مسکن و ساختمان

واکنش انبوه‌سازن به قیمت‌های جدید مسکن مهر در گفتگو با صما:

تکمیل مسکن مهر با این قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست

پس از بروز و ظهور نوسانات قیمت ارز، اثر طبیعی آن در بخش ساختمان، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سایر نهاده‌های تولید مسکن بود. به تبع این موضوع، زمینه افزایش قیمت هزینه ساخت مسکن مهر نیز ایجاد شد.

دولت در ابتدا، موضع جدی‌ای در قبال این موضوع نگرفت اما فشار سازندگان مسکن مهر، باعث شد وزارت راه و شهرسازی، تن به اصلاح قیمت ساخت مسکن مهر بدهد که این اصلاحات امروز جنبه رسانه‌ای به خود گرفت. هم‌زمان بارسانه‌ای شدن اصلاح قیمت ساخت مسکن مهر، خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) در گزارشی، به بررسی این موضوع پرداخت:

*ابلاغ افزایش قیمت مسکن مهر

به گزارش خبرنگار ما مطابق دستورالعمل جدید که رسانه‌ای شده است، قیمت ساخت مسکن‌مهر «برای آن دسته از ساختمان‌هائی که تا پایان شهریور امسال عملیات اسکلت‌ و سقف آنها به اتمام نرسیده، به ازای هر متر مربع ۴۰هزار تومان و برای ساختمان‌هائی که تا آن زمان عملیات سفت‌کاری آنها به پایان نرسیده، ۲۵ هزار تومان در هر متر مربع افزایش قیمت در نظر قرار گرفته شده است.

علاوه براین، مصوب شده است برای آن دسته از پروژه‌های مسکن‌مهر که عملیات نازک‌کاری آنها تا پایان شهریور امسال به پایان نرسیده نیز حداکثر ۱۵ هزار تومان به قیمت هرمترمربع افزوده شود. »

مجید نیک‌نژاد، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در درباره این موضوع به خبرنگار صما، گفت: پیمانکارانی که درمسکن مهر در مرحله اجرای فونداسیون هستند، بدین معنی است که فقط ۱۵ درصد کار را انجام داده‌اند و ۸۵درصد کار به اتمام نرسیده است. با این رویکرد در زمانی که وزارت راه و شهرسازی اقدام به انعقاد قرارداد با انبوه‌سازان کرد، قیمت مصالح اصلی ساختمانی نظیر آهن و فولاد با قیمت‌های فعلی، اصلا قابل قیاس نیست. به عنوان مثال در آن زمان قیمت هر کیلو آهن در یک تن حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان بود اما این رقم درحال حاضر به کیلیویی ۲ هزار تومان در هر تن رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه براین درشرایط فعلی قیمت سایر مصالح ساختمانی نظیر تاسیسات برقی،آسانسور و هزینه‌های نیروی انسانی نیز به صورت سرسام آور، افزایش داشته است اما تمام این اتفاقات نادیده گرفته شده زیرا براساس مصوبه‌ای که دولت به انبوه‌سازان ابلاغ کرده است، ساختمان‌هائی که تا پایان شهریورماه اسکلت و سقف‌شان به اتمام نرسیده است، مجاز به افزایش قیمت در حد ۴۰ هزار تومان در هر مترمربع هستند. اگر این افزایش قیمت به صورت واقع‌بینانه محقق می‌شد باید قیمت حدود ۱۵۰ هزار تومان در هر متر مربع افزایش می‌یافت.

نیک‌نژاد با اشاره به بخش دیگری از مصوبه دولت درباره افزایش قیمت مسکن مهر که براساس بخشی از پروژه‌ها، مجاز به افزایش ۲۵ هزار تومانی در هر متر مربع هستند، اظهار کرد: در این بخش نیز برآورد افزایش قیمت عادلانه نیست زیرا به عنوان مثال قیمت کابل‌های برق ;که در این مرحله از کار استفاده می‌شود، در قیاس با قبل از نوسانات ارز، افزایش چندین برابری داشته است.

وی ادامه داد: در بخش مربوط به نازک‌کاری که به شرط اتمام کار تا پایان سال جاری، افزایش ۵ هزار تومانی در نظر گرفته شده، ایراد اساسی وارد است زیرا به عنوان مثال یک مورد از اقلامی که در مرحله نازک‌کاری استفاده می‌شود_ آسانسور_ ;افزایش چند برابری داشته است.

نیک‌نژاد تاکید کرد: با توجه به این رویه، پیش‌بینی می‌کنم روند اجرای پروژه‌های مسکن مهر، قفل شود زیرا این افزایش قیمت‌ها به هیچ عنوان واقع‌بینانه و کارشناسی نیست؛ در این صورت پیمانکاران مسکن مهر نیز بسته به توان‌شان اقدام به تکمیل پروژه می‌نمایند و چون تداوم کار ضرر جبران ناپذیری به ; آنها تحمیل می‌کند، چاره‌ای جز توقف کار نخواهند داشت.

به گفته نیک نژاد در حالت خوش‌بینانه، پیمانکارانی که در مرحله نازک‌کاری هستند به هر نحوی که شده اقدام به تکمیل واحدهای خود می‌کنند اما سایر شرکت‌هائی که در مقاطع اولیه ساخت هستند قطعا دچار چالش می‌شوند.

*تغییر قیمت فقط بر اساس قیمت ارز

ساسان فروتن_عضو انجمن انبوه‌سازان استان فارس_ که در حال حاضر ساخت هزار واحد مسکن مهر را در دست دارد و پروژه تحت مدیرتش درمرحله سفت کاری است ;در گفتگو با صما، ضمن انتقاد از مصوبه دولت درباره قیمت‌های جدید مسکن مهر، گفت: براساس آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرده، قیمت مصالح‌ساختمانی پرمصرف افزایش ۳ تا ۱۰۰ درصد داشته است اما دولت نهایتا ۱۳ درصد افزایش قیمت را برای پروژه مسکن مهر را درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر این وزارت راه وشهرسازی در قیمت‌های جدیدمسکن مهر فقط تاثیر نوسانات نرخ ارز بر مصالح پر مصرف ساختمانی را مد نظر قرار داده و افزایش قیمت حامل‌های انرژی که در قیمت سایر نهادهای تولید موثر بوده را نادیده گرفته است.

فروتن تاکید کرد: این افزایش قیمت حکم نسخه یکسان برای تمامی پروژه‌های مسکن مهر دارد درحالی که ساخت مسکن مهر به دو شیوه صنعتی و سنتی انجام می‌شود که تاثیر نوسانات قیمت ارز بر آنها تفاوت زیادی دارد.

عضو انجمن انبوه‌سازان استان فارس تاکید کرد: به عنوان مثال پیمانکارانی که در مسکن مهر از فن‌آوری نظیر ال.اس.اف بهره می‌گیرند هزینه‌های‌شان در اثر افزایش قیمت دلار، به شدت افزایش یافته اما متاسفانه دولت این مسائل را نادیده گرفته است.

به اعتقاد فروتن افزایش قیمت مسکن مهر فقط نباید بر انبوه‌سازان تحمیل شود و متقاضیان نیز باید بخشی از این هزینه‌ها را متقبل شوند.

وی خواستار تجدید نظر دولت درباره قیمت جدید مسکن مهر شد و هشدار داد: تکمیل واحدهای مسکونی مهر با توجه به تورم ایجاد شده از محل نوسانات قیمت ارز، افزایش دستمزد نیروی انسانی و هزینه حمل و نقل به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، امکان‌پذیر نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا