شهر

شهردار تهران: اگر مصلی را تحویل ندهند، ناراحت نیستیم

دیروز قالیباف در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو عبدل آباد از خط سه مترو تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به سوالات آنها در مورد موضوعات مختلف جواب دهد.

از تونل امیرکبیر
تا تعهدات دولت به مترو و مصلای تهران. وی با بیان اینکه بر اساس قول و قراری که
با مردم برای افتتاح هر ماه یک ایستگاه مترو داشتیم، ایستگاه مترو عبدل آباد نیز
در آستانه میلاد امام حسن مجتبی (ع
( مورد بهره برداری
قرار گرفت تا برای تردد مناسب تر و بهتر در جنوب شهر مورد استفاده قرار گیرد، گفت:
با برنامه ریزی انجام شده و در ادامه موضوع ساخت مترو حومه تهران، قرار شد تا
جلساتی را با شهرداری و شورای شهر اسلامشهر برقرار کنیم و این خط را تا اسلامشهر
ادامه دهیم تا هم هدیه ماه مبارک رمضان برای مردم جنوب شهر باشد و هم مردم دعا
کنند تا بتوانیم این خط را تکمیل کنیم
.
نخستین سوال از
قالیباف به تامین اعتبار برای انجام این پروژه اختصاص داشت که شهردار تهران درباره
محل تامین اعتبارات این خط نیز گفت: اعتبارات این خط باید از سوی دولت تامین شود
چراکه هم اکنون یک ردیف برای این موضوع وجود دارد و سال گذشته هم ردیف اعتباری
داشته است. اما با این وجود اگر شهرداری اسلامشهر کار ایستگاه ها و تملک ها را حل
نکند، کار مترو اسلامشهر تنها با اعتبار حل نمی شود. به این ترتیب شهرداری تهران توان
فنی و اجرایی را می آورد، شهرداری اسلامشهر زمین ها و ایستگاه ها را می آورد و
دولت هم برای اعتبار ساخت ردیف گذاشته است تا ان شاءالله این کار انجام شود
.
شهردار تهران در
پاسخ به سوال دیگری درباره سرنوشت تحویل مصلی به شهرداری تهران نیزگفت: مصلی را
هنوز به ما تحویل ندادند و منتظر هستیم تا هر موقع که مصلی را تحویل دهند، در خدمت
شان باشیم. البته اگر تحویل ندهند باز هم ناراحت نیستیم چرا که کارهای زیادی برای
انجام دادن است اما بر اساس تعهداتی که دادیم، آماده کار هستیم. دیون دولت به
شهرداری سوال بعدی خبرنگاران بود. قالیباف همچنین درباره پرداخت تعهدات دولت از توسعه
خطوط مترو نیز ابراز داشت: دولت حتما مشکلات خودش را دارد اما تعهدات مبنی بر
پرداخت ۵۰ درصد از سهم دولت محقق نشده است: حتی خواهش ما این بود که این همکاری در
بحث های ال سی های خارجی و فاینانس ها وجود داشته باشد چرا که از محل صرفه جویی
سوخت می توان این کار را انجام داد و برای این موضوع قانون وجود دارد. وی تصریح
کرد: حتی ما گفتیم که ساخت مترو را به سرعت پیش می بریم اما کمک دولت در تامین
واگن ها می تواند گره گشا باشد چراکه هم اکنون فاصله حرکت قطار ها در خط سه مترو
تهران ۱۵ دقیقه است اما به جهت فنی می توانیم سرفاصله حرکت قطارها را به سه دقیقه
رسانده و ظرفیت مترو را چند برابر بالاببریم ولی برای این کار واگن کم داریم
.
شهردار تهران در
پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا نمی خواهید این مساله را از طریق حقوقی حل
کنید، گفت: ما درک می کنیم که دولت در این شرایط مشکلاتی را دارد اما با احتساب
همین مشکلات می گوییم که امکان کمک وجود دارد: تعداد زیادی پروژه در کشور وجود
دارد و مترو هم جزو پروژه های اولویت دار است. وی ادامه داد: شاید احساس شان این
است که شهرداری تهران توان اجرا دارد و آنها باید جای دیگری عمل کنند اما ما می
خواهیم که در حد توان شان کمک کنند. در این شرایط خوب نیست که بحث های حقوقی را با
هم شروع کنیم. موضوع بعدی سوال های خبرنگاران، انتقادهایی بود که به تونل امیرکبیر
و نحوه ساخت آن می شد. قالیباف درباره این انتقادها نیز گفت: خبرنگاران، تاریخ شهر
هستند و اولین خواهش من این بود که وقتی مطرح شد شهرداری تهران برای تونل امیرکبیر
مطالعه لازم را انجام نداده و تونل را در جایی احداث کرده که کاربرد لازم را
ندارد، به اسناد و مدارک مراجعه کنند
.
شهردار با گلایه از
منتقدین به این پروژه تهران گفت: با مراجعه به اسناد و مدارک ببینیم این تونل در
چه سالی حفاری شده و چه زمانی این گود عظیم ۴۰ – ۳۰ متری با طول بیش از یک کیلومتر
را کنده اند و در اینجا رها کرده اند؟ وقتی شما به اسناد و مدارک نگاه کنید، تاریخ
شروع به کار روشن است و این کار چند سال قبل از اینکه من به شهرداری بیایم، صورت
گرفته است
.
وی تصریح کرد: کار
تونل امیرکبیر در چندین دوره قبل شهرداری تهران آغاز شده است و وقتی من به شهرداری
آمدم، اولین قولی که به مردم شهر دادم این بود که قبل از اینکه پروژه جدیدی شروع
کنیم، همه پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنیم
: یکی از پروژه های
نیمه تمام نیز همین تونل امیر کبیر بود که آن را رها کرده بودند. قالیباف گفت: این
یک گود عظیم برای بازارچه و مسیر بود و راه را تا خیابان ۱۷ شهریور نیز کنده بودند
اما ما آمدیم و یک پروژه ناقص را به بهترین شکل ممکن تبدیل کردیم: سپس بزرگراه
امام علی(ع) که هیچ وقت فکر نمی کردند قابل اجرا باشد را اجرایی کردیم و این کار
به زمین مانده را به بزرگراه امام علی(ع) وصل کردیم. شهردار تهران تصریح کرد:
البته بعد از آن برای این تونل طرح ترافیکی گذاشتیم چرا که اگر اجازه دهیم از تونل
امیرکبیر به سمت بازار حرکت کنند، حجم بالایی از خودرو وارد می شود که به خاطر آلودگی
و ترافیک جلوی این کار را گرفته ایم. به همین جهت برای توجه به سلامت، کاهش آلودگی
هوا و جلوگیری از ترغیب مردم برای ورود به مرکز شهر با خودروی شخصی، این تونل به
صورت یک طرفه برای خروج در نظر گرفته شد
.
وی در پایان تاکید
کرد: با همه حرف هایی که درباره تونل امیرکبیر زده شد، به مهندسان و حق همکاران من
در شهرداری تهران اجحاف شد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا