مسکن و ساختمان

علی مشدانی؛ تولیدکننده درهای ضدسرقت در گفتگو با صما:

حضور در بازار فعلی، مانند قمار است

بسیار دیده شده که قیمت دلار نوسان کمی دارد اما قیمت کالا در بازار، به یکباره صعود می‌کند و تشنج شدیدی در بازار بوجود می‌آید. برخی مدیران شرکت‌ها با سو استفاده از فرصت، کالائی که در انبار وجود دارد و با قیمت قبلی دلار خریداری شده، با قیمت دلار جدید به فروش می‌رسانند و همین باعث ایجاد قیمت‌های کاذب می‌شود

علی مشدانی مدیر عامل شرکت تولیدی مشدانی، در گفتگو با خبرنگار شبکه اصلاع رسانی صنوف مسکن ایران (صما) با اشاره به فروش بالای این شرکت علی‌رغم افزایش قیمت‌ها، گفت:‌ این وضعیت نشان‌دهنده ثروتمندتر شدن روزبه‌روز قشری از جامعه است و از سوی دیگر ترس مردم از آینده اقتصادی کشور را نشان می‌دهد.

وی در ادامه فقدان ثبات و امنیت اقتصادی را نامطلوب دانست و اظهار امیدواری کرد دولت با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح بتواند شرایط مطلوب و ;آرام را به بازار برگرداند.

مشدانی درباره تاثیرات نوسانات ارز بر فعالیت اقتصادی شرکت متبوع خود گفت: در این اوضاع بحرانی مردم بیشتر خرید می‌کنند و با وجود اینکه قیمت نسبت به گذشته دوبرابر شده است اما فروش ما در حال‌حاضر بالاتر رفته است. وی افزود: ما به موازات کار تولید درهای ضد سرقت، واردات اتومبیل نیز انجام می‌دهیم و با اینکه قیمت اتومبیل طی این دوره، دو برابر شده است و مثلا سانتافه ۷۰-۶۰ میلیونی، تا ۱۳۰-۱۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، با این حال می‌بینیم میزان خرید بالاتر رفته که این موضوع می‌تواند دلایل خاصی داشته باشد.

مشدانی ادامه داد: در این میان به دلایل مختلفی می توان اشاره کرد، یکی اینکه قشر ثروتمند جامعه در حال ثروتمندتر شدن هستند و دیگر اینکه مردم می‌ترسند قیمت‌ها از این که هست، بیشتر شود بنابراین اقدام به خرید می‌کنند.

وی با وجود فروش بالای از وضعیت موجود اظهار نارضایتی کرد و گفت: بازار فعلی، ریسک بالائی پیدا کرده و انجام معاملات در این بازار مثل قمار است. ما خرید را انجام می‌دهیم اما نمی‌دانیم که فردا چه پیش می‌آید آیا قیمت‌ها بالا می‌رود یا پائین می‌آید؟

علی مشدانی در ادامه مدیریت غلط برخی شرکت‌ها را باعث ایجاد بحران در بازار دانست و گفت: متاسفانه این موضوع بسیار دیده شده که قیمت دلار نوسان کمی دارد اما در بازار قیمت کالا به یکباره صعود می‌یابد و تشنج شدیدی در بازار بوجود می‌آید. این موضوع به خاطر جوی است که توسط برخی مدیران شرکت‌ها ایجاد می‌شود و با سو استفاده ;از فرصت، کالائی که در انبار وجود دارد و با نرخ قبلی دلار خریداری شده، با نرخ دلار جدید که بسیار بالا رفته، به فروش می‌رسد و همین باعث ایجاد قیمت‌های کاذب می‌شود. در حالی که اینها موظفند کالائی را که در انبار دارند بر اساس همان قیمت قبلی بفروشند اما متاسفانه نظارتی هم بر کار آنها نیست.

مشدانی در مورد نقش دولت در این بحران گفت: دولت باید برای واردات مواد اولیه به تولیدکنندگان کمک کند تا آنها بتوانند مواد اولیه را به نرخ دولتی وارد کنند.

وی در پایان افزود: دولت با برنامه‌ریزی می‌تواند قیمت دلار را به تعادل برساند؛ هر چند قیمت‌ها به حالت قبل برنمی‌گردد اما با تعیین نرخ دلار نیمه‌دولتی که هم اکنون نیز در بازار هست، به واقعی شدن و تعادل نرخ ارز کمک کند و با جریان افتادن این قیمت در بازار و تثبیت آن، کم‌کم می‌توان امیدوار بود که کشور از این بحران خارج شود.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا