیین‌شده در مصوبه مورخ ۹۵.۶.۸ شورای‌عالی، لازم است
مساحت عرصه در حد مساحت طرح جامع فضایی-کالبدی(به میزان ۹۶۹۸۹ متر مربع) اصلاح
شود. همچنین ضمن تاکید بر تخریب دیوار محوطه موجود و اصلاح مرز محدوده با ایستگاه
مترو حقانی لازم است مسائل امنیتی موردنظر بانک‌مرکزی از روشهای غیر از دیوار کشی
تامین شود
.

تبصره۱: فعالیت های باغ موزه و موزه خزائن در چهارچوب طرح مصوب
و تاکیدات مصوبه مورخ ۸۹.۱۰.۲۰ ، صرفا فرهنگی، هنری، خدمات پشتیبان فرهنگی، باغ
موزه و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی بوده و استقرار بخش‌های اداری بانک و عملکردهای
اداری به جهت مغایرت با چشم‌انداز اراضی عباس‌آباد مجاز نخواهد بود
.

تبصره۲: اصلاح طرح معماری با رویکرد الگوی معماری سبز، فرم و نمای
ساختمان ۱۷ طبقه اجرا شده به لحاظ اهمیت مکانی و تاثیر در سیما و منظر شهری، نحوه
سازماندهی عملکردها و محوطه بنا و پیش‌بینی چگونگی جبران مغایرت‌ها به نفع فضای‌جمعی
به تایید کمیته فنی شماره۳ شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران برسد
.

۶برای پارکینگ نوروز، عدم بارگذاری جدید و
تثبیت وضع موجود، در یک طبقه، (مساحت عرصه ۸۸/۸۳۳۶مترمربع) و استقرار فعالیت‌های
تجاری بزرگ‌مقیاس با تخصیص حداقل ۱۱۰۰واحد(یکهزار و صد واحد) از پارکینگ‌ها برای
بهره‌برداری عمومی و عدم استقرار فعالیت‌های تجاری خردمقیاس تعیین می‌شود
.

۷برای پارکینگ سپه؛ عدم بارگذاری جدید و
تثبیت وضع موجود، در۲ طبقه، (مساحت عرصه ۶۰۰۰مترمربع) و استقرار فعالیت‌های تجاری
بزرگ‌مقیاس با تخصیص حداقل ۱۰۰۰واحد(یکهزار واحد) از پارکینگ‌ها برای بهره‌برداری
عمومی و عدم استقرار فعالیت‌های تجاری خرد مقیاس تعیین می‌شود
.

۸در خصوص عرصه شمالی قطعه بوستان فناوری‌های
دیجیتال(ساختمان استانداری سابق)، ضمن ممنوعیت هرگونه بارگذاری در روی عرصه، نسبت
به تهیه طرح معماری با در نظر گرفتن تثبیت شکل طبیعی تپه و استقرار فعالیت‌های نمایشگاهی
و عرضه محصولات فرهنگی، سرگرمی، پارکینگ و… در ساختمان نیمه‌کاره موجود، اقدام و
به تایید شورای راهبری و نظارت بر اجرای طرح ویژه اراضی عباس‌آباد برسد
.

۹در خصوص ساختمان بنیاد دائره‌المعارف، با
توجه عدم رعایت فرآیند قانونی در ساخت و از طرفی ایجاد اختلال در حریم منظر
کتابخانه ملی و سازمان فضایی همجواری‌ها و مغایرت ناشی از بارگذاری بیشتر از احکام
طرح مصوب، بر رعایت ممنوعیت دسترسی از بزرگراه حقانی و ممنوعیت استقرار واحدهای
اداری عمده و لزوم استقرار فعالیت‌های فرهنگی از طریق بازنگری معماری بنا تاکید و
طرح مذکور در” شورای راهبری و نظارت بر اجرای طرح ویژه اراضی عباس‌آباد”
مطرح و مورد بررسی قرار گیرد
.

۱۰در خصوص هتل دیدار، با عنایت به توضیحات
بند۴، جزء ۴-۳ جدول ذیل نقشه طرح جامع مصوب مقرر شد، طرح معماری تجدیدنظر بر اساس
موارد زیر به کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه و نظر کمیته به
عنوان مصوبه شورای عالی توسط دبیر شورای‌عالی ابلاغ شود:

رعایت
ضوابط عام بارگذاری طرح ویژه

رعایت
ضوابط کمی و کیفی هتل ۵ ستاره

تامین
تعداد ۱۰۰۰واحد (یکهزار واحد) پارکینگ عمومی

کاهش
ارتفاع بنا با توجه به اشراف کالبدی و تاثیرات نامطلوب برتوسعه بافت پیرامون و
تحریک بلند مرتبه سازی ودرنتیجه تشدید آثار نامطلوب بناهای بلند پیرامون

رعایت
فعالیت‌های متناسب با هتل ۵ستاره و عدم ایجاد مجتمع تجاری مستقل از عملکرد هتل به
جهت پیشگیری از ناهمسازی‌های عملکردی و فراتر از ظرفیت دسترسی‌های موجود
.

تبصره: با توجه ابهام در نحوه اجرایی شدن ضابطه عام (توضیحات بند۴،
جزء ۴-۳ جدول ذیل نقشه طرح جامع مصوب)، ضابطه مذکور در طرح ویژه لغو می گردد
.

۱۱در خصوص
مغایرتهای عملکردی در اراضی(ساختمان های اداری موجود، سایت بنیاد مستضعفان و
…)ضمن تایید انجام اصلاحات عملکردی طبق اسناد طرح ویژه، مقرر گردید ادارات
مربوطه طی مدت ۶ ماه نسبت ارائه برنامه زمان بندی اجرای اصلاحات عملکردی به
دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران، اقدام نمایند
.

۱۲به سبب ضرورت تحقق اهداف طرح ویژه، هرگونه
بارگذاری جدید و تغییر کاربری در اراضی، مغایرت اساسی تلقی می گردد.

ج- محدوده و حوزه نفوذ اراضی

۱محدوده اراضی عباس آباد تهران طبق نقشه
مدارک طرح ویژه، تعیین و تثبیت میشود. بر این اساس مساحت اراضی بدون تغییر در
محدوده طرح جامع مصوب و با توجه به مصوبه ۸۴.۱۲.۱۵ شورای‌عالی مبنی بر خروج
اراضی شمال حقانی و بخشی از ارضی از سمت غرب، ۵۳۲ هکتار(پانصد و سی و دو هکتار)
است
.

۲نظر به اهمیت پیوستگی کالبدی-
فضایی-عملکردی اراضی عباس‌آباد با نواحی پیرامون مقرر گردید طراحی‌شهری محدوده
نفوذ اراضی به جهت چگونگی هم‌پیوندی و تاثیرات سازمان فضایی طرح بازنگری با
پیرامون توسط شهرداری تهران و با همکاری دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری
ایران تهیه و به تصویب شورایعالی شهرسازی برسد
.

تبصره: باتوجه به اهمیت بند فوق مقررگردید گزارش تفصیلی بررسی ساختمان
مرکزی بانک تات توسط دبیرخانه تهیه و به شورای عالی ارائه گردد.

د- ضرورت تهیه اسناد و مدارک مکمل طرح ویژه

۱لازم است سندارزیابی زیست محیطی(EIA)برای محدوده اراضی به همراه گزارش امکان سنجی ومکانیابی ظرف مدت۶ماه
توسط شرکت نوسازی اراضی عباس آباد تهیه وبه “شورای راهبری و نظارت براجرای
طرح ویژه اراضی عباس آباد”جهت مدیریت موضوع ارائه گردد
.

۲تهیه برنامه ونظام ترافیک درمحدوده اراضی
وارتباط بابافت پیرامون با تاکید برموارد زیر، ظرف مدت ۶ ماه توسط شرکت نوسازی
اراضی عباس آباد تهیه و جهت اقدامات بعدی به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری
ارائه گردد
.

برنامه و
نظام ترافیک در محدوده اراضی و ارتباط با بافت پیرامون با رویکرد کاهش وابستگی
رویدادها و فعالیت های اراضی به ترافیک سواره درون محدوده

تامین
نیاز به فضاهای توقف خودرو در پیرامون اراضی

پیش بینی
سیستم های حمل ونقل سبک داخلی به جهت تامین دسترسی های آسان به کانون های فعالیتی

توجه به
سازمان فضایی پیشنهادی وسناریوی فعالیت های پیاپی، شامل؛ نظام مبدا- مقصد، مسیرها
و دسترسی‌ها- قرارگاه‌ها و ایستگاه‌ها

توجه به
فعالیت‌ها و موقعیت استقرارخوشه های فعالیتی طرح ویژه و ضرورت بازنگری مکان‌یابی
پارکینگ‌ها

۳لازم است
نظام ساماندهی مبلمان فضاهای شهری در قالب الگوهای معماری و شیوه استقرار عناصر
نشانه ای و خدماتی، متناسب با سازمان فضایی و سناریوی رویداد های پیاپی طرح ویژه
اراضی عباس آباد، همچنین، ضوابط و مقررات موضوع منظر بام به عنوان یکی از مولفه
موثر و مهم در انتقال مفاهیم هویتی و زیبایی شناسی، توسط شرکت نوسازی عباس آباد،
تهیه و پس از بررسی و کنترل های لازم در “شورای راهبری و نظارت بر اجرای طرح
ویژه اراضی عباس آباد” اقدام شود
.

درپایان تاکید می‌گردد کلیه موارد بدون تغییر نسبت به طرح جامع مصوب،
تثبیت شده و لازم است ابلاغ طرح ویژه(کلیه مستندات و اسناد) پس ازبررسی و کنترل‌های
لازم در دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران توسط دبیر شورا انجام پذیرد./

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا