مسکن و ساختمان

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران در گفتگو با صما:

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها شکست خورد

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران براین باور است که سومدیریت در دستگاه‌های دولتی باعث شده، فرآیند بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، تبدیل به پروژه‌ای شکست خورده شود که این امر تبعات بی‌شماری به دنبال دارد .

به گزارش خبرنگار ما، آرش نجفی در گفتگو با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما ) بابیان اینکه چهار عامل به عنوان نیروی محرکه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان­ها هستند، گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تدوین قوانین و مقررات، استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد برای فرهنگ‌سازی، تخصیص اعتبار مناسب برای این امر، از جمله راهکارهائی بوده‌اند که در صورت اجرا می‌توانستند نقش موثری در بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها ایفا کنند.

نجفی گفت: به منظور بسترسازی بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان باید شرایطی فراهم می‌شد اما متاسفانه سومدیریت دولت و نبود کارآمدی دستگاه‌های مربوطه، باعث شد که این هدف محقق نشود.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران ; افزود: با در نظر گرفتن اینکه سرانه یارانه هر ایرانی ۴۵ هزار تومان است و چنانچه متوسط هر خانوار ایرانی را ۵ نفر در نظر بگیریم اگر دولت اقدام به پرداخت هدفمند این یارانه می‌کرد، امکان بهینه‌سازی مصرف انرژی به راحتی فراهم می‌شد.

وی تاکید کرد: بر این اساس با درنظر گرفتن ارقام مذکور سهم یارانه هر ایرانی در طول سال، به طور متوسط حدود دو و نیم الی سه میلیون تومان می‌شود و چنانچه دولت این سهم را به هر خانواده یکباره و به صورت هدفمند پرداخت می‌کرد، به راحتی امکان بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها فراهم شد.

نجفی تاکید کرد: در حال حاضر به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان‌های کشورمان، به طور متوسط رقمی حدود دو و نیم میلیون تومان لازم است که می‌تواند برای دو جداره کردن پنجره‌ها، درزگیری ساختمان‌ها و مناسب‌سازی نوررسانی به واحدهای مسکونی استفاده شود اما متاسفانه دولت در یک اقدام غیرکارشناسی و بدون هدف، یارانه مردم را به صورت تقسیطی پرداخت کرد و نتیجه این امر آن شد که مردم هم از این پول برای مصارف روزانه خود ; استفاده کردند.

رئیس انجمن بهنیه‌سازی مصرف انرژی ایران تاکید کرد: اگر دولت با یک برنامه‌ریزی دقیق، سیاست بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها را پیش می‌گرفت از یک طرف صرفه‌جوئی هنگفتی در مصرف‌انرژی ساختمان‌ها محقق می‌شد و از سوی دیگر نیز اشتغالزائی بسیار چشمگیری از این فرایند ایجاد می‌شد.

نجفی همچنین گفت: فقدان استراتژی دقیق باعث شده، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عملا نتیجه‌ای دربر نداشته باشد و حال اگر دولت با افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی، هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها را دنبال کند عملا نمی‌تواند به نتیجه‌ای برسد چرا که افزایش قیمت‌های حامل سوخت تبعات اجتماعی بی‌شماری به دنبال دارد.

رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران در پایان با تاکید بر وفق یافتن مردم ; با قیمت جدید انرژی، ادامه داد: در هر حال مردم خود را با قیمت‌های حامل‌های انرژِی که پس از هدفمندی، افزایش داشته است، وفق داده‌اند و حتی مابه التفاوت این افزایش هزینه‌ها را در سبد خانوار خود دیده‌اند این درحالی است که هدف از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرفه‌جوئی در مصرف انرژی بوده است.

وی گفت: متاسفانه درحالی که رهبر معظم انقلاب بر اصلاح الگوی مصرف تاکید دارند و حتی سال ۸۸ را نیز به این نام نهادند اما دولت­مردان اجرای این مهم را نادیده گرفته­اند که این امر جای تاسف دارد.

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا