مسکن و ساختمان

صما بررسی می کند:

اوضاع پیش خرید بازار مسکن تهران

در منطقه ونک اوضاع پیش فروش از این زاویه قابل تامل است که قیمت هر متر مربع آپارتمان برای پیش فروش چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیش بینی شده اما قیمت واحدهای نوساز این منطقه، متر مربعی ۶ میلیون و پانصد هزار تومان است.

گروه گزارش: شنیدن واژه پیش خرید مسکن، ناخودآگاه خرید همراه با ریسک را به ذهن متبادر می‌نماید. این تصور ذهنی دلایل مختلفی دارد و شاید بتوان گفت اتفاق ناخوشایند پروژه نگین غرب، نقطه عطف در تاثیر مخرب و ایجاد ; بی‌اعتمادی مردم به پیش فروش مسکن و ساختمان و سایر املاک باشد. این اتفاق غیر از اینکه تجربه گران‌سنگی برای مردم بود، هشدار معنی‌داری به مسوولان، برای اطلاع از خلا قانونی در این زمینه بود.

شاید این تجربه تلخ و وقوع ده‌ها پیش فروش ناموفق که باعث ایجاد حجم انبوه پرونده‌ها در دستگاه قضائی شد، دولت و مجلس را بعد از چند سال به خود آورد ; تا قانونمند نمودن پیش فروش‌ها را در دستور کار قرار دهند! اما نکته اینجاست با تمام این تجربیات و اتفاقات، از سال ۸۵، که جزئیات لایحه پیش فروش مسکن برای رفع مشکلات حقوقی بین خریداران و فروشندگان در طرح پیش-فروش مسکن، تدوین و به هیات دولت داده شد تا کنون هیچ قدم مثبتی در این مسیر، برداشته نشده است. حتی با وجود اینکه پیش‌فروش مسکن، دارای قانون مصوب است و این قانون در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه دوازدهم دی ماه هزار و سیصد و هشتاد و نه، تصویب و در تاریخ بیست و نهم همان ماه، به تائید شورای نگهبان رسید، هنوز اجرا نشده و معطل ابلاغ آئین‌نامه اجرائی است. صرف نظر از اجرای قانون پیش‌فروش مسکن، در شرایط فعلی، هیچ چیزی سلامت معاملات اینچنینی را تضمین نمی‌کند و برای دلگرمی پیش خریداران فقط به صدور کد رهگیری در زمان تهیه مبایعه‌نامه بسنده شده است.

با همه این احوال با تمام مخاطرات، هنوز بسیاری از خریداران به دلیل به صرفه بودن خرید مسکن از طریق پیش فروش، ریسک چنین معامله‌ای را میپذیرند و از این را ه به دنبال خانه دار شدن هستند!

مطلب پیش رو گزارش میدانی است که توسط خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی صنوف مسکن ایران (صما) برای بررسی روند بازار پیش فروش مسکن در نقاط مختلف تهران تهیه شده است:

نفع خریدار

در نقاط مختلف تهران ساختمان‌ها، سر به فلک کشیده و به نظر می‌رسد روز به روز بر ارتفاع ساختمان‌های پایتخت، افزوده می‌شود.این باور نزد همه وجود دارد که ساخت مسکن بلند مرتبه، کار پرسودی است به همین دلیل افراد زیادی در صف سازندگان قرار گرفته‌اند. می‌سازند و می‌فروشند، خواه نام انبوه‌ساز برآنها بگذارید یا بساز و بفروش!

در غرب تهران یک سازنده مسکن، چند واحد مسکونی از یک مجتمع مسکونی–تجاری را برای پیش فروش به بازار عرضه کرده است؛ قیمت این ملک، برای هر متر مربع، ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است. این واحد از لحاظ امکانات در حد متوسط ارزیابی شده اما سازنده آن با مقایسه میانگین قیمت آپارتمان‌های نوساز منطقه که حدودا متر مربعی ۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان است، اعتقاد دارد پیش خرید این واحدها به نفع خریدار خواهد بود. ظاهرا این واحد هم اکنون در مرحله سفت کاری است و ظرف ۸ ماه به مشتری واگذار خواهد شد.

در منطقه سپهر از مناطق غربی تهران که مشاوران املاک این محل بافت آن را در قیاس با مجتمع‌های نزدیک به میدان صنعت، نسبتا ضعیف ارزیابی می‌کنند، قمیت واحدهای پیش‌فروش را به طورمیانگین متر مربعی ۴ میلیون و پانصد هزار تومان پیش بینی کرده‌اند. ظاهرا قیمت آپارتمان‌های نوساز دراین منطقه متر مربعی ۵ میلیون تومان است.

اما در محله جنت آباد نیز درحالی که ظاهرا هر متر مربع آپارتمان نوساز حدود ۴ میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می‌رسد، قیمت هر متر مربع آپارتمان برای پیش فروش حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عنوان شده است.

افزایش تقاضا

در همین حال، در منطقه ۲۲ تهران که زمانی به خاطر امکانات ضعیف در دسترسی به مراکز شهری، قیمت مسکن منطقه، درمقایسه با سایر مناطق تهران ارزان‌تر بود، عرضه واحدهای پیش‌فروش در مقایسه با سایر مناطق تهران از رونق بیشتری برخودار است. نکته دیگر درباره افزایش تقاضا در این منطقه، وعده آبگیری دریاچه منطقه ۲۲ است که قیمت ملک را نیز افزایش داده است. بنگاه‌داران، میانیگن قیمت پیش‌فروش ملک در این منطقه را برای هر متر مربع، ۳ الی ۵/۳ میلیون تومان برآورد می‌کنند. مطابق اعلام کارشناسان منطقه ۲۲ قیمت واحدهای نوساز در این منطقه برای هر متر مربع، حدود چهارمیلیون و پانصد هزار تومان است.

در منطقه هروی که از لحاظ تقسیم بندی بافت منطقه، جز مناطق نسبتا قوی محسوب می‌شود، قیمت هر متر مربع آپارتمان برای پیش فروش حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش گذاری شده وبنا به گفته مشاوران املاک، میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در این منطقه، حدود متر مربعی ۶ میلیون تومان است.

پیش‌فروش با ۳۰ درصد

در منطقه ونک اوضاع پیش فروش از این زاویه قابل تامل است که قیمت هر متر مربع آپارتمان برای پیش فروش چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیش بینی شده اما قیمت واحدهای نوساز این منطقه، متر مربعی ۶ میلیون و پانصد هزار تومان است.

شرق تهران نیز اوضاع مشابهی دارد. در منطقه شمس آباد سازنده‌ای که بنگاه-داران از او به عنوان سازنده‌ای به نام یاد می کنند، اقدام به پیش فروش یک مجتمع ۱۵ واحدی کرده که قیمت نهائی آن مترمربعی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است. در منطقه مذکور هم اکنون، هر متر مربع آپارتمان نوساز چهارمیلیون و پانصد هزار تومان به بازار عرضه شده است.

مطابق اعلام مشاور فروش مجتمع ۱۵ واحدی شمس‌آباد، سازنده راضی شده است به جای اینکه پیش‌خریدار ۵۰ درصد مبلغ قیمت فروش ملک را در زمان تنظیم مبایعه نامه بدهد، ۳۰ درصد آن را پرداخت کند تا تمایل مردم به پیش خرید واحدهایش افزایش یابد.

در محله شاهین شمالی قیمت یک واحد صد متری که در مرحله نازک کاری است و تا دوماه آینده به پیش‌خریداران تحویل می‌شود، متر مربعی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. آنطور که سازنده این ملک مدعی شده در ساخت این واحد از مصالح مطلوب استفاده کرده و به قول خودش «فول امکانات» است. قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز دراین محله حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

جمع‌بندی

به گزارش خبرنگارما گفته می‌شود سهم معاملات پیش‌خرید در بازار معاملات مسکن، حدود ۶ درصد است که با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در سنوات آتی، تمایل مردم به خانه‌دار شدن از این طریق در قیاس با سال‌های قبل، افزایش چشمگیری داشته است. هرچند همزمان بیم بروز مشکلات احتمالی و پیش‌بینی نشده در مسیر ساخت باعث می‌شود تا زمانی که پیش‌خریداران سند واحد مذکور به نامشان نشود، در بیم و امید به سر ببرند .

;

;

;

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا