مسکن و ساختمان

وعده خودروسازان برای کاهش قیمت خودرو/برکناری هیات مدیره بانک گردشگری

برکناری هیات مدیره بانک گردشگری، مجاز شدن واردات با تمامی ارزها، کاهش قیمت خودرو در بازار، تخلف ایرلاین خارجی در ایران و ایران رئیس اوپک گازی شد از مهترین اخبار اقتصادی این هفته بودند.

برکناری هیات مدیره بانک گردشگری یکی از موضوعاتی بود که در این هفته مطرح شد. براین اساس ; خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد: بانک مرکزی هیات مدیره بانک گردشگری را بنا به دلایلی، عزل کرده است به طوری که چندین عضو هیات مدیره این بانک نمی توانند به مدت ۴ سال در هیات مدیره و مدیرعاملی بانکها عضویت داشته باشند.
;
تخلفات بانک گردشگری در حوزه گشایش اعتبارات و ارائه تسهیلات مختلف بر خلاف قانون و بخشنامه های بانک مرکزی در بانک گردشگری صورت گرفته و هیات مدیره این بانک در پی این تخلفات برکنار شده اند. گفته می شود محاکمه این افراد در هیات انتظامی بانکها به ریاست محسنی اژه ای صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره این بانک یک بار نیز در مهرماه سال گذشته و در پی اختلاس بزرگ به دستور بانک مرکزی از سمت خود برکنار شده بود. محسنی اژه ای دو هفته قبل در این باره گفته بود که به دلیل تخلفات عدیده صورت گرفته در یک بانک خصوصی، هیات مدیره آن از سوی هیات انتظامی بانکها محاکمه و عزل شدند.
;
واردات با منشأ تمامی ارزها مجاز شد
;
حمید صافدل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ;در گفتگو با مهر با بیان اینکه مذاکرات بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رفع ممنوعیت واردات با منشا بدون انتقال ارز به نتیجه رسیده است، گفت: بر اساس توافقات انجام شده میان سازمان توسعه تجارت ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران، موضوع ممنوعیت واردات با رویه بدون انتقال ارز برطرف شده و مراتب جهت اجرا به گمرکات ابلاغ شده است.
;
وی ;افزود: سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوال گمرک اعلام کرده است که در این رابطه هیچگونه ابهامی وجود ندارد و واردات، با تمامی رویه‌های ارزی همچون سابق ادامه دارد و هر کالایی که منشا ارز خود را اظهار کند می‌تواند به کشور وارد شود.
;
صافدل تصریح کرد: بر این اساس هم اکنون امکان استفاده از تمامی روش‌ها از جمله ارز صادراتی، ارز سیستم بانکی، ارز حاصل از سرمایه‌گذاری و ارز متقاضی کماکان مثل گذشته ادامه دارد و تغییری در رویه‌های ارزی ایجاد نشده است.
;
به گفته وی، ;این موضوع به صورت شفاف از گمرکات کشور درخواست شده تا از تمامی رویه‌های ارزی برای واردات استفاده کنند و محدودیتی در این زمینه وجود نداشته باشد، ضمن اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز مراتب را به تمامی گمرکات اجرای کشور اطلاع رسانی کرده است.
;
ایران رئیس اوپک گازی شد
;
مهر خبر داد: ;برای نخستین بار ریاست نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۱۳ میلادی به ایران واگذار شد ضمن آنکه با توافق کشورهای عضو GECF، تهران آبان ماه سال آینده میزبان ۱۲ غول گازی جهان خواهد بود.
با وجود غیبت رستم قاسمی وزیر نفت و نماینده ایران در هیات عامل در چهاردهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز اما مطابق با ترتیب حروف الفبا، ایران به عنوان رئیس دوره‌ای نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۱۳ میلادی انتخاب شد.
;
همچنین پس از واگذاری میزبانی سران کشورهای صادرکننده گاز به روسیه در سال ۲۰۱۳ میلادی، میزبانی نشست وزارتی این مجمع گازی به ایران واگذار شده است تا دست صنعت گاز کشور هم از عضویت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز خالی نماند.
;
در همین حال محمد بن صالح الساده وزیر انرژی و صنعت قطر هم به عنوان نائب رئیس نشست وزارتی سال ۲۰۱۳ میلادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شده است.
;
تخلف ایرلاین خارجی در ایران ;

;افزایش قیمت بلیت ایرلاین های خارجی در هفته های اخیر، مشکلاتی را برای مشتریان و خریداران بلیت به وجود آورده است به طوری که برخی از این ایرلاین ها با تخلف سعی می کنند تا نرخ های جدید را برای بلیت های فروخته شده، تعیین کنند.

;
براین اساس، یکی از ایرلاین های خارجی وقتی با تماس مشتریان برای تغییر تاریخ پرواز روبرو می شود از آنها بنا به نرخ جدید، مابه التفاوت قیمت بلیت را طلب می کند این در حالی است که بلیت قبل از این تاریخ فروخته و مبلغ دریافت شده و بنابر قوانین ایرلاین های خارجی، تبدیل به دلار می شود که از آن زمان تاکنون در اختیار این ایرلاین بوده است.
;
در واقع این ایرلاین سعی دارد تا با توجه به شرایط خاص سفر که برای برخی از مسافران به وجود می آید نرخ های جدید خود را اعمال کند در حالی که در این مدت از دلاری که بابت بلیت دریافت کرده به دلیل افزایش قیمت ارز، سود برده است.
;
وعده برای کاهش قیمت خودرو در بازار
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام بازگشت آرامش به بازار، گفت: خودروسازان نیز مانند دیگر تولیدکنندگان باید پاسخگوی مردم باشند و درباره کاستی های به وجود آمده در روند تولید، به مردم توضیح بدهند.
مهدی غضنفری گفت: دولت به دنبال این است که نرخ ارز مرکز مبادله، به تدریج نرخ جاری ارز در کشور شود. یکی از مراکزی که باید در این خصوص وارد عمل می شد گمرک بود که از طریق کاهش نرخ تعرفه این کار را انجام داد.
;
وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: گمرک در گذشته حقوق ورودی کالاها را بر مبنای ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان محاسبه می کرد و ما تصمیم گرفتیم که از ابتدای آذرماه این مبنا به ارز مبادله ای یعنی کمتر از ۲۵۰۰ تومان تغییر پیدا کند که در محاسبات جدید، نرخ تعرفه نصف شد.
;
غضنفری تاکید کرد: در بخشنامه جدید تعدیل نرخ تعرفه گمرک که بر مبنای آن برای اولویت های ۱ و ۲ تعرفه ۵۰ درصد و اولویت های ۳ تا ۹ تعرفه ۵۵ درصد خواهد بود، تاثیر چندانی در قیمت کالاهای وارداتی به کشور نیز نخواهد داشت اما به تدریج ثباتی را که فعالان اقتصادی در مورد ارز انتظار داشتند، در حال تحقق است.
;
وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: خودروسازان عنوان می کنند که بزودی خبرهای خوشی به لحاظ افزایش تولید و کاهش قیمت حاشیه بازارخواهند داشت.
;
ورود ۱۱ فروند هواپیمای جدید به ناوگان
;
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود ۱۱ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: از این طریق، ۱۵۰۰ صندلی نیز به ظرفیت جا به جایی مسافر افزوده شد. حمیدرضا پهلوانی گفت: با ورود ۱۱ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور طی ۸ ماه امسال، ۱۵۰۰ صندلی به ناوگان هوایی کشور ملحق شده است.
;
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار داشت: با ورود هواپیماهای جدید در سال جاری که برخی از آنها به صورت ملکی و برخی به صورت اجاره ای است تعداد ناوگان هوایی کشور به بیش از ۲۲۰ فروند هواپیما افزایش یافته است.
;
وی با بیان این مطلب که هم اکنون بیش از ۳۶ هزار صندلی در ناوگان هوایی کشور وجود دارد، افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، ورود هواپیماهای جدید در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد و تا پایان سال شاهد افزایش ناوگان هوایی کشور خواهیم بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا