مسکن و ساختمان

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران:

نقش آموزش را در بهبود چهره شهر نادیده نگیریم

دکتر سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، با بیان اینکه شکل به هم ریخته و آشفته معماری ساختمان‌های شهر تهران، آشفتگی بصری را برای شهروندان به دنبال دارد، گفت: توجه به جاذبه‌های بصری ساختمان‌های کنونی امری ضروری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر شوشتری با تاکید بر اینکه کم‌توجهی به مطالعات علمی و استفاده محدود از تجربیات دانش‌آموختگان حوزه معماری و شهرسازی به این بی‌نظمی دامن زده است، ادامه داد: پیشینه تاریخی، اسلامی و ایرانی کشور ما نوعی از معماری را پیش رویمان قرار داده است که امروزه مورد بی‌مهری قرار گرفته است. او با اشاره به اینکه معماران غربی این روزها به سمت معماری اسلامی- ایرانی گرایش پیدا کرده‌اند، افزود: توجه به این موضوع ناشی از فضاهای آرامش‌بخش، سرزنده و زیبایی است که با استفاده از المان‌های این نوع معماری در ساختمان‌ها نمود پیدا می‌کند.

;به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، آرامش باشکوه و شور و هیجان معماری اسلامی- ایرانی در مساجد و اماکن مذهبی ریشه در بنیادها و ارزش‌های فرهنگی و دینی نهفته در این نقش و نگارها دارد اما همین هنر در ساختمان‌های تهران به فراموشی سپرده شده و به آرامی در حال از دست رفتن است. او با تاکید بر اینکه برای نهادینه شدن این موضوع و بازگرداندن روح هنر اسلامی

;– ایرانی به ساختمان‌های تهران نیازمند آموزش شهروندی و فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم، گفت: برگزاری همایش هویت معماری اسلامی

;– ایرانی و ارائه مقاله از سوی اساتید برجسته دانشگاه در آن می‌تواند پیوند خوبی میان دانشگاه و مدیریت شهری در بهبود این وضعیت ایجاد کند.

;به گفته دکتر شوشتری، آنچه بیش از هر چیز به سبک معماری اسلامی- ایرانی لطمه زده و باعث بی‌هویت شدن ساختمان‌های شهر تهران شده است، کمرنگ شدن ارتباط علمی و فنی میان این موضوع است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در چند سال اخیر تلاش کرده تا با قوانین و ضوابط محکم مقابل این به?هم‌ریختگی بایستد، گفت: وجه دیگر مقابله با این مشکل دانش و علمی است که اساتید دانشگاه باید به دانشجویان رشته‌های مرتبط با این موضوع منتقل کنند. او با تاکید بر اینکه سازمان زیباسازی تلاش کرده تا با حذف زوائد بصری، نورپردازی و نصب المان‌های حجمی چهره مناسبی را به شهر ببخشد، ادامه داد: دانشگاه با ارائه دانش روز و غنی‌سازی دانشجویان در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا