مسکن و ساختمان

رد احتمال توقف پرداخت یارانه نقدی و افزایش قیمت بنزین

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها با تکذیب توقف پرداخت یارانه نقدی مرحله اول اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها تاکید کرد: پیشنهاداتی درباره افزایش نرخ حامل‌های انرژی و به ویژه بنزین مطرح شده اما جمع بندی در این زمینه وجود ندارد و همچنان نرخ‌های فعلی ادامه می‌یابد.

محمدرضا فرزین درباره مسائل مطرح شده مبنی بر تک نرخی شدن بنزین اظهار کرد: در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی برای تغییر قیمت‌ حامل‌های انرژی نداریم.

وی با بیان این‌که پیشنهاداتی در این زمینه داده شده است، گفت: به هیچ برنامه و جمع بندی خاصی نرسیدیم و همچنان نرخ‌های قبل ادامه می یابد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به این سوال که آیا بنا شده یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی حذف شود؟ تصریح کرد: خیر؛ چنین مسئله‌ای را کاملا تکذیب می کنم.

دبیر ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها در باره این که گفته می‌شود در صورت ادامه پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، دولت با ۱۲ هزار میلیارد کسری بودجه روبرو می‌شود گفت: چنین برآوردی صحیح نیست و تاکنون یک ریال هم کسری نداشته‌ایم.

جبران شکاف قیمت حامل‌های انرژی در فادز دوم

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که آیا با توجه به نوسانات نرخ ارز فاصله ایجاد شده بین نرخ حامل‌های انرژی در داخل و خارج از کشور ما را از اهداف هدفمندی‌ یارانه‌ها دور نکرده است؟ گفت: چنین چیزی طبیعی است در واقع با افزایش نرخ ارز فاصله مجددی بین نرخ حامل‌های انرژی در داخل و خارج از کشور ایجاد شده است و طبیعی است باید در گام دوم بخشی از این شکاف را جبران کنیم.

فرزین افزود: زمانی که به دولت به جمع بندی برسد این مسئله حل می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این که آیا در تدوین لایحه بودجه پیشنهادی برای اجرای گام دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها داده‌اید، تصریح کرد:‌ برای لایحه بودجه در حال برنامه ریزی هستیم و امیدواریم بتوانیم در این راستا با مجلس به توافق برسیم.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که چه میزان از ارز منابع صندوق توسعه دربازار مبادلات ارزی به ریال تبدیل شده است گفت: در سال گذشته ۲.۵ میلیارد دلار به بانک کشاورزی و ۷۰۰ میلیون دلار به صندوق حمایت از کشاورزی برای پرداخت تسهیلات ریالی دادیم. اما در سال جاری فقط قرارداد عاملیت با بانک‌ها منعقد کردیم و هنوز تسهیلات ریالی پرداخت نشده است.

برای افزایش قیمت ارز مرجع به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

وی با اشاره به این‌که به بانک مرکزی برای فروش منابع ارزی نامه فرستاده‌ایم گفت: میزان منابع ارزی صندوق توسعه که در این بازار به ریال تبدیل می‌شود هنوز از سوی بانک مرکزی مشخص نشده چراکه بانک مرکزی با اولویت‌بندی بخشی از درآمدهای ناشی از فروش نفت و بخشی از منابع ارزی ما را در این بازار عرضه می‌کند.

عضو شورای پول واعتبار در پاسخ به این سوال که طی افزایش نرخ ارز مرجع آیا کالاهای اولویت‌های یک و دو با افزایش قیمت روبرو نمی شوند؟ خاطرنشان کرد: اگر نرخ ارز مرجع افزایش یابد به طور طبیعی گروه کالایی یک و دو که کالاهای اساسی محسوب می‌شوند با افزایش قیمت روبرو خواهند شد اما فعلا ایده افزایش نرخ ارز مطرح شده و جمع بندی وجود ندارد.

فرزین در پاسخ به سوال ایسنا که آیا تاکنون از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداخت یارانه نقدی برداشتی صورت گرفته بود که مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای دراین راستا به تصویب رساند، گفت: تا به حال یک ریال هم از منابع صندوق برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده نشده و دلیل این مصوبه را نمی دانم.



;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا