مسکن و ساختمان

هدایت تولیدکننده شیرآلات در گفتگو با خبرنگار «صما»:

با حذف مافیای ارزی، بحران فروکش می‌کند

محمدرضا هدایت مدیرعامل شرکت ماهان (تولیدکننده شیرآلات) در گفتگوی اختصاصی با شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) تاکید کرد: نوسان قیمت ارز مهم نیست آنچه برای تولیدکننده در این بازار اهمیت دارد، ثبات و آرامش در بازار است که بتوانند فعالیت‌های خود را به راحتی و به صورت مستمر انجام دهد.

وی در این میان نقش تحریم‌ها را کم‌رنگ دانست و گفت: اگر دولت بتواند جلوی مافیای بازار و هیجانات کاذب ناشی از سخنان برخی از سیاستمداران را بگیرد آرامش حتما به بازار برمی‌گردد.

هدایت با اشاره به تاثیر نوسانات اخیر بر فعالیت در تولیدی تحت مدیریت خود، ادامه داد: طی دو ماه گذشته در وضعیت بلاتکلیفی هستیم و در این مدت با نصف ظرفیت پرسنلی و تولیدی، کار را ادامه دادیم تا بتوانیم خود را در این بازار سرپا نگهداریم. وی گفت: بالا رفتن قیمت ارز فقط به سود واسطه‌ها و واردکننده‌ها بوده و برای شرکت‌ها جز ضرر، چیزی نداشته است زیرا باعث بالا رفتن گردش مالی و نصف شدن سرمایه‌ها شده است. این وضعیت بحرانی باعث شده که هم‌اکنون در بازار با بالا رفتن تقاضا و کم شدن مواد اولیه روبرو شویم و تعدادی از تولیدکننده‌ها برای اینکه از تفاوت قیمت دلار و ریال سود ببرند، ۵۰ درصد مواد اولیه موردنیاز خود را صادر کرده‌اند تا بتوانند با دریافت دلارهای حاصل از فروش ; این مواد، منفعت کسب نمایند. در این بین کشورهای هم‌جوار ، از خرید مواد اولیه داخلی ما به قیمت پائین، سود می‌برند.

هدایت گفت: دستور جدید مبنی بر ممنوعیت صادرات به نوعی دیگر به تولیدکننده فشار می‌آورد در هر حال با کاهش قیمت دلار چون در وضعیت گرانی خرید کرده‌ام، ناچارا گرانتر هم می‌فروشم و ; این کاهش لااقل تا سه ماه آینده تاثیری روی کار ما نخواهد گذاشت در این میان پائین یا بالا رفتن قیمت ارز زیاد مهم نیست آنچه اهمیت دارد، ثبات قیمت دلار برای چند ماه آینده است تا تولیدکننده بتواند با اطمینان‌خاطر فعالیت خود را ادامه دهد.

مدیرعامل ماهان در مورد راهبردهای مدیریتی در وضعیت فعلی گفت: ما تنها کاری که کرده‌ایم این بوده تا طبق نیازمان خرید کنیم تا از قاعده نوسانات خارج شویم، مثلا اگر ۵۰۰ کیلو تولید داشته‌ایم، ۵۰۰ کیلو هم خرید کرده‌ایم و ; این راهکار را تا زمانی که ثبات به بازار برگردد ادامه می‌دهیم. البته حدس من این است که این نوسان در چند روز و هفته آینده رو به پائین است و ممکن است در بهمن ماه دوباره گرانی‌های شب عید پیش می‌آید. آنچه تولیدکننده، در این میان طلب می‌کند، ثبات قیمت ارز است زیرا در حالت نوسانی ضرر و زیان مختلف گریبان تولیدکننده را می‌گیرد، با کاهش قیمت ارز در خرید ضرر می‌کنیم و با افزایش آن، در فروش کالا با مشکل مواجه می‌شویم و در نهایت ضرر می‌کنیم. آنچه امروز در این بازار مهم است. ثبات و آرامش است. آنچه قبلا در بازار متاسفانه در حال‌حاضر به دلیل وضعیت بی‌ثبات، خرید و فروش مانند قبل نیست و به صورت نقدی انجام می‌شود و بسیاری از فعالان اقتصادی توان مالی کافی ندارند و در این اوضاع، از پا می‌افتند.

وی در پاسخ به سوال که دولت با چه سیاست‌هایی می‌تواند این بحران را کنترل کند گفت: بهترین کار این است که دولت جلوی هیجانات کاذب را در بازار بگیرد.

یک وقت است که چهره‌ایی سیاسی حرف کوچکی می‌زند و همین حرف سریع تاثیرگذار می‌شود و باعث بروز یکسری تصمیم‌گیری‌های بعدی در بازار می‌شود.

وی درباره نقش تحریم‌ها در نابسامان شدن بازار ارز گفت: به نظر من نقش تحریم‌ها فقط ۳۰٪ است و ۷۰٪ باقی‌مانده را جو نامطلوب و هیجانات کاذب حاکم بر بازار به‌وجود آورده است.

محمدرضا هدایت در ادامه گفت: دولت اگر می‌خواهد ثبات و امنیت ایجاد کند باید جلوی مافیای بازار را بگیرد. کسانی که میلیاردی دلار گرفتند و با گران شدن قیمت آن به یکباره این دلارها را به بازار تزریق کردند.

وی درباره این سوال که ممنوعیت صادرات چه نقشی می‌تواند در تنظیم بازار داشته باشد گفت: این دستور باعث کم شدن نقدینگی در کشور می‌شود زیرا حضور صادرات روندی را ایجاد می‌کند که باعث ورود ارز و دلار به کشور و انجام یکسری معاملات بعدی می‌شود که با حذف این بخش از فعالیت اقتصادی، فعالیت‌های دیگری که به تبع آن ادامه پیدا می‌کند، از بین می‌رود و در نهایت به کمبود نقدینگی منجر خواهد شد.

پس بجای حذف صادرات بهتر است دولت به بحث آرام کردن بازار با کم کردن هیجانات سیاسی که پیامدهای اقتصادی را در پی دارد و حذف عوامل تاثیرگذار منفی بر روند ثبات و آرامش بازار، بپردازد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا