مسکن و ساختمان

آقای نیکزاد! بنادر را دریابید ، همه چیز که مسکن مهر نیست

مسکن مهر تنها چیزی است که این روزها در وزارتخانه بزرگی هچون راه و شهرسازی ورد زبان‌هاست موضوعی که با انتقاد شدید نمایندگان نیز همراه شده است.

آخرین نیوز نوشت:

;بی توجهی شدید وزارت راه و شهرسازی به بخش دریایی و بندری و تمرکز بیش از حد وزیر مسکن و شهرسازی سابق به بخش مسکن مهر و عدم سرمایه گذاری به موقع در صنعت کشتی رانی و زیر ساخت‌های بنادر کشور باعث شده است تا چند خط کشتیرانی از تداوم همکاری با شرکت‌ها ایرانی صرف نظر کنند. هر چند تحریم ها بهانه ای است که مسئولان ذیربط برای این بحران حمل و نقل دریایی ابراز می کنند، ولی واقعیت این است که در مدت هشت سال جنگ تحمیلی و در حالی که ریسک عبور و مرور کشتی ها به مقصد ایران در آبهای خلیج فارس به مراتب بیشتر از امروز بوده است، شرکتهای کشتی‌رانی به یکباره و در یک بازه زمانی کوتاه از حمل و نقل دریایی کشور خارج نشدند.

بسیاری از این خطوط کشتی‌رانی هم اکنون مکان فعالیت خود را بندر دبی انتخاب کرده اند که بنابر آمارهای غیر رسمی نزدیک به یک میلیون کانتینر از حوزه حمل و نقل کشور خارج شده است، این حجم خروج ظرفیت حمل و نقل از سیستم حمل و نقل دریایی کشور نشان از عدم برنامه‌ریزی مدیران ارشد برای روزهای تحریم و اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ ظرفیت‌های حیاتی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور است، امری که پیشتر و بارها توسط کارشناسان این صنعت مطرح شده بود.

این درحالی است که با بخشنامه جدید سازمان بنادر اوضاع بنادر بویژه بندر شهید رجایی بعنوان مهمترین و بزرگترین بندر تجاری کشور بیش از پیش نابسامان گردد .انجمن کشتیرانی در پی بخشنامه ارزی جدید سازمان بناد هشدار داد که افزایش شدید قیمت ارز در پی بخشنامه جدید بندری به عنوان یک بحران جدید در بنادر کشور است.

بر اساس بخشنامه جدید از ابتدای شهریور ماه تمامی نمایندگی های ایرانی خطوط خارجی کشتیرانی موظف هستند هزینه خدمات بندری را به صورت ارزی به حساب سازمان بنادر واریز کنند.

پیش از این سازمان بنادر هزینه خدمات بندری را به نرخ مرجع بانک مرکزی دریافت می کرد اما اقدام اخیر شائبه غیر قانونی بودن درخواست های سازمان بنادر از خطوط کشتیرانی را نیز تقویت می کند.

این عملکرد بخشی و یک جانبه نیکزاد با انتقاد گسترده نمایندگان مواجه شده است کما این که عزیز اکبریان نماینده کرج و اشتهارد در تذکری به وزیر راه و شهرسازی،گفت: آقای نیکزاد همه کارتان مسکن مهر شده است!

شنیده ها حاکی است عدم تصمیم گیری های بموقعه و بی توجهی به سرمایه های ملی در سرانجام رسیدن پروژه های بزرگ کشور باعث شده تا همان تعداد پروژه های نیمه بندی که در دوره مدیریت استاد رئیس جمهور(بهبهانی) به ثمر می رسیدند نیز اجرا نشوند .

خبرهایی از داخل وزارتخانه به بیرون درز کرده که آمار و اطلاعات پروژه‌های وزارت راه حاکی از افت و تعطیلی عمده پروژه‌های اجرایی خصوصا در بخش بنادر و دریانوردی بوده و بزرگترین سرمایه گذاری در بندر شهید رجایی نیز منتفی شده و بیکاری هزاران فعال و کارگر بنادر ایران را تهدید می کند.

این اخبار و ارقام نگران کننده در حالی است که وزارت راه و شهرسازی بخش اعظمی از ; منابع کشور را به مسکن مهر اختصاص داده و اکنون به دلیل کاهش شدید سرمایه گذاری و عدم تامین نقدینگی مورد نیاز بنادر، تجهیز و نوسازی بنادر با مشکل مواجه شده است تا آنجا که برای حل این مساله اخیرا این وزارتخانه مجبور به انتشار اوراق مشارکت در سال پایانی دولت شده است و در نتیجه آقای وزیر مسکن مهر به گونه ای زمینه چینی کرده تا این وزارت در دولت یازدهم هم درگیر اشتیاق بیش از حد ایشان به مسکن مهر باشد و معلوم نیست با چه تدبیری این وزارتخانه برای جبران هزینه‌های مسکن مهر، دولت یازدهم را نیز درگیر کرده است.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا