مسکن و ساختمان

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران تشریح کرد:

سه منشا اصلی کاهش کیفیت ساخت‌وساز

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به عوامل موثر تامین‌کننده کیفیت ساختمانی، سه منشا اصلی کاهش کیفیت ساخت‌وسازها در ایران را تشریح کرد.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به عوامل موثر تامین‌کننده
کیفیت ساختمانی، سه منشا اصلی کاهش کیفیت ساخت‌وسازها در ایران را تشریح کرد
.

احمد خرم رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، با بیان اینکه مجموعه
عوامل موثر در ساخت‌وسازهای شهری در سه گروه قوانین و مقررات، سازمان‌ها و نهادها
و عوامل اجرایی کارگاهی از مهندسان تا کارگران رده‌بندی می­

شوند، گفت: قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان در اسفند ۱۳۷۴ با
اهدافی چون تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور و وضع مقررات ملی به منظور اطمینان
از ایمنی، بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی ساختمان‌ها به تصویب مجلس رسیده
است
.

وی ادامه داد: طبق این قانون وزارت راه‌وشهرسازی به عنوان مرجع تعیین صلاحیت
اشخاص شاغل در بخش‌های ساختمان و شهرسازی، شهرداری مرجع صدور پروانه، کنترل و
نظارت بر اجرای ساختمان‌هاست و سازمان نظام‌ مهندسی نیز برای تامین مشارکت مهندسان
در انتظام امور حرفه‌ای و تحقق بخشی از اهداف قانون نظام‌ مهندسی که متناسب با
وظایف این سازمان در ماده ۱۵ است، تشکیل شده است. با توجه به مفاد قانون در صورتی
که این سه نهاد وظایف خود را به درستی ایفا ضامن تامین کیفیت ساختمان‌­ها می‌باشند
.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، علت افت کیفیت ساختمان­‌ها و
نبود ایمنی در آنها برای مقاومت در برابر حوادثی همچون زلزله از سه کاستی نشات می‌گیرد
.

خرم در این بارهتوضیح داد: در حال حاضر افت کیفیت ساخت‌وسازهای
کشور از سه کاستی نشات می‌گیرد. اول آن که بخش عمده‌­ای از فعالان در حوزه ساخت‌وساز
متخصص در این حوزه نیستند. به این معنا که هم‌­اکنون از اصناف و کسب‌وکارهای مختلف
در حوزه ساخت‌وساز مسکن وارد شده‌اند. این در حالی است که اگر در سایر حوزه‌ها
همچون پزشکی، فردی بدون دارابودن تخصص لازم به طبابت بپردازد، قطعا از طریق مراجع
قضایی برخورد صورت می‌گیرد. اما در حوزه مسکن، ساخت‌وساز توسط مجری و متخصص ذی‌صلاح
انجام نمی‌شود
.

وی به کاستی سوم اشاره کرد و افزود: دوم آن که نبود نظارت بر روند ساخت‌وسازها
است. در حوزه ساخت‌وساز باید رعایت خطوط قرمز ضوابط و استانداردها جدی گرفته شود،
اما چنین روند نظارتی در این حوزه اجرایی نمی­‌شود. این در حالی است که مطابق با
قانون باید نوع مصالح مورد استفاده، نقشه و سایر مشخصات در هنگام اجرای ساخت‌وساز
به صورت دقیق با ضوابط فرادست چک شود و در صورتیکه از سوی سازنده رعایت نشود
باید با آن برخورد شود
.

رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به کاستی سوم عنوان کرد: سوم آن که نظارت اتفاقی و تصادفی به عنوان یک الگوی نظارتی که در سایر
کشورها استفاده می­‌شود در ایران اجرایی نمی‌شود
.

وی در خصوص نظارت تصادفی اظهارکرد: این نظارت توسط تشکل­‌های مهندسی و
مراکز پژوهشی فنی و مهندسی انجام می‌شود. به این معنا که یک نهاد نظارتی عالی­‌تر
بر روند فعالیت نهاد نظارتی، ورود می‌­کند تا مشخص شود که آیا امور نظارتی در مسیر
صحیح انجام می­‌شود یا خیر. اما چنین نظارتی در ایران وجود ندارد. نکته مهم دیگر
آن که هم­
ضوابط و
مقررات فرادست در این حوزه نیز با وجود گذشت سال­‌ها از تصویب آنها اجرایی نمی­‌شود.
به عنوان مثال مقررات ملی ساختمان که بیش از ۲۰ سال از زمان تصویب و ابلاغ آن می­‌گذرد
مورد توجه قرار ندارد. فقط در مبحث ۲۲ این مقررات که به مبحث بهره‌برداری، نگهداری
و مرمت مربوط می­‌شود که پس از سال­‌ها به تازگی کمیسیون آن مربوط به این مبحث
تشکیل شده است. به نظر می‌رسد مجموعه این عوامل در کاهش کیفیت ساخت‌وسازهای کشور
ما تاثیرگذار است
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا