مسکن و ساختمان

با انتشار گزارش شش ماهه شرکت‌های خودرویی؛

زنگ خطر برای صنعت خودرو در بورس به صدا در آمد

در شرایطی که شرکتهای خودروسازی بر‌خلاف شرکت‌های منتفع از رشد ارز در شش ماهه اول سال شاهد عملکرد نامناسبی از لحاظ سودآوری بودند و با مشکلاتی متعددی مواجه شدند که انتشار گزارش عملکرد شش ماهه این شرکتها نشان داد وضعیت این صنعت مهم بورسی نابسامان شده و زنگ خطر برای آن به صدا در آمده است.

ایسنا نوشت:

صنعت خودرو که در گذشته پرطرفدارترین صنعت بورس بود، طی یکسال گذشته به خصوص شش ماه اخیر با کاهش بی‌سابقه قیمت مواجه شده و به دلیل مطالبات معوق قطعه‌سازان و افزایش هزینه‌ها با بی‌اقبالی سهامداران رو به رو شده است به طوری که قیمت سهام شرکت‌های مطرح خودروسازی بورس همچون ایران خودرو و سایپا به قیمت اسمی نزدیک شده و سهامداران خود را متضرر کرده است.

به این ترتیب آثار افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال و وضعیت نامناسب تولید و فروش خودرو موجب شد تا نه تنها از سودآوری شرکت های بزرگ این صنعت کاسته شود، بلکه شرکت های مطرح این گروه با کاهش قیمت و زیان روبرو شده و چالش های جدید پیش روی آنها قرار گیرد.

بر این اساس در شرایطی که شرکتهای خودروسازی بر‌خلاف شرکتهای منتفع از رشد نرخ ارز در شش ماهه اول سال شاهد عملکرد نامناسبی از لحاظ سودآوری بودند و با مشکلاتی همچون افزایش قیمت مواد اولیه و افت تقاضا مواجه شدند که با انتشار گزارش عملکرد شش ماهه این شرکتها مشخص شد که وضعیت این صنعت مهم بورسی نابسامان شده و زنگ خطر برای این صنعت پر طرفدار به صدا در آمده است.

در حالی که صنایعی همچون فلزات،معادن و پتروشیمی ها از افزایش نرخ ارز بسیار منتفع شدند و بازدهی مطلوبی را نصیب سهامداران خود کردند که وضعیت صنایعی که از این افزایش متضرر شدند قابل توجه است به طوری که صنایع مخابرات،خودرو و دارویی با افزایش قیمت مواد اولیه تاثیر منفی از افزایش نرخ ارز داشتند و با آینده ی مبهمی مواجه شدند.

اگر چه شرکتهای این صنعت به افزایش قیمت ارز واکنش نشان دادند و روند نزولی به خود گرفتند که انتشار گزارش ۶ ماهه شرکتها تاثیر پذیری منفی صنعت خودر را از افزایش نرخ ارز به خوبی نشان داد و آب پاکی را روی دست سهامداران ریخت زیرا بر خلاف شرکتهای فلزی و معدنی که به بیشتر پیش بینی های خود دست یافتند ،صنعت خودروسازی با کاهش پیش بینی و حتی زیان مواجه شدند.

در این میان نگاهی به عملکرد ۶ ماهه شرکتهای خوردویی همچون سایپا، پارس خودرو و گروه بهمن که تا کنون منتشر شده است مشخص می شود که صنعت خودرو و خودروسازان داخلی به دلیل افزایش نرخ ارز با افت شدید تولید رو به رو شده است و چالش های جدیدی پیش روی آنها قرار گرفته است.

کاهش ۹۶ درصدی سود سایپا

بر این اساس عملکرد ۶ ماهه شرکت خودرو سازی سایپا نشان می دهد که این شرکت برای امسال ۵۰۱ ریال سود پیش بینی کرده بود که بر اساس گزارش شش ماهه با کاهش قابل توجه پیش بینی سود مواجه شد و برای سال مالی ۹۱ مبلغ ۱۲ ریال پیش بینی کرد!

به این ترتیب این شرکت خودروسازی که در سال گذشته ۵۵۰ ریال سود پیش بینی کرده و مطابق صورتهای مالی حسابرسی نشده مبلغ ۵۰۱ ریال و بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده مبلغ ۵۰۲ ریال محقق کرده بود، در نیمه اول امسال به دلیل مشکلات متعدد صنعت خودروسازی با کاهش ۹۶ درصدی پیش بینی سود مواجه شد و در اطلاعیه جدید پیش بینی سود هر سهم خود را به مبلغ ۱۲ ریال کاهش داد.

“خساپا”دلایل اصلی تغییر اطلاعات پیش بینی خودرا کاهش سود عملیاتی شرکت ناشی ازکاهش تولید و فروش و افزایش قیمت مواد اولیه وقطعات اعلام کرده و گفته است که در محاسبه فروش سال۹۱ پیش بینی شده است از ابتدای دی ماه قیمت فروش محصولات بطورمتوسط ۲۰ درصد افزایش یابد.

همچنین شرکت از دیگر دلایل کاهش ۹۶ درصدی سود هر سهم خود را کاهش درآمدهای متفرقه ناشی از کاهش حجم فروش های اعتباری و به تبع ان کاهش درآمد فروش اقساطی خودرو ذکر کرده وعنوان کرده است که پیرو اعلام نظرسازمان حسابرسی مبنی بر تسویه بدهی های ارزی با نرخ توافقی بانک ها ، بدلیل نهایی نشدن مذاکرات با بانکها ، درآمد و یا هزینه ای از بابت تسعیرارز در صورتهای مالی شش ماهه وهمچنین بودجه سال ۹۱ لحاظ نشده است.

زیان ۴۸ تومانی پارس خودرو

از طرف دیگر شرکت مطرحی چون پارس خودرو به جای حفظ سود حداقلی خود با زیان ۴۸ تومانی برای هر سهم مواجه شد و پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱ را مبلغ ۴۸۲ ریال زیران به طور خالص پس از کسر مالیات اعلام کرد.

به این ترتیب این شرکت ۲۰۰ میلیارد تومانی که در سال مالی ۹۰ مبلغ ۱۴۸ ریال سود پیش بینی کرده بود ، مطابق صورتهای مالی حسابرسی نشده مبلغ ۱۰۱ ریال و بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده مبلغ ۱۰۷ ریال محقق کرد.اما این شرکت پیش‌بینی سود هرسهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱ را در بهمن،فروردین و مرداد ۹۱ مبلغ ۱۴۲ ریال و در مرداد ۹۱ مبلغ ۵۱ ریال اعلام کرده بود که در اطلاعات جدید با زیان ۴۸۲ ریال هر سهم مواجه شد.

در این رابطه اعلام شده حقوق ورودی و گمرکی قطعات ckd با نرخ ارز مرجع محاسبه شده و در صورت تغییر آن، سود و زیان اعلامی نیز تغییر خواهد کرد. همچنین نرخ فروش محصولات برای نیمه دوم سال به دلیل افزایش بهای تمام شده محصولات ناشی از حذف نرخ ارز مرجع و تبدیل آن به نرخ ارز مبادله ای افزایش یافته است که با موافقت سازمان های ذیربط قابل اجرا خواهد بود و هر گونه تغییر در آن منجر به تغییر سود و زیان اعلامی خواهد شد.

این درحالی است که مصارف ارزی پارس خودرو طی۶ ماهه اول سال بیش از۱۹۱ میلیون و ۴۶۸ هزار دلار و با نرخ برابری ۱۲۲۶ تومانی بوده است و این شرکت اعلام کرده در شش ماهه دوم ارز مورد نیاز خود را با نرخ ارز مبادله ای تامین کرده است.

پوشش ۹ درصدی پیش‌بینی سود گروه بهمن

گروه بهمن نیز که برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱ با سرمایه جدید مبلغ ۴۲۳ ریال سود پیش‌بینی کرده بود، بر اساس عملکرد شش ماهه تنها ۹ درصد معادل ۴۰ ریال از پیش بینی هایش را پوشش داد.

این شرکت دلایل تغییر اطلاعات واقعی دوره منتهی به ۳۱ شهریور ۹۱ (حسابرسی نشده) را نسبت به اطلاعیه قبلی اعلام کرده و گفته است که با توجه به نقطه نظرات کارشناس سازمان بورس، مبلغ قطعات خرید خارجی به دو بخش معادل ریالی ارزبری و سایر هزینه‌های خرید خارجی تفکیک شد و در گزارش مصارف ارزی نیمه اول سال ۹۱، صرفاً معادل ریالی ارزبری قطعات خارجی نیمه اول سال منظور شده است.

این شرکت خودرویی در سال گذشته پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ را مبلغ ۶۵۰ ریال اعلام کرده بود که مطابق صورتهای مالی حسابرسی نشده و صورت‌های مالی حسابرسی شده مبلغ ۶۵۱ ریال محقق کرد. این در حالی است که برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱ شرکت اصلی را با سرمایه ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد مبلغ ۶۱۰ ریال اعلام کرده بود و در گزارش جدید با سرمایه ۵ هزار و ۷۰ میلیارد ریال مبلغ ۴۲۳ ریال اعلام کرد.

بر این اساس در حالی که هنوز گزارش شش ماهه مهم ترین شرکت این گروه یعنی ایران خودرو منتشر نشده است که این شرکت نیز با مشکلات شرکتهای هم گروه خود مواجه است و وضعیت مشابهی دارد .زیرا صنعت خودرو در شش ماهه اول امسال با رکود چشمگیری همراه بود و با کاهش روزانه قیمت بازدهی منفی ۸ درصدی را نصیب سهامداران خود کرد.

باید فکری به حال صنعت خودرو کرد

این در حالی است که خبر افزایش رسمی قیمت خودرو نیز علی رغم رشد اندک قیمت سهام شرکتهای این گروه نتوانست صنعت خودرو را از رکود خارج کند و تاثیری در عملکرد شش ماه آنها بگذارد زیرا به گفته کارشناسان رشد اخیر قیمت محصولات در مقابل افزایش هزینه‌های زیاد شرکت‌های خودروسازی ناچیز بوده و این روند آینده صنعت خودروسازی را با ابهام مواجه کرده است.

با این حال افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش هزینه‌های این صنعت اجتناب‌ناپذیر بود و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد ادامه حیات خودروسازان به دلیل زیان‌های شدید با مشکل مواجه می‌شد.

بر این اساس با اتفاقاتی که در یکسال اخیر در صنعت خودرو رخ داده است می‌توان گفت که این صنعت نمی‌تواند از صنایع پیشرو و مطرح بورس باشد و زنگ خطر برای آن به صدا در آمده است و باید فکری به حال این صنعت حساس بورسی شود.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا