مسکن و ساختمان

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با صما عنوان کرد:

سمت وسوی بازار مسکن به قیمت دلار مربوط است

بیت الله ستاریان عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس بازار مسکن در تحلیل تاثیر نوسانات بازار ارز بر قیمت مسکن به خبرنگار صما گفت: زمانی که قیمت ارز به مرحله تثبیت برسد، نقدینگی های ماحصل سوداگری در این بخش به سمت بازار مسکن جذب خواهد شد که نتیجه آن افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن خواهد بود.

وی در گفتگوی اختصاصی با شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران(صما) بابیان این مطلب افزود: نوسانات اقتصادی معمولا با تاخیر حدود شش ماه، تاثیر خود را بربازار مسکن نشان می دهد براین اساس چنانچه نرخ رشد قیمت ارز تداوم داشته باشد، تاثیری پذیری بازار مسکن از این جریان نیز به تاخیر می افتد اما در عین حال اگر این رشد تثبیت شود، نقدینگی های به دست آمده در این مسیر به سمت بازار مسکن جذب خواهد شد که ماحصل این امر افزایش فزآینده قیمت مسکن خواهد بود.

ستاریان معتقد است: نوسانات نرخ ارز باعث افزایش قیمت نهاده های مرتبط با تولید مسکن نظیر مصالح ساختمانی، دستمزد نیروی انسانی و نیزهزینه حمل ونقل ماشین آلات ساختمانی ;می شود. ;به عنوان مثال دامنه تاثیرگذاری افزایش نرخ ارز در بخش مصالح ساختمانی سبب افزایش صد درصدی برخی از اقلام ساخت مسکن شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ماحصل تاثیر چرخه مذکور بر رفتار بازار مسکن را رکود بازار مسکن دانست و گفت: نتیجه این فرآیند باعث کاهش تولید و افزایش انباشت تقاضا مسکن می شود که در نهایت تمامی این موارد سبب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.

این استاد دانشگاه تاثیرگذاری بازار ارز بر قیمت مسکن را از منظر دیگری مورد بررسی قرار داد و افزود: چنانچه شرایط اقتصادی کشور متعادل شود و نرخ ارز به مرحله تثبیت برسد در این صورت بهترین پایگاه امن برای حفظ ارزش نقدینگی مسکن خواهد بود بدین ترتیب این امر سبب هجوم تقاضا به بازار مسکن و نیز رواج سوداگری در این بازار می شود که ماحصل آن در نهایت سبب افزایش قیمت مسکن خواهد شد.





مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا