مسکن و ساختمان

لزوم همراهی شهرداری در اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان

یک کارشناس مسکن تمام امور فنی ساختمان را در حیطه وظایف نظام مهندسی دانست و بر لزوم همکاری هرچه بیشتر شهرداری در راستای اجرایی شدن طرح شناسنامه فنی تاکید کرد.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: شهرداری در تخصیص جواز و امور شهرسازی فعالیت می‌کند و دیگر لزومی نیست در مسائل فنی نیز ورود کند. در کنار آن سازمان نظام مهندسی یک ارگان تخصصی است که می‌تواند در مورد مسائل فنی کارشناسی اقدام کند.

وی افزود: چنین طرح‌هایی روی کاغذ بسیار خوب و ایده‌آل است اما در اجرا با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد بنابراین باید تلاش کرد تا راه‌های تخلف و دور زدن قانون بسته شده و طرح شناسنامه فنی به طور صوری و غیرواقعی انجام نشود.

این کارشناس نظارت بر ساختمان را امری چند مرحله‌ای و نیازمند بررسی‌های دقیق قلمداد و اظهار کرد: شناسنامه فنی باید از گودبرداری آغاز شود و مرحله به مرحله روی نوع مصالح استفاده شود و چارچوب‌های کاری و رعایت قوانین مصوب بر آن نظارت کنند.

رهبر ضمن تاکید بر مهم نبودن متراژ ساختمان در زمینه نظارت بر آن گفت: در این مورد، ملاک جهانی انسان‌ها است و فرض نمی‌کند درباره یک ساختمان و طبقه سخن می‌گوییم یا یک برج ۴۰ طبقه بلکه التزام سازندگان مسکن مهم است تا خانه‌های غیر استاندارد در کشور به حداقل برسد. در این مورد کشوری همچون ژاپن می‌تواند الگوی ما باشد؛ در شرایطی که در این کشور تعداد زیادی گسل زلزله فعال است با برنامه‌ریزی و ساخت و ساز اصولی تلفات در این کشور به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا