مسکن و ساختمان

موافقت ضمنی وزارت راه‌و‌شهرسازی با سهیم کردن کاردان‌ها در نظام ساخت‌و‌ساز

رئیس سازمان نظام‌کاردانی استان تهران با انتقاد از عدم به کارگیری نیروهای کاردان فنی و معماران تجربی در نظام ساخت‌و‌ساز گفت: وقتی قانونگذار در قانون سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان، مهندسان و کاردانان فنی و معماران تجربی را با هم می‌بیند به این مفهوم است که برای نظام‌مند شدن ساخت‌وسازها باید همبستگی کاری بین این عناصر وجود داشته باشد.

مهدی موذن
درباره آخرین وضعیت جلسات وزارت راه و شهرسازی درباره به کارگیری از نیروهای نظام
کاردانی در ساخت و ساز گفت: در آخرین دیداری که با مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی
و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی داشتیم نتیجه به این شرح بود که وزارت راه
و شهرسازی در صدد اصلاح وضعیت کاردان‌های فنی و معماران تجربی است. همچنین طی دو
سال گذشته با استقرار مدیریت جدید در وزارت راه و شهرسازی رویکردها به نظام
کاردانی تغییرات جدی کرده اما هنور اقدامی عملی برای ساماندهی به وضعیت کاردان‌ها صورت
نگرفته است.

رئیس سازمان نظام‌کاردانی استان تهران افزود: در دولت دهم اوضاع
کاردان‌ها نابسامان شد زیرا مدیران ارشد آن دوره به حضور کاردان‌های فنی و معماران
تجربی اعتقادی نداشتند و به همین‌خاطر وضعیت نابسامانی در ساخت و ساز را شاهد
بودیم اما در دولت یازدهم و در اسفندماه سال گذشته انتخابات به تعویق افتاده ما پس
از چهار سال در کشور انجام شد.

این مقام مسئول در تشریح مشکلات کاردان‌های فنی و معماران تجربی به
عدم بکارگیری این نیروهای با‌تجربه در نظام ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: کاردان‌ها
به رغم داشتن پروانه اشتغال به کار در اکثر استان‌های کشور به ویژه استان تهران
قادر به استفاده از پروانه اشتغال خودنیستند. در آخرین گفتگوهایی که با دفتر
سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی داشتیم اعلام شد که این
دفتر به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی درصدد است تا بخشنامه نظارت توسط کاردان‌ها
را ابلاغ کند.

خلاء مهندسان و کار اجرایی ساخت وساز هنوز باقی است

موذن با اشاره به اینکه ۱۴ سال از تشکیل سازمان نظام کاردانی می‌گذرد
افزود: وقتی قانونگذار در قانون سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان، مهندسان و
کاردانان فنی و معماران تجربی را با هم می‌بیند به این مفهوم است که همبستگی کاری
بین این عناصر باید وجود داشته باشد تا ساخت و سازها به صورت نظام‌مند دنبال شوند.
وقتی تحت شرایط سلیقه‌ای قانون به طور کامل اجرا نشد و مدیران ارشد وزارت راه و
شهرسازی در دولت دهم کاردان‌ها را حذف کردند خلاء بین مهندسان و کار اجرایی که
باید توسط کاردان‌ها پر می‌شد باقی ماند و آثارش ساخت و سازهایی شد که اهل فن و
حرفه از آن رضایتمندی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار مهندس و ۶۰ هزار کاردان
عضو سازمان نظام‌مهندسی هستند و همه اینها نشان می‌دهد که تناسبی بین مهندسان و
کاردانان وجود ندارد و سیاست‌های غلط در دهه اخیر موجب شد تا تمامی کاردان‌ها به
سمت مدرک‌گرایی روی آورند. به زودی خلاء حضور کاردان‌های فنی در کارگاه‌های اجرایی
خود را نشان می‌دهد و اگر مدیران ارشد فعلی اقدامی عاجل برای حفظ نیروهای کاردان
انجام ندهند فاجعه در حوزه صنعت ساختمان را شاهد خواهیم بود.

موافقت شهرداری تهران برای به کارگیری کاردان‌های عضو سازمان نظام
مهندسی ساختمان

این مقام‌مسئول در تشریح دیدار اخیر خود با شهردار تهران و قول مساعد
شهردار برای به‌کارگیری نیروهای کاردان‌فنی و معماران‌تجربی گفت: شهردار تهران
برای به‌کارگیری کاردان‌ها در نظام ساخت و سازی که توسط این سازمان انجام می‌گیرد
قول مساعد داد و معتقد بود که حلقه ساخت و ساز با حضور کاردان‌ها کامل می‌شود.

موذن با انتقاد از عدم رعایت معماری ایرانی در ساخت‌و‌سازهای اخیر گفت:
معماری ساختمان‌های جدید در یک حالت بلاتکلیفی و در شرایط گذر قرار دارد. آثار این
بلاتکلیفی را به صورت آزردگی بصریبرای شهروندان شاهد هستیم در عین حال نظام
شهرسازی نیز با بی‌نظمی‌های فراوانی روبه‌روست و در این مورد نیازمند همدلی دستگاه‌ها
و سازمان‌های ذی‌صلاح هستیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا