مسکن و ساختمان

نگاه «صما» به کارنامه هوایی وزیر راه و شهرسازی در دو سال اخیر

چکاپ صنعت حمل و نقل هوایی در روزگار آخوندی

صما، گروه راه: صنعت حمل و نقل هوایی از جمله صنایعی محسوب می شود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در معرض سنگین ترین تحریم ها قرار داشته است وهمین تحریم ها خسارت های مالی وجانی فراوانی برای کشورمان به بارآورده است. در این میان سقوط توپولوف ها وآنتونف های از رده خارج روسی که جان بسیاری از هموطنان را گرفت وخانواده های ایرانی را داغدار کرد، تنها نمونه‌ای از این خسارت‌ها محسوب می‌شوند.

در حقیقت سفرهوایی که در اکثر نقاط دنیا به عنوان ایمن‌ترین سفر
شناخته می شود امروز برای بسیاری از هموطنان ما به کابوس تبدیل شده است؛ به طوری
که بسیاری از ایرانیان ترجیح می دهند به جای انجام سفرهوایی از وسایل حمل و نقل
جاده ای و یا ترانزیت ریلی استفاده کنند.

روزی که عباس آخوندی رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را کسب کرد و سکان
وزارت راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید را در اختیار گرفت بسیاری از کارشناسان وی
را فردی توانمند در حوزه راه از جمله صنعت هوایی دانستند و با ابراز خرسندی نسبت
به انتخاب وی آینده روشنی را برای صنایع هوایی ترسیم کردند.

امروز که نزدیک به دوسال از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به آخوندی
می گذرد در کنار پیشرفت‌های اخیر صنایع هوایی دردوره وی این صنعت با چالش‌هایی هم
روبرو بوده است.

سقوط آنتونف ۱۴۰ را باید نقطه تاریکی در پرونده هوایی وزیر راه وشهرسازی دید. درکنار سقوط
آنتونف ۱۴۰ نباید از تغییرات پی در پی در مدیریت فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه
امام (ره) گذشت که سبب می شود توسعه پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی با روند کندی
به حرکت خود ادمه دهد.

تاخیر در پروازهای داخلی و خارجی در طول وزارت عباس آخوندی همچنان
ادامه یافت؛ به طوری که این تاخیر زمانی پروازهای تیم ملی فوتبال کشورمان را هم در
برنامه ریزی دچار اخلال کرد.

البته نباید از دغدغه های مردم درباره زمان پروازها و تاخیرآنها گذشت
به طوری که در یک مورد از تاخیرهای پروازی، مسافران پرواز پس از فرود هواپیما حاضر
به ترک آن نبوده و خواستار استرداد مبلغ بلیت هواپیما از شرکت هواپیمایی موردنظر
شدند.

اما از این نقطه ضعف‌های وزیر راه وشهرسازی در صنایع هوایی که بگذریم
امروز شاهد رشد توسعه‌ای و پیشرفت های مختلفی در صنعت هوایی بوده ایم؛ به طوری که
پس از ورود ۹ فروند ایرباس جدید به کشور و تحریم دو شرکت «النصر» عراق و «اسکای
بلو برد» امارات متحده عربی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، شاهد ورود سیستم های
جدید فرود خودکار هواپیما از کشورهای اروپایی بودیم.

تجهیزات کمک ناوبری هدایت هواپیما به سمت فرودگاه برای فرودگاه اصفهان
نیز خریداری شده است و تاپایان آبان ماه در این فرودگاه نصب خواهد شد و تکنولوژی دستگاه هدایت و موقعیت یاب هواپیما
در فرودگاه اصفهان که مربوط به ۲۰ سال گذشته است با خرید این دستگاه به‌روز می‌شود
.
البته سه سیستم فرود خودکار هواپیما (ILS) برای فرود هواپیما به صورت دقیق در خط مرکزی فرودگاه خریداری شده است
که قرارداد خرید این دستگاه‌ها اخیرا منعقد شده است و تا شهریورماه سال جاری
وارد کشور می شود
.

همچنین خرید تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، رادار فرودگاه مهرآباد و سیستم‌های
اتوماسیون پروازی با اعتبار۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال جاری در دستور کار است.

در هرحال در روزهای گذشته
شاهد سفر وزیر راه وشهرسازی به پاریس و مذاکرات مستقیم وی با غول های هوایی
دنیا از جمله ایرفرانس و ایرباس بوده ایم. گذشته از تاثیرات مثبت سفر عالی ترین
مقام وزارت ره وشهرسازی به فرانسه باید چشم انداز صنایع هوایی را روشن تصور کرد و منتظر
ورود شرکت های معتبر هواپیمایی دنیا به کشور باشیم.

به گفته خود عباس آخوندی در سال گذشته تعداد پروازهای بین المللی از حریم هوایی ایران
به دو برابر افزایش یافت و پروازهای بین
المللی در تهران ۱۸ درصد بیش از سال گذشته بوده است. البته فعالیت‌های اخیر آخوندی
باید در کنار بسیاری از موانع ایجاد شده برای وی از مجلس شورای اسلامی گرفته تا به
اتمام نرسیدن پروژه های مسکن مهر در سراسر کشور در نظر گرفت.

داشتن یک ناوگان هوایی مدرن و توسعه یافته برای کشوری مثل ایران با
داشتن جمعیتی بیش از ۷۷ میلیون نفر یک الزام است. در همین راستا، ثبات مدیریتی در وزارت
راه و شهرسازی و به دنبال آن سازمان هواپیمایی کشوری جهت مداومت در برنامه‌های
ارائه شده در راستای تحقق بخشیدن به اهداف
بلندمدت صنعت حمل و نقل هوایی کشور
یک ضرورت به نظر می رسد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا