شهر

مشاور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت و گو با صما:

تکمیل پروژه های نیمه تمام شهری با فرمول پیشنهادی دولت

نیاز به وضع نظام مالیه محلی برای افزایش درآمد پایدار خدمات شهری و خدمات سکونتگاهی، موضوعی است که آخوندی در صحبت های اخیر خود مطرح و بر ضرورت آن تاکید کرده است. در این راستا با توجه به ضعف و کمبودی که در مسیر کسب درآمد پایدار شهرداری ها وجود دارد، اجرای چنین طرحی ضروری به نظر می رسد.


در همین رابطه، مشاور معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه غالب درآمدهای شهرداری ها ناپایدار و میزان درآمدهای پایدار در کلانشهرهای کشور ازجمله تهران متاسفانه حدودا بین ۵ تا ۲۰ درصد است، اجرای چنین طرحی می تواند در افزایش درآمد پایدار شهرداری ها و اتمام ;پروژه های نیمه تمام شهرداری طبق سیستم زمانی تعریف شده موثر باشد.

سید صباح الدین متقی در گفت و گو با خبرنگار صما با ارزیابی مثبت از این موضوع افزود: هرچند درآمدهای پایدار شهرداری نیز از محل عوارض نوسازی، بحث پسماند و امثال آنها مطرح می شود؛ اما درحقیقت میزان آن با بحث درآمدزایی در کشورهای پیشرفته و سایر کلانشهرها که مرز درآمدی آنها بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است، قابل مقایسه نیست. ; ;

وی ادامه داد: این پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی بسیار منطقی است و می تواند درآمد شهرداری را مبتنی بر درآمد پایداری بکند. به طوری که شهرداری ها درصورت کافی نبودن بودجه جهت پرداخت حقوق کارمندان یا پیشبرد پروژه های عمرانی و… دیگر با این چالش ها مواجه نباشند.

این کارشناس شهری با بیان اینکه تحقق درآمد پایدار برای شهرداری ها با مشارکت مردمی، پیشنهادی معقول و منطقی است تاکید کرد: به این ترتیب شهرداری می تواند برنامه ریزی های پایدارتری برای اتمام ;پروژه های نیمه تمام خود تا پایان سال یا طبق سیستم زمانی تعریف شده انجام دهد.

دولت وارد اجرا نشود

متقی در پاسخ به اینکه در چه صورتی این طرح قابلیت اجرایی در شهرها را خواهد داشت گفت: در کشورهای حاشیه نشین خلیج فاس غالب پروژه هایی که تعریف می کنند، درآمدزا برای شهرداری ها هستند در عین حال که منافع مردمی نیز در آنها لحاظ می شود.

وی افزود: برای نمونه در این کشورها بسیاری از امکانات موجود را در اختیار سرمایه گذاران می گذارند و سرمایه گذاران بخش خصوصی، پروژه های مختلفی نظیر محل گردشگری، شهربازی و حتی ساختمان ها را با هزینه خود می سازند، سپس به مدت چند سال از آن استفاده می کنند و در اختیار شهرداری می گذارند.

متقی تاکید کرد: چنین پروژه هایی به عنوان محل درآمد پایدار برای شهرداری تلقی می شود و شهرداری تا زمانی که پابرجاست می تواند از این امکانات استفاده کند. ;

مدیرکل سابق حریم شهر تهران درخصوص نحوه اجرای نظام مالیه محلی برای افزایش درآمد پایدار خدمات شهری اظهار داشت: نظام مالیه محلی مبتنی بر شرایطی که در محلات وجود دارد و به تناسب امکاناتی که در اختیار مردم قرار گذاشته می شود، می تواند تسری پیدا کند.

وی پیشنهاد کرد: این طرح باید به صورت پایلوت در منطقه ای به اجرا در بیاید و وقتی به نتیجه رسید، در شهرداری های کشور تسری یابد تا از این وضعیت نابسامان ناشی از فروش تراکم اعم از تراکم ثابت و سیار و… که برای شهرداری ها هم ایجاد چالش و دغدغه کرده است، بتوانیم رهایی پیدا کنیم. ;

متقی همچنین گفت: این طرح اگر به خوبی اجرایی شود، می تواند نتیجه بخش باشد. منتها در این میان دولت فقط باید نظاره گر باشد و شهرداری ها فقط به عنوان سیاست گذار جهت پیشبرد این طرح حضور داشته باشند و اجرا را به عهده مردم و شورای محلات و معتمدان محل در چارچوب های تعریف شده بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: پرواضح است با وضع نظام مالیه محلی برای افزایش درآمد پایدار خدمات شهری و خدمات سکونتگاهی، منافع شهرداری نیز لحاظ و گام های موثری برداشته می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: ۰۲۲۴

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا