مسکن و ساختمان

وزیر راه:

بزرگترین بندر تجاری عملیاتی خزر متعلق به ایران است

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران اسلامی با داشتن توانمندی‌های فراوان در زمینه‌های حمل و نقل، نظامی، تجاری و اقتصادی در جنوب و شمال، یک قدرت دریایی محسوب می‌شود.

عباس آخوندی در
آیین افتتاح سه پروژه بزرگ زیربنایی در بندرگاه انزلی اظهار کرد: کشور ما در
موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند نقش بسیار مهمی در جهت توسعه و آبادانی خود و
منطقه ایفا کند و این قدرت و توان را داریم که هم برای مردم خودمان رفاه و آسایش و
ثروت ایجاد و هم برای منطقه ثبات و توسعه فراهم کنیم
.

آخوندی متذکر شد:
کشوری که ادعای قدرت منطقه‌ای دارد، باید به مسوولیت‌های این بخش نیز توجه داشته
باشد
.

وی با بیان اینکه
قدرت بدون مسوولیت بی‌ارزش است، افزود: ما که در این منطقه ادعا داریم و این موضوع
را چه در جریان جنگ تحمیلی و چه در دوران تحریم و مذاکرات پیچیده ۱+۵ ثابت کرده‌ایم،
ضمن برخورداری از منطق، علاقه‌مند به استفاده از زبان گفت‌وگو نیز هستیم و به
مسوولیت منطقه‌ای خود که همانا ایجاد ثبات و امنیت است، عمل می‌کنیم
.

وزیر راه و شهرسازی
با اشاره به ثبات و امنیت کشور گفت: کشور ما از امنیت و ثبات خوبی برخوردار است و
به حول و قوه الهی می‌توانیم از این ثبات حداکثر استفاده را برای توسعه ببریم
.

وی اظهار کرد: فقط
ایجاد زیربناها حایز اهمیت نیست بلکه مهمتر از آن، شبکه تجاری و اقتصادی است که
باید مستقر شود و از این زیربناها برای توسعه و رونق اقتصادی کشور استفاده کنیم
.

وزیر راه و شهرسازی
افزود: در جنوب کشور از بندر امام تا چابهار و در شمال، تاسیسات دریایی و بندری
خوبی داریم
.

وی بندرگاه انزلی
را نشانی از قدرت دریایی عنوان و خاطرنشان کرد: بزرگترین بندر تجاری عملیاتی خزر
متعلق به ایران است
.

آخوندی ادامه داد:
بیش از ۲۰ میلیون تن، ظرفیت فعالیت بندری در بنادر شمالی خود در خزر داریم که به
زودی به ۲۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد و نکته مهم استفاده از این ظرفیت‌ها و
انواع زیربناهای نرم افزاری، سیستم‌های بانکی، حقوقی و گمرکی، تسهیل تجارت و ایجاد
ثروت و کمک به توسعه اقتصادی کشور است
.

وزیر راه و شهرسازی
توسعه و تقویت ترانزیت را به عنوان یک منبع ایجاد ثروت برای کشور مورد تاکید قرار
داد و افزود: همواره باید اقدام به سرمایه‌گذاری مداوم کنیم
.

وی درخصوص ارتباط
شمال – جنوب که خواسته مردم منطقه است، گفت: هم اکنون وضعیت خوبی در زمینه ترانزیت
داریم و در حال حاضر با شبکه جاده‌ای، این کار را انجام می‌دهیم و قطعا با ایجاد
شبکه راه آهن و اتصال آن به بنادر انزلی و آستارا، می‌توانیم شبکه ترانزیت را
تقویت کنیم
.

آخوندی با بیان
اینکه بندرگاه انزلی، بندری تاریخی است و مردم منطقه با کشورهای همسایه خزر، روابط
تجاری قدیمی داشته‌اند، ادامه داد: باید تلاش کنیم حجم تجارت صادراتی‌مان را با
کشورهای همسایه خزر افزایش دهیم. تلاش‌ اتاق‌های بازرگانی استان‌های گیلان،
مازندران و گلستان برای توسعه جریان حمل و نقل دریایی – تجاری با کشورهای خزر، نه
فقط در زمینه صادرات بلکه به این منظور که حمل و نقل اقیانوس هند را از طریق این
منطقه به روسیه وصل کنیم، بسیار مهم است
.

وزیر راه و شهرسازی
تصریح کرد: با استفاده از فضای موجود بین‌المللی، باید در کشور، بین قاره‌ای نگاه
کرده و از طریق ایران و خزر، بین شبه قاره هند و کشورهای آسیای میانه ارتباط
برقرار کنیم. بسیاری از این کشورها دسترسی به آب‌های آزاد ندارند و ما می‌توانیم
ایجادکننده این ارتباط باشیم
.

وزیر راه و شهرسازی
تاکید کرد: در کنار ایجاد زیرساخت‌ها، باید روی بخش نرم‌افزاری بیشتر کار کنیم
.

وی با اشاره به
اینکه بندرگاه انزلی به دلیل قرار داشتن در بافت شهری، بندر ویژه‌ای است، گفت:
سازمان بنادر به عنوان یک مسوولیت اجتماعی آمادگی دارد در زمینه کمک به زیباسازی و
توسعه شهری، دسترسی آسان مردم به بندرگاه و ایجاد اسکله تفریحی گردشگری همکاری و
ایجاد خدمات داشته باشد
.

آخوندی به ظرفیت‌های
بندر و تالاب برای توسعه تاکید کرد و افزود: مجموعه شهر و بندر باید تعامل مثبت
داشته باشند تا کیفیت زندگی مردم ارتقا پیدا کند
.

وزیر راه و شهرسازی
در پایان سخنانش با اشاره به آغاز بهره‌برداری از سه پروژه زیرساختی با ۱۲۲
میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، نوید سرمایه‌گذاری‌های بیشتر به منظور رونق فعالیت‌ها
در بندرگاه انزلی را داد
.

سه
پروژه موج‌شکن‌، اسکله و پایانه مسافری بندرانزلی روز گذشته در بندرگاه این شهر با
حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و استاندار گیلان به
بهره‌برداری رسید
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا