مسکن و ساختمان

نرخ سود تسهیلات در بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود بیش از دو میلیون واحد مسکونی ناپایدار در برابر حوادث غیرمترقبه با جمعیت قریب به ۱۰ میلیون تن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خبر داد و گفت: ۷۲ هزار هکتار محدوده بافت فرسوده در ۴۷۱ شهر شناسایی شده است.

مجید کیان‌پور – مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری اظهارکرد: امسال توانستیم با استفاده از سرمایه و کار ایرانی گام‌های بلندی در نوسازی بافت‌های فرسوده برداریم و با استفاده از تسهیلات مسکن مهر و اعطاء آن به متقاضیان در جهت تامین مسکن اقشار مستضعف اقدامات شایسته‌ای انجام دهیم.

وی در تشریح عملکرد دولت نهم و دهم در رابطه با احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده و توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی با بیان این که ۷۲ هزار هکتار محدوده بافت فرسوده در ۴۷۱ شهرشناسایی شده است گفت: از این میزان در حدود ۵۴۰۰ هکتار قبل از سال ۸۹ و در سال ۹۰ نیز حدود ۱۴۰۰ هکتار نوسازی شده است.

کیان‌پورافزود: بیش از دو میلیون واحد مسکونی ناپایدار در برابر حوادث غیرمترقبه با جمعیت قریب به ۱۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری زندگی می کنند. با تلاش‌های صورت گرفته بیش از ۱۹۰ هزار از این واحدهای فرسوده برچیده و به جای آن بیش از ۶۵۰ هزار واحد ساخته شده است.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر راه و شهر سازی اظهارکرد: همچنین ۴۶ هزار هکتار بافت‌های حاشیه‌ای سکونتگاههای غیررسمی در سطح کشور شناسایی شده که جمعیتی قریب به ۵ میلیون نفر در آن سکونت دارند.

کیان‌پور با اشاره به اینکه شناسایی و تهیه طرح توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی ۵۲۲۵۰ هکتار در ۷۶ شهر صورت گرفته است، تصریح کرد: از ۷۶ شهر یادشده، تهیه طرح ۶۲ شهر به مساحت ۴۶۳۰۰ هکتار پایان یافته و به تصویب ستادهای توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی شهرستان‌ها و یا استان‌ها رسیده است.

افتتاح ۲۲۶ میلیارد ریال پروژه ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی

وی ادامه داد: با حمایت‌های دولت نهم و دهم تاکنون ۷۱ پروژه اجرایی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی با اعتباری بالغ بر ۵۳۷ میلیارد ریال افتتاح شده است و تا پایان امسال نیز ۶۷ پروژه توانمندسازی و ساماندهی در بخش سکونتگاه‌های غیررسمی با اعتباری بالغ بر ۲۲۶ میلیارد ریال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: امسال طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی‏ ۱۳ استان زنجان، خراسان رضوی، همدان، کردستان، البرز، یزد، مازندران، سیستان‏ و بلوچستان، بوشهر، اصفهان، لرستان‏ و آذربایجان غربی تهیه و به تصویب ستادهای استانی و شهرستانی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی رسیده‏ و جهت اجرا ابلاغ شده است.

معرفی بیش از ۵۴ هزار واحد به بانک برای تسهیلات نوسازی

کیان پور در رابطه با پرداخت تسهیلات حمایتی نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری گفت: تسهیلات نوسازی تا سال ۱۳۸۷ به میزان ۳۰۷۶۵ واحد مسکونی، در سال ۱۳۸۸ به میزان ۳۹۴۴۸ واحد مسکونی، در سال ۱۳۸۹ به میزان ۶۰۵۵۲ واحد مسکونی و در سال ۱۳۹۰به میزان ۷۹۰۷۷ واحد مسکونی پرداخت و در شش ماهه اول سال ۹۱ ۱۳ نیز ۱۱۸۵۰۰ واحد مسکونی تخصیص یافته که در حال جذب است و تاکنون ۵۴۲۰۳ واحد به بانک های عامل معرفی شده‌اند.

پنجاه هزار تسهیلات جدید از خط اعتباری مسکن مهر به روش خود مالکی

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران از اختصاص ۱۰۰ هزار تسهیلات جدید نوسازی توسط کارگروه مسکن در بافت‌های فرسوده در سال جاری خبر داد و گفت: با موافقت وزیر راه و شهرسازی امسال ۵۰ هزار تسهیلات جدید از خط اعتباری مسکن مهر به روش خود مالکی برای پروژه‌های دارای پنج واحد به بالاتر و بدون محدودیت برای پروژه‌های پنج واحدی و کمتر در نظر گرفته شده است که برای هر واحد به میزان ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی با اینکه میزان نرخ سود تسهیلات در بافتهای فرسوده طبق مصوبه دولت در دوران مشارکت معادل ۲۰ درصد و در زمان فروش اقساطی ۱۵درصد است، اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات در قالب پرداخت خود مالکی نیز طبق مصوبه دولت به ترتیب ۹ درصد، ۷ درصد و ۴ درصد برای شهر تهران، مراکز استانها و سایر شهرها است. البته این تسهیلات به افراد واجد شرایط (دارای فرم (ج) سبز و متاهل یا سرپرست خانوار) پرداخت خواهد شد.

تصویب طرح نوسازی بافت فرسوده در ۸۲ شهر از ۲۱۱ شهر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات طرح بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده ۲۱۱ شهر به مساحت ۵۲۲۷۷ هکتار توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران انجام شده است، گفت: از مجموع ۲۱۱ شهر مذکور تا کنون طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده ۸۲ شهر به مساحت ۲۶۱۹۲ هکتار به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان‌ها رسیده و طرح بهسازی و نوسازی ۱۲۹ شهر به مساحت ۲۶۰۸۵ هکتار در دست تهیه است.

وی افزود: امسال ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری افتتاح می‌شود که تا کنون ۸۱ هزار واحد مسکونی از این میزان به بهره برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با هدف ایجاد انگیزه و تشویق در بین ساکنان بافت‌های فرسوده، در سال جاری ۱۰۷ پروژه محرک توسعه الگوی بهسازی و نوسازی با مساحتی بالغ بر ۲ میلیون متر مربع زیربنا در ۲۴ استان اجرا شده و یا در حال اجرا است.

کیان‌پور افزود: به علت وجود زیر بناهای اولیه نظیر آب، برق، گاز و غیره در محدوده بافتهای فرسوده، سرمایه‌گذاری در این مناطق بسیار مقرون به صرفه است.

راه اندازی اولین سامانه جامع املاک و مستغلات کشور

وی با اشاره به راه‌اندازی اولین سامانه جامع املاک و مستغلات کشور در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اظهارکرد: با راه‌اندازی این سامانه کلیه امور مربوط به املاک و اراضی در بستر GIS در حال پیاده سازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با استفاده از این سامانه اتصال شرکت‌های استانی به مرکز در خصوص املاک و مستغلات، ایجاد بانک اطلاعات جامع و به روز بودن آن، تسریع و تسهیل در انجام فرایندهای مختلف سازمانی و … به راحتی انجام خواهد شد.

در ادامه کیان‌پور تصویب قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بویژه مواد ۴ و ۹ آن و آئین‌نامه معاملات شرکت مادر را از مهمترین اقدامات انجام شده در طول برنامه پنجم توسعه دانست و اظهار کرد: با تصویت مقرارت یاد شده، موانع عمده‌ای که بر سرراه نوسازی واحدهای مسکونی در بافت فرسوده است به مرور رفع خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: قبل از برنامه چهارم ۸ هزار و ۵۲۴میلیارد ریال و طی برنامه چهارم ۹۱هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال و در دوسال برنامه پنجم نیز ۵۳ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در مناطق فرسوده شهری صورت گرفته است. بنابراین در دو سال گذشته از برنامه پنجم نسبت به زمان مشابه در برنامه چهارم، سرمایه‌گذاری در محدوده بافتهای فرسوده از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: آمارها نشان می‌دهد که با توجه به سرمایه گذاری انجام شده بوِیژه در برنامه پنجم توسعه، به بحث اشتغال در بافت‌های فرسوده شهری توجه جدی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با پروانه‌های صادر شده در بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌های سراسر کشور گفت: تا قبل از برنامه چهارم در بافت‌های فرسوده در مجموع برای نوسازی ۷۷۹ مترمربع زیر بنا و طی برنامه چهارم ۳۷۶۴ مترمربع زیر بنا و در دوران پنجم توسعه تا کنون ۲۱۱۶ مترمربع زیر بنا پروانه ساختمانی صادر شده است.

وی افزود : آمارها نشان می‌دهد از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۰ از مجموع پروانه‌های صادر شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در ۳۱ استان کشور، قریب به ۱۵ درصد پروانه‌ها متعلق به این مناطق بوده که در شهر تهران بیش از ۲۵ درصد است.

۶۳۳ واحد در طرح کلید به کلید محله سیروس ساخته می‌شود

کیان‌پور طرح “کلید به کلید” در بافت فرسوده منطقه سیروس تهران را از مهمترین اقدمات نوسازی در شهر تهران نام برد و گفت: بهسازی و نوسازی در بافت فرسوده به خودی خود اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که روش‌ها و مراحل مختلف با استفاده از تمام ظرفیت‌ها به این عمل تسریع ببخشد. یکی از روش‌های پیش‌رو که در حال اجرای آن هستیم طرح “کلید به کلید” دربافت فرسوده محله سیروس تهران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در پروژه بافت فرسوده سیروس و در فاز اول ۲۳۳ واحد و در فاز دوم ۴۰۰ واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

کیان‌پور همچنین از افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌ای عمرانی زیادی در محدوده بافت‌های فرسوده شهری تا پایان سال خبر داد و گفت: پروژه‌های شهری شهید بهشتی شهر تبریز و محور صیقلان – تختی شهر رشت تا پایان سال افتتاح و بهره برداری خواهد شد.

وی در خصوص برگزاری نخستین کارگروه منطقه ای بهسازی مناطق نابسامان شهری کشورهای آسیا – اقیانوسیه در تیرماه امسال اشاره کرد و گفت: این نشست با حضور کشورهای عضو منطقه در سطح وزراء، کارشناسان، متخصصان و اندیشمندان کشورهای منطقه برگزار شد. در این نشست مباحثی نظیر استانداردسازی شاخص‌های شناسایی سکونت‌گاههای نابسامان شهری، سیاست‌های کشورهای منطقه برای پیشگیری ساماندهی و بهسازی سکونت‌گاههای نابسامان شهری و شیوه‌های تامین منابع مالی به منظور بهسازی یافته‌های نابسامان شهری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

پیشرفت ۴۸ درصدی نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا (ع)

همچنین معاون وزیر راه و شهر سازی همچنین در خصوص نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم امام رضا (ع) گفت: این طرح یکی از بزرگترین طرح های نوسازی و بهسازی است که به منظور ارائه خدمات بهتر به زائرین و مجاورین توسط سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ( شرکت عمران و مسکن سازان ثامن – شهرداری ثامن) در حال اجراست که تا کنون این پروژه ۴۸ درصد رشد فیزیکی داشته است.

کیان پور در رابطه با تشکیل ادرات بافت فرسوده شهری در سال جاری نیز گفت: در راستای تکالیف برنامه پنجم توسعه و انجام موثر و کارآمد وظایف محوله بمنظور تفویض اختیار و حضور فعال و توانمند شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در احیاء و نوسازی بافتهای فرسوده شهری ادارات بافت فرسوده در اداره کل راه و شهرسازی هر استان تشکیل شده است.

وی افزود : هیات عامل در استانها مرکب از مدیران کل راه و شهر سازی استانها، به عنوان رئیس هیات عامل، رییس اداره بافت فرسوده بعنوان دبیر هیات عامل، مدیر عامل شرکت عمران ومسکن سازان استان، یک نفر از مدیران ستادی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و عامل ذیحساب به عنوان اعضاء هیات عامل هستند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ساخت پویانمایی و پخش آن از شبکه‌های مختلف صدا و سیما، اطلاع‌رسانی از طریق خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها، برگزاری نشست‌های مردمی در مساجد کشور، همایش‌ها و دوره‌های آموزشی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی شامل استانداریها و شهرداریها و طرح آموزش چهره به چهره را از مهمترین برنامه‌های این شرکت برای فرهنگ سازی و مشارکت پایدار مردم در احیاء و نوسازی بافت های فرسوده برشمرد.

کیان‌پور در پایان اظهار امیدواری کرد: با مشارکت و تلاش مضاعف مردم، مدیران شهری، مسوولان ذیربط و صاحبان قلم شاهد نهضت عمومی در جهت احیاء و نوسازی بافتهای فرسوده و توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاههای غیر رسمی در سراسر کشور باشیم.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا