شهر

تونلی که پس از افتتاح تردد در آن ممنوع شد!

تونل امیرکبیر تهران در حالی حدود یک سال پیش افتتاح شد که هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است و بنا به گفته مشاور عالی شهردار تهران، بهره برداری آن نیازمند تعریض خیابان آهنگ و کرمان است.

تونل هوشمند امیرکبیر در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ افتتاح گردید. این تونل که
با احتساب زیرگذر فعلی امین حضور و همچنین رمپ اتصالی به بزرگراه امام علی ۲۵۰۰
متر طول دارد، سه‌راه امین‌حضور را به بزرگراه امام علی وصل می‌کند، قرار
بود بار ترافیکی مرکز شهر و بازار تهران را به زیر زمین و سپس بزرگراه امام علی
انتقال دهد
.

ساخت این تونل از سال ۱۳۸۸ کلید خورد و مشکل از آنجا آغازشد که در
دوره مدیریت
احمد
دنیا مالی معاونت عمرانی شهرداری، این تونل برای انتقال خودرو هایی که قصد
تردد از اتوبان امام علی (ع) به بازار را داشتند طراحی شد ، اما با تغییر معاونت
طراحی این تونل نیز تغییر کرد

معاونت جدید با انتقال بار ترافیکی به داخل شهر مخالف کرد و هدف این
تونل را تخلیه بار شهر به اتوبان امام علی (ع) تعیین کرد، این در حالی است که بخشی
از تونل هم که دسترسی سه راه امین حضور به خیابان کرمان است و به اصطلاح به آن
تونل جنوبی گفته می شود، زمانی قابلیت بهره برداری دارد که خیابان کرمان تعریض شود
.

پیش از این زیر گذر امین حضور که به صورت رفت و برگشت بود امکان تردد خودرو
ها به سمت بازار را فراهم کرده بود با احداث این تونل تنها مسیرخودرو ها به سوی
اتوبان امام علی وجود دارد که به گفته اهالی محل کم تر کسی این مسیر را برای تردد
به اتوبان امام علی انتخاب می کند
.

تونل امیر کبیر که نهایتا پس از تاخیرهای پی در پی بدون حضور و اطلاع
اعضای شورای شهر
حدود یک
سال پیش افتتاح شد، اما هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است و نیوجرسی های
غول پیکر در مقابل ورودی شرق به غرب (امام علی به سمت بازار ) و ورودی ۱۷ شهریور
به سمت امین حضور مانع تردد در این تونل شده است
.

این در حالی است که بنا به گفته ابوالفضل قناعتی مبلغ نگهداشت پروژه
ها موردی است که هزینه بسیار به شهر تحمیل می کند و تنها برای تونل امیرکبیر
که متاسفانه هنوز هم مورد استفاده قرار نگرفته است، برای یک سال ۸ میلیارد تومان
هزینه نگهداشت در نظر گرفته شده است

با این وجود شهردار تهران معتقد است که دانش فنی تونل سازی بومی شده
است و می‌توان با کمک مهندسین توانمند ودستگاه
TBM سرعت حفاری و لاینینگ را بالا برد تا با حداقل هزینه و سرعت بالا،
قفل¬های ترافیکی شهر تهران را با کلید تونل سازی باز کند
.

اما این کلید، در باز کردن قفل ترافیکی تاکنون نمره قابل قبولی نگرفته
است، طوری که یک کار‌شناس تونل سازی نظر دیگری دارد و گفته است: تونل امیرکبیر
ارزش ترافیکی ندارد، اشتباه اجرا شده است و بدون شک با بهره برداری از آن تمامی
نقایص ترافیکی خود را نشان می‌دهد
.

امروز و پس از گذشت یک سال از بهره برداری ناقص تونل امیرکبیر، سید
مازیار حسینی مشاور عالی شهردار تهران می گوید: ساخت امتداد تونل جنوبی امیرکبیر به
بزرگراه امام علی(ع) جنوب مستلزم تعریض خیابان آهنگ و کرمان است، و لاین شمالی این
تونل نیز که از بزرگراه امام علی(ع) وارد محدوده بازار می شود تنها برای حرکت خودروهای
اضطراری در نظر گرفته شده است
.

به نظر می رسد صرف مبلغی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساخت یک تونل
مجهز به پارکینگ اختصاصی و با مجهزترین مرکز کنترل ترافیک آنقدر ضروری بوده است که
بنا به گفته مشاور عالی شهردار چون منطقه بازار از نظر مدیریت بحران همیشه دچار
چالش است، این تونل احداث شده تا در صورت بروز بحران خودروهای امدادی مانند
آمبولانس، پلیس و یا آتش نشانی به راحتی با استفاده از این تونل بتوانند وارد
محدوده بازار شوند

البته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری هم در پاسخ به انتقادهای مطرح
شده گفته است: انتقادکننده ها امکان دارد زمانی وارد تونل شده اند که خودرو کمتری
از داخل آن عبور می کند و این بدان معنا نیست که تونل امیرکبیر کارآیی لازم را
ندارد
!

اینکه آیا تونل سازی برای شهر تهران با توجه به هزینه‌های ساخت آن
مقرون به صرفه است و آیا ساخت تونل با هزینه های هنگفت می تواند بار ترافیکی را
کاهش دهد یا توسعه مترو، سوالی است که پاسخ آن در سیاست مدیریت شهری گنجانده شده
است و به نظر می رسد، دوطبقه کردن برخی از بزرگراه‌های پرتردد واستفاده از پل‌ها و
تونل ها راهی است که مدیریت شهری اصرار بیشتری بر توسعه و احداث آن دارد
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا