ادامه سمینارهای مشترک مهندسین ایرانی و فرانسوی در تهران
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیش بینیکرد سمینارهای مشترک مهندسین فرانسوی و ایرانی در راستای توافق وزرای حمل و نقل دو کشور در ایران برگزار و ادامه یابد و گفت: تمرکز این سمینارها بر دو موضوع حمل و نقل ترکیبی و تامین منابع مالی برای پروژههای زیرساختی است.
محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درسمینار
مشترک ایران و فرانسه در زمینهٔ حملونقل ترکیبی و سرمایهگذاری بخش خصوصی در
پروژههای زیربنایی که پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی
برگزار شد، گفت:سمینارها بین ایران و فرانسه با هدف انتقال دانش و تجربه برگزار می
شود.
وی توضیح داد:بعد از مسافرت آقای روحانی به پاریس درسال گذشته، همکاری
های مشترک بین وزارتخانه های دو کشور مطرح شد و در راستای آن درحوزه وزارت راه و
شهرسازی اقای آلن ویدالیس و عباس آخوندی وزرای حمل و نقل دو کشور تواق کردندکه هم
در زمینهتامین منابع برای پروژههای ایران و هم در زمینه انتقال تکنولوژی
اقداماتی را انجام دهند که شاهد هستیم امروز شرکت های بزرگ فرانسوی در پروژه های
فرودگاهی و حمل و نقلی مشغول فعالیت هستند و مذاکرات خود را علاوه بر موضوع
هواپیما به طورجدی پیش میبرند، این از ثمرات همین دیدار است.
شکرچی زاده توضیح داد:علاوه بر این قرار شدبرای تبادل تجربه
واستفاده از تجارب خوب فرانسه برای مهندسین ایرانی سمینارهایی را در ایران
پیش بینی کنیم، سمیناری که امروز و فردا برگزار میشود روی دو موضوع مهم تمرکز
دارد، نخستحمل و نقل ترکیبی و دیگری تامین منابع مالی برای پروژههای زیر
ساختی است.
وی گفت: نقص مهمی که در سیستم حمل و نقل ایران وجود دارد،این
است که مودهای حمل و نقلی با یکدیگر ارتباط مستقیمی ندارد، قطار مسافربری
مابیرون شهر مسافر را تخلیه میکند و بعد از آنمسافر باید بیاید و
کیلومترها راه طی کندتا خود را به شهر برساند و یک ارتباط منطقی بین اینها
وجود ندارد. تجارب خوب فرانسوی ها که یکی از کشورهای پیشرفته اروپایی در زمینه حمل
و نقل ترکیبی هستند در این زمینه راهگشا خواهد بود.
وی حمل و نقل ارزان روان و مطمئنبرای مسافر و بار را از ثمرات
حمل و نقل ترکیبی خواند و ادامه داد:مهمتر بحث تامین منابع مالی برای پروژههای
زیرساختی و راه است، مابرای تامین منابع مالی برای پروژههای عمرانی مشکل
داریم و حتما باید تجارب سایر کشورها را بگیریم، در کشورهای دیگر به نحو مناسبی از
سرمایه گذارخصوصی استفاده میشود و فقط دولتی ها پای کار نیستند.
شکرچی زاده ادامه داد:این درحالی است کهپروژه های عمرانی ما در
دهه های اخیر با استفاده از منابع دولتی بوده است و امروز که با مشکل بزرگ تامین
منابع مالی روبرو هستیم پروژههای زیربنایی مامتوقف شده است و لازم است برای این
مشکل راه حلی داشته باشیم.