آغاز بهرهبرداری از خط آهن تهران- همدان با حضور روحانی و آخوندی
با حضور رئیسجمهور و وزیر راه و شهرسازی عملیات ریلگذاری راهآهن تهران- همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر به اتمام رسید و شاهد اتصال راهآهن به شهر همدان هستیم و با افتتاح این خط آهن آرزوی چندساله مردم همدان محقق شد.
امروز در سفر استانی حجتالاسلام حسن روحانی، رئیسجمهوری کشورمان و
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی،شاهد بهرهبرداری از عملیات ریلگذاری راهآهن
تهران- همدان به طول ۲۶۷ کیلومتر و اتصال راهآهن به شهر همدان هستیم.
رئیس جمهوری در آیین افتتاح خط ریلی همدان – تهران گفت: با افتتاح خط
ریلی همدان – تهران ، استان همدان به راه آهن سراسر کشور متصل و آرزوی چند ساله
اهالی استان همدان با راه اندازی این خط ریلی محقق شد.
وی اضافه کرد: اجرایی شدن این طرح، کاری خوشحال کننده بود و مردم این
استان سالها منتطر اتمام این طرح بودند.
وی گفت: فعالیت این ایستگاه را امروز با نام و توکل به خداوند افتتاح
می کنیم.
عملیات ریلگذاری راهآهن تهران-همدان سال ۸۰ شروع شد و کل اعتبار
هزینه شده برای این پروژه ۹۷۰۰ میلیارد ریال بوده است. از مزایای این طرح میتوان
به افزایش ظرفیت حمل مسافر در کشور به میزان دو میلیون نفر و افزایش ظرفیت انتقال
بار به میزان چهار میلیون تن اشاره کرد. همچنین کوتاه شدن مسیر و تسهیل ترانزیت
بار و ترابری و تسهیل در انتقال زائران عتبات عالیات از مرز خسروی به تهران از
طریق همدان از دیگر مزایای این طرح است. ضمن اینکه به کاهش ۱۸۰ دقیقهای زمان سفر
و کاهش ۱۲۵ میلیارد ریالی آلایندههای سوختی در ضمن کاهش ۳۱۲ میلیارد ریالی خسارات
ناشی از سوانح جادهای میانجامد.
راهآهن تهران- همدان ۱۳ ایستگاه دارد و شهرهای عبوری آن مابین تهران
و همدان شامل رباطکریم، ساوه، نوبران و فامنین است و دارای ۳۵ پل خاص به طول کلی
۱۶۴۰ متر است.
همچنین امروز قرار است با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی
ایستگاه راهآهن داخل شهر همدان کلنگزنی شود و با حضور وزیر راه و استاندار
کردستان عملیات ریلگذاری راهآهن همدان-سنندج آغاز شود.
طرح راه آهن همدان – تهران روز دوشنبه با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه
و شهرسازی در همدان بهره برداری شد.
طرح راه آهن همدان – تهران به طول ۲۶۷ کیلومتر است که در مسیر خود از
شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می کند.
خط ریلی همدان تهران دارای ۳۵ پل به طول یک هزار و ۶۴۰ متر است و این مسیر
ریلی به صورت یک خطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر (km/h) برای
مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر (km/h) برای
قطار باری طراحی شده است.