مسکن و ساختمان

فاطمه دانشور در اتاق ایران پیشنهاد کرد:

کمیته مسئولیت اجتماعی در بنگاه های اقتصادی ایجاد کنیم

باید مشتریان خود را دوست داشته باشیم و به آنها احترام بگذاریم، نسبت به تغییرات بازار آماده تغییر و حساس باشیم، از نام و نشان تجاری خود حفاظت کرده و در مورد ماهیت خود واضح و روشن باشیم.

نشست «بازاریابی
چالش محور با رویکرد مسئولیت اجتماعی» به همت کمیسیون حاکمیت شرکتی و مسئولیت
اجتماعی بنگاه ­های اتاق ایران برگزار شد
.

فاطمه دانشور، رئیس کمیسیون حاکمیت شرکتی مسئولیت اجتماعی و بنگاه­ها،
با تأکید بر مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت­ها گفت: در حال حاضر و با تغییرات سریع
بازار و شرایط جهانی، اگر به مفهوم مسئولیت اجتماعی توجه نکنیم در نهایت از بازار
عقب خواهیم ماند
.

دانشور که در جمع کثیری از اعضای جامعه صنعت کفش ایران سخن می­گفت،
افزود:«ما باید در بنگاه­های خود کمیته­

و بخشی برای مسئولیت اجتماعی ایجاد کنیم و با شناخت خوب بنگاه و
همچنین چالش­های محیط پیرامون بنگاه، موضوع و ارزش مشترک بین دو محیط را شناسایی
کرده و پس از بررسی، مشخص کنیم کدام موضوع در حوزه مسئولیت اجتماعی حایز اهمیت است
و باید در اولویت قرار گیرد

ایجاد و استمرار ارزش برای مشتری؛ هدف مسئولیت اجتماعی بنگاه ها

محمد بلوریان تهرانی، مشاور بازاریابی، فروش و تبلیغات، پیرامون
مسئولیت اجتماعی شرکت­ها به ارائه مطالبی پرداخت
.

بلوریان تهرانی بازاریابی را فلسفه و علت وجودی هر شرکت و بنگاه
تولیدی است و گفت: بازاریابی تنها به فروش محصولات اطلاق نمی شود و این امرکه از
وظایف مدیرعامل است جمع چهار عامل تولید،توزیع، قیمت و تبلیغ و تناسب و همزمانی
این عوامل دانست
.

وی به تشریح مراحل بازاریابی پرداخت و بازارگرمی، بازارسازی،
بازاریابی، بازارشناسی، بازارگرایی، بازارگردانی، بازارداری، بازارسنجی و
بازارگردی را از مراحل بازاریابی عنوان کرد
.

این مشاور بازاریابی مسئولیت اجتماعی شرکت ها را جزء حوزه روابط عمومی
و نه تبلیغات دانست و گفت: هدف بنگاه­های اقتصادی از توجه به مفهوم
مسئولیت اجتماعی، ساختن یک ذهنیت خوب از بنگاه در ذهن مردم است
.

این مدرس بازاریابی در ادامه به بیان سه نسل بازاریابی تحت عناوین
محصول محوری، مشتری محوری و انسان محوری پرداخت
.

وی گفت: هدف نسل محصول محوری تنها فروش محصولات است در حالیکه
در نسل مشتری محوری و در قرن بیستم هدف رفع نیاز است و مفهوم اصلی بازاریابی ایجاد
تمایز و جلب مشتری است اما در نسل انسان محوری هدف دستیابی به رفاه و تعالی و
تساوی است و خودشکوفایی و اهداف بشردوستانه مهم هستند که همه در هزاره سوم
مطرح شده­اند و مفهوم اصلی بازاریابی در این عصر، ایجاد و استمرار ارزش برای مشتری
است
.

بلوریان تهرانی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی شرکت­ها، فقط محدود به
مسایل زیست محیطی و آلودگی و آب نیست گفت
: همه
تصمیمات در حوزه مسئولیت اجتماعی باید متضمن منافع مشتری، سرمایه­گذار، جامعه و
دولت باشند. همچنین مسئولیت اجتماعی سازمان ها وقتی محقق می­شود که مدیران جنبه­های
اخلاقی را مهم بشمارند
.

این مشاور بازاریابی ریشه کردن فقر، دستیابی به آموزش همگانی، ترویج
برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود بهداشت مادران و
موارد اینچنینی را از مواردی دانست که شرکت­ها می­توانند با توجه به محیط پیرامون
خود به آنها توجه کنند و بسیاری شرکت­ها برای ساختن ذهنیت خوب از بنگاه اقتصادی
خود اینها را دنبال می­کند
.

وی افزود: عملکرد بنگاه اجتماعی روی پنج گروه صاحبان بنگاه، مصرف
کنندگان، کارکنان، جامعه و سایر ذی نفعان اثر می­گذارد و باید برای همه اینها یک
تصویر ذهنی مثبت ایجاد کرد به طوری که مردم فقط از محصول راضی نباشند و از شرکت و
سازمان راضی باشند
.

بلوریان تهرانی گفت: مسئولیت اجتماعی با حوزه های اقتصادی، اخلاقی و
قانونی هم پوشانی دارد و اگر بنگاهی در این سه حوزه به هدف خود برسد می­تواند به
مسئولیت اجتماعی شرکت و بنگاه خود هم فکر کند
.

این مشاور بازاریابی به بیان ۱۰ فرمان عصر انسان محوری در بازاریابی
پرداخت. وی گفت: باید مشتریان خود را دوست داشته باشیم و به آنها احترام بگذاریم،
نسبت به تغییرات بازار آماده تغییر و حساس باشیم، از نام و نشان تجاری خود حفاظت
کرده و در مورد ماهیت خود واضح و روشن باشیم
.

بلوریان تهرانی افزود: مشتریان متنوع هستند و باید ابتدا
مشتریانی را هدف قرار دهید که بیشترین منافع را از شما دریافت می کنند، همواره
بسته محصولات را با قیمت مناسب ارایه دهید، همواره در دسترس باشید و اخبار خوب را
پخش کنید، مشتریان خود را جذب کرده و سپس با اقدانات خود شرایط رشد آنها را فراهم
کنید، بدانید هر کسب و کاری که در آن فعالیت دارید خدماتی است، همواره فرایندهای
کسب و کار خود را از نظر کیفیت هزینه و شرایط تحویل پالایش کنید و اطلاعات مناسب
را گردآوری کنید اما در تصمیم گیری نهایی از خرد خود بهره برداری کنید
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا