مسکن و ساختمان

در نشست تخصصی کمیسیون های اتاق ایران بررسی شد

چگونگی مواجهه با غول های اقتصادی در ایرانِ پسابرجام

پس از برجام و برداشتن تحریم ها و آزادشدن تجارت ایران و کشورهای جهان، شرکت های چند ملیتی به ایران آمده و این مساله، مزایا و معایبی برای شرکت های ایرانی خواهند داشت.

یکی از پژوهشگران اقتصادی در اتاق ایران مطرح کرد: می توان با شرکت
های چند ملیتی بین المللی رقابت کرد و سهم جدیدی از بازار به دست آورد
.

شاهین دهقان، پژوهشگر اقتصادی، که در نشست «مواجهه
شرکت های ایرانی با غول های بزرگ خارجی در پسا تحریم؛ چالش ها و راهکارها»،
سخنرانی می کرد با بیان اینکه شرکت های چند ملیتی بین المللی مانند غول هایی در
مقابل شرکت های کوچک و بزرگ داخلی کشورها هستند، گفت
: سقوط
شوروری و تشکیل جمهوری های مستقل، نقطه عطفی در تجارت بین المللی دنیا تلقی می شود
چرا که پس از سقوط شوروی در طول شش هفت سال، اصلاحات اقتصادی شروع شد. به طوری که
اواسط دهه ۹۰ همه خرده فروشی و تجارت خدمات و صنایع کوچک از دست دولت خارج و به
بخش خصوصی سپرده شد
.

وی افزود: با سقوط شوروی کشورهای آسیای میانه که غنی از مواد اولیه
بودند به وجود آمدند که تاثیر زیادی در اقتصاد دنیا گذاشتند. کشورهایی مانند
قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان که همه این کشورها ظرف ۵ سال اول، رشد
سالیانه بالای ۵ درصد داشتند و این از خصوصیات اقتصادهای نوپا است. شرکت های چند
ملیتی از این فرصت استفاده کرده و وارد اقتصادهای این کشورها شدند
.

وی همچنین به رشد فزاینده چین نیز اشاره کرد و گفت: چین در سال های
۱۹۷۹-۱۹۸۰ تغییرات سریعی داشت و ظرف ۲۰ سال یک ره صد ساله را رفت به طوری که مردم
چین زندگی شان در این بیست سال ۲۲ برابر بهتر شده و شمار اهالی کم درامد از ۵۳ درصد
به ۸ درصد کاهش یافت
.

وی همچنین پیوستن به سازمان تجارت جهانی را از دیگر موارد رشد
اقتصادهای نوظهور عنوان کرد و گفت: «کلمه اقتصادهای نوپا در دهه ۸۰ با بازارهای
نوپا وارد واژه نامه اقتصاد شد و در دهه ۷۰ کسی با این واژه آشنا نبود

دهقان همچنین گسترش طبقه متوسط، رشد استانداردهای زندگی و ثبات
اجتماعی در جامعه را از ویژگی های اقتصادهای نوپا عنوان کرد و گفت:
اقتصادهای نوپا در چند سال اول، نرخ رشد اقتصادی بالاتر از حد جهانی را تجربه می
کنند
.

این مشاور مدیریت افزود: از آنجا که فقر هیچ جاذبه ای برای شرکتهای
چند ملیتی بین المللی ندارد، این شرکتها به سراغ
اقتصادهای
نوپا می روند چراکه مطمئن هستند نرخ رشد این کشورها برای چند سال بالاتر
از حد بین المللی خواهد بود
.

وی در بخش دیگری از سخنانش سخنی از «لرد لامونت»، رئیس اتاق انگلیس و
ایران را عنوان کرد و گفت: ایران بزرگترین بازار نوپای جهان پس از فروپاشی شوروری
خواهد بود چرا که همه آن ویژگی ها را دارد
.

دهقان در ادامه به بیان سرنوشت شرکت های داخلی پس از هجوم شرکت های
چند ملیتی پرداخت و گفت: در دو الی سه سال اول ورود این شرکت ها، بیشترین فشار به
شرکت های داخلی وارد می شود و اولین گروهای تحت فشار، تولیدکننده خدمات و
تولیدکننده کالاهای مصرفی خواهند بود
. شرکت های
ضعیف که قدرت چانه زنی ندارد، از صحنه بازار بیرون رفته و سهم بسیاری شرکت ها از
بازار، کاهش می یابد
.

وی افزود: با روند جهانی شدن، برخی شرکت ها قرارداد پیمانکاری و حق
العمل کاری با شرکت های خارجی امضا می کنند، همچنین بعضی شرکت ها توسط شرکتهای
خارجی خریده می شوند
.

دهقان در بخشی از سخنانش به بیان سهم چندملیتی ها از بازار مصرفی
ایران پرداخت و گفت: «در بخش صوتی و تصویری ۹۵ درصد را شرکت های خارجی و ۵ درصد را
شرکت های داخلی، در یخچال فریزر ۶۰ درصد را برندهای خارجی و ۴۰ درصد را برندهای
داخلی و در بخش شوینده ها ۵۵ درصد بازار را شرکت های خارجی و ۴۵ درصد را شرکت های
داخلی در دست دارند

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه مثال هایی از کشورهای چین و هند بیان
کرد و گفت: بسیاری برندهای داخلی در این کشورها که با هجوم شرکت های چند ملتی بین
المللی روبرو بوده اند، همزمان با فشارهای خارجی، موفق شده اندسهم خود را در بازار
افزایش داده و به سودهای بالایی رسیده اند
.

مقاومت شرکت های داخلی

وی شش راهکار اصلی مورد استفاده شرکت های پیشرو (شرکتهای قهرمان
اقتصاد های نوپا) را برآورد نیاز حقیقی مشتری، ارتقای خدمات به مشتری، استفاده
حداکثری از تکنولوژی، عملکرد با حداکثر سرعت ممکن(درک سریع شرایط و اجرا
کردن سریع)، انطباق پذیری با عدم قطعیت ها و پیشامدهای جدید، ایجاد موتورهای توسعه
استعدادها و متعالی کردن فرایندها عنوان کرد و در مورد شرکت های ایرانی گفت: بیش
از ۸۰ درصد شرکت های ایرانی می توانند با راهکار تروخشک کردن مشتری رشد پیدا
کنند
.

دهقان افزود: برای ترو خشک کردن مشتری باید نیازها را به خوبی برآورد
کرد و به بخش ها و زیربخش های جدید، عادات فرهنگی و عرفی و نیازهای محلی توجه کرد
.

وی همچنین فراهم کردن راحتی هر چه بیشتر مشتری و ارایه محصولات ارزان
برای لایه های تازه ایجاد شده مصرف کنندگان را از راهکارهای دیگر برای توجه هر چه
بیشتر به مشتری عنوان کرد
.

دهقان در جمع بندی سخنان خود گفت: در عین هجوم شرکتهای چند ملیتی، می
توان با مهارت و تیزبینی و هوش، نهایت استفاده را از شرایط برد و با نوآوری و
خلاقیت، سهم خود را از بازار افزایش داد
.

در ادامه نشست حاضران ایده ها، سوالات و انتقادات خود را پیرامون
مطالب مطرح شده عنوان کردند

منبع:پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا