نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اظهار رضایت از عملکرد ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان اعلام کرد که با ساخت کمربندی ملایر علاوه بر روان شدن ترافیک در ساماندهی حاشیه شهر نیز کمک میکند.
علی نعمت چهاردولی ابتدا با اظهار رضایت از عمکرد وزارت راه و
شهرسازی بخصوص ادارهکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: این عملکرد در سال ۹۴ به
مراتب بهتر از سالهای گذشته است. امروز هرکجای استان را نگاه میکنم به خصوص در
حوزه انتخابیهام، حدافل یک پروژه عمرانی اعم از روکش آسفالت تا تقاطع غیر همسطح و
احداث راه روستایی، در حال اجراست. به همین جهت از وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل محترم
استان و ریاست محترم اداره راه و شهرسازی ملایر تشکر میکنم.
وی اضافه کرد: عملکر موفق و تأثیرگذار دیگری که در این حوزه صورت
گرفت، رفع نقاط حادثهخیز در استان و بازهم بخصوص در حوزه انتخابیهام است. چندین
نقطه حادثهخیز داشتیم که هرکدام از آنها جان چند عزیز را گرفته بود که امسال این
نقاط حذف شد. خوبی کار هم این بود که برای حذف این نقاط منتظر تصویب پروژه و تخصیص
اعتبار نماندند و با کمک فرماندار و استاندار تقریبا امانیکاری شد.
نماینده مردم ملایر در عین حال متذکر شد: حل مشکل مسکن مهر بسیاری از
همشهریانم نیز نکته قابل تاملی است. حدود ۹۵ درصد مسکن مهری که در ملایر ساخته شده،
ساماندهی شدهاست. اما واحدهای باقیمانده که بیشتر تفاهمنامه سه جانبه دارند،
این اواخر مشکل ساز شدهاند. یعنی قیمتهایشان از حد معمول بالاتر رفته و اقشار
ضعیفی که ۵-۶ سال قبل پول دادهاند تا امروز صاحبخانه شوند، دچار مشکل شدهاند.
آنان اگر این پول را در زمان خودش در جای دیگری سرمایهگذاری کرده بودند امروز
صاحب خانه شده بودند آن هم در مرکز شهر که مشکل انشعابات آب و برق و گاز را هم
نداشته باشند.
وی افزود: مشکل دیگر مسکن مهر، تأمین زیرساختها است. در پروژههای
بهرهبرداری شده هنوز مدارس کامل نیست، نیروی انتظامی مستقر نشده و مراکز درمانی
ندارند. یا در مسکن مهر حوزه انتخابیهام ۲ مورد داریم که پیمانکار فونداسیون را
انجام داده و بعد کار را رها کرده و رفته که در این ۲ مورد باید تکلیف متقاضیان مشخص
شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به فراگیر بودن مشکلات مسکن مهر در
تمام کشور ادامه داد: مشکل دیگر در این حوزه، ادامه مسیر در حل معضل مسکن است؛ به
نظر من هر راهکاری که بخواهد برای رفع مشکل مسکن مهر طرح شود، اعم از مسکن اجتماعی
و غیر آن، نیازمند ارائه تسهیلات بانکی است. آن هم با سود کم و بازپرداخت درازمدت.
پروژههای شاخص
نماینده ملایر در خصوص پروژههای نیمه تمام حوزه انتخابیهاش در حوزه
راه و شهرسازی گفت: یکی از پروژههایی که سالهاست نیمه تمام رها شده فرودگاه
ملایر است. البته باید توجیه اقتصادی این طرح را هم در نظر گرفت.
وی اضافه کرد: از پروژههای حیاتی در حوزه انتخابیه، چهار خطه شدن
محور ملایر – نهاوند است که مسیر پر ترافیکی است و حتی کسانی که مقصدشان کرمانشاه
است از این مسیر می روند. همچنین تکمیل ۴ خطه شدن مسیر ثامن به سه راهی بروجرد نیز
ضروری است و تقریبا نیمی از این مسیر ۱۵ کیلومتری در حال اجرا است. ساخت تقاطع غیر
همسطح در تقاطع معروف به «دم سیاه» در مسیر منتهی بروجرد که فعلا برای نعیین
پیمانکار به مناقصه رفته است هم ضرورت دارد.
چهاردولی همچنین به چند جاده روستایی در حوزه انتخابیهاش اشاره کرد
که به دلیل ترافیک بالا نیازمند تعریض و بهسازی هستند و ادامه داد: مسیر ملایر به
سمت نهاوند از طریق شریفآباد یکی از این جادهها است که به علت تردد زیاد و عرض
کم جاده حوادث رانندگی زیاد و پر تلفاتی در آن رخ میدهد.
وی گفت: یکی دیگر از این جادههای روستایی مسیری است که در راه همدان
به نهاوند یک میانبر حساب میشود و با گذر از ملایر تقریبا این مسیر را یک ساعت
کوتاهتر میکند. این جاده که به جاده شوشاب معروف است، عرض باریک و پیچهای زیادی
دارد و ما تنها توانسته ایم یکی از پیچ ها را حذف کنیم.
وی یکی از نیازهای مبرم مردم شهر ملایر را کمربندی شهر عنوان کرد و
گفت: ملایر بزرگترین شهرستان استان است اما جاده کنارگذر یا بهعبارتی کمربندی
ندارد. همین باعث شده که خودروهای عبوری وارد شهر شوند و ترافیک داخل شهر را
متراکمتر کنند. با احداث جاده کمربندی ملایر اتفاق خوب دیگری که میافتد تعیین
حریم شهر است چون در حال حاضر شهر ملایر حریم مشخصی ندارد.
راهآهن
نماینده ملایر در مورد پروژههای ریلی استان همدان و شهر ملایر گفت:
هم اکنون دو پروژ ریلی در استان ما تعریف شدهاست یکی راهآهن همدان – سنندج و
دیگری راهآهن ملایر – نهاوند – کرمانشاه که دومی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
اگر این خط آهن راه بیفتد تحولی در غرب کشور ایجاد میشود. در اربعین میتواند نقش
مهمی در جابجایی زائران داشته باشد. حتی از خط آهن خرمشهر – بصره هم مهمتر است اما
اجرای آن زیر سایه طرحهای دیگر ریلی قرار گرفته و از اولویت خارج شده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص توجه مجلس به پروژههای ریلی گفت:
مجلس در بودجه سال جاری بیشترین اهمیت را به طرحهای ریلی داده است به حدی که این
میزان بودجه در تاریخ راه آهن کشور سابقه نداشته و این در حالی است که بودجه
عمرانی ما نسبت به قبل کاهش داشته است.
وی تأکید کرد: اگر جهشی در پروژه های ریلی میبینیم به خاطر این است
که در بودجه ۹۴ چند ردیف به طرحهای ریلی اختصاص دادیم و حتی از بعضی بخشها کم
کردیم و به ریلی اضافه کردیم. حتی تنها موردی که صندوق توسعه ملی را ملزم کردیم که
باید تسهیلات بدهد، طرحهای ریلی بود.
حاشیه نشینی
چهاردولی در بخش دیگری از این گفت وگو به مشکل حاشیه نشینی اشاره کرد
و در تبیین علل این معضل اجتماعی گفت: متأسفانه به دنبال بحران آب در روستاها بخشی
از روستاییان ما به شهرها مهاجرت کرده و میکنند. کشاورزی استان از جمله ملایر
معیشتی است و روستاییان پساندازی ندارند بنابراین وقتی به شهر مهاجرت میکنند نمیتوانند
در شهر مسکن مناسبی تهیه کنند پس به سراغ زمینهای ارزان میروند. زمینهای ارزان
هم زمینهای کشاورزی خارج از محدوده شهر و سامان دهی نشدهاست.
وی افزود: متأسفانه یکی از راههای کسب درآمد شهرداریها در سراسر
کشور همین است که اجازه بدهند این ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شود و بعد بروند
آنها را جریمه کنند. این وضعیت شرایط آسیبهای اجتماعی را فراهم میآورد؛ روستایی
بعد از مهاجرت به شهر در جایی که نه آب دارد و نه برق و گاز ساخت وساز میکند آن
هم در جایی که امنیت ندارد، کلانتری و یا پاسگاه پلیس هم نیست، درمانگاه و شرایط
بهداشتی هم ندارد. مثلا در منطقهای در حاشیه شهر ملایر کانال فاضلابی وجود دارد
که تا کنون ۳ کودک به داخل آن افتاده و جان سپردهاند و آقای ایزدی معاون وزیر راه
کمک کردند تا روی این کانال پوشیده شود. این جدای از بوی بد این کانال در تابستانها
و کلا شرایط غیربهداشتی است که بوجود می آورد.
نماینده ملایر افزود: در زمستان هم مردم این مناطق به فرماندار یا
نماینده مجلس و دیگر مسئولان فشار میآورند که نیاز به گاز و برق دارند اما خب
کاری نمیتوان کرد چون این مناطق خارج از محدوده شهری هستند. بعلاوه بسیاری از
ساکنان این مناطق که انشعابات مورد نیاز را ندارند خودشان اقدام به انشعاب غیرمجاز
میکنند که در نتیجه علاوه بر خطرناک بودن این اقدام، عدهای از برق و آب و یا گاز
شهری استفاده میکنند بدون این که بهایی بپردازند. ضمنا این کار به تأسیسات شهری
هم فشار میآورد.
وی با تأکید بر اینکه تاکنون اقدامی در جهت حل این مشکل در استان نشده
است، در مورد راهکار این معضل گفت: من قبلا هم به ستاد بازآفرینی پایدار شهری
استان گفتهام و در سفری که آقای جهانگیری به ملایر داشت برای ایشان هم نامه نوشتم
و گفتم که ما برای حل این مشکل نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم اما تا آن زمان
باید راه و شهرسازی و شهرداری و حتی بنیاد مسکن با هم به توافق برسند که اولا
سکونتگاههای غیررسمی و مناطق منفصل شهری را جزو حریم شهر کنند و به این مناطق
خدمات شهری برسانند. در مرحله بعد پیشبینی کنند که مثلا برای ۱۵ سال آینده چقدر
نیاز به گسترش شهر هستند و مناطق جدید شهری را برای این منظور تدارک ببینند و
زیرساختها را فراهم کنند. در مرحله آخر برای این محدوده یک حریم تعریف کنند. ضمنا
مناطقی را جزو محدوده شهر کنند که زمین کشاورزی یا باغ نباشد. خارج از این حریم هم
به هیچوجه اجازه ساخت و ساز ندهند و با ساخت و سازهای احتمالی هم به شدت برخورد
کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: یا برای روستاییان امکانات فراهم
کنیم که در روستا بمانند یا اگر امکانات نمیدهیم وقتی به شهر مهاجرت کردند به
آنها امکان زندگی بدهیم.