مسکن و ساختمان

تهدیدی از جنس نوسانات ارزی

صنعتی‌سازی متوقف می‌شود؟

نوسانات نرخ ارز بر تمامی ابعاد اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده و منجر به افزایش چندین برابری قیمت اکثر محصولات و کالاهای مصرفی در صنایع گوناگون و بخش خانگی شده است. با این حال مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند این مسئله کمترین تاثیر را بر صنعت ساختمان و بهای مسکن داشته است.

;

گروه صنعتی‌سازی- به گفته محمود فاطمی عقدا، رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، در حال‌حاضر کمترین ارزبری مربوط به صنعت ساختمان است و میانگین نرخ تورم کشور و افزایش قیمت ناشی از آن تاثیری به مراتب بیشتر از نوسان قیمت ارز بر این صنعت دارد. اما مسئله سوء ‌استفاده برخی تولیدکنندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی با افزایش قیمت‌ها و نسبت دادن آن به نوسانات نرخ ارز مطرح است که باید به طور قاطع با آن برخورد شود.

افزایش قیمت اجباری

به گزارش خبرنگار «صما»، در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی این مطلب را عنوان می‌کند که تولیدکنندگان ادعا می کنند که برای حفظ بازار رقابت خود در میان تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، هیچ تمایلی به افزایش قیمت محصولات خود ندارند. زیرا به این ترتیب بخش زیادی از مشتریان خود را از دست می‌دهند. بنابراین افزایش قیمت محصولات نیز از سر ناچاری و اجبار بوده است.

به گفته یک تولیدکننده مصالح نوین ساختمانی، علاوه بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی، یکی از مهمترین تاثیرات افزایش نرخ دلار، کاهش کاربرد مصالح نوین است. خدابنده در این‌باره معتقد است: به دلیل وابستگی قیمت فناوری‌های نوین به نرخ ارز و مواد اولیه‌ای که از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم، سازندگان به طور ناخودآگاه کاربرد مصالح سنتی مثل آجر را -که ثبات قیمت بیشتری دارند و ارزانترند- به کاربرد مصالح نوین‌تر ترجیح می‌دهند.

به سنتی‌سازی بازنمی‌گردیم

علی رغم اظهارات این تولیدکننده، یک صنعتی‌ساز مسکن می­گوید: نمی‌توانم تایید کنم که نوسان و افزایش نرخ دلار عاملی برای بازگشت صنعتی‌سازان به سنتی‌سازی و کاربرد مصالح سنتی باشد. چرا که این نوسانات منجر به افزایش هزینه‌های سنتی‌سازی نیز شده است و درنتیجه کسی که قصد انبوه‌سازی به روش صنعتی را دارد، می‌تواند مابه‌التفاوت سنتی‌سازی را تا حدودی جبران کند.

به گفته پرویز رضایی، به دلیل سرعت بالای ساخت و ساز صنعتی و پرداخت دستمزد کمتر برای نیروی کار، این مابه‌التفاوت در ساخت صنعتی جبران می‌شود. بنابراین تصور نمی‌کنم که انبوه‌سازان صنعتی‌سازی را رها کرده و به سنتی‌سازی روی بیاورند.

توقف صنعتی‌سازان

مدیر پروژه ۲ هزار واحدی مسکن مهر پرند در پاسخ به اینکه تصمیم صنعتی‌سازان در چنین وضعیتی چیست، گفت: ممکن است صنعتی‌سازان به طور کلی کار ساخت و ساز را متوقف کنند. اما از آنجایی که شالوده کار آنها صنعتی شده است، دیگر به هیچ‌وجه نمی‌توانند به شیوه سنتی بسازند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص ساخت پروژه‌های مسکن مهر نیز ممکن است صنعتی‌سازان وارد مذاکره با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و توافق با آنها جهت تعدیل قیمت‌ها شوند. چون نوسان و افزایش قیمت دلار، تاثیر کاملا آشکار و مستقیمی بر تمامی فعالیت‌های اقتصادی و ازجمله ساخت و ساز داشته و تمامی هزینه‌ها اعم از خرید مصالح، حمل و نقل، تعمیر و نگه‌داری و… به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است.

رضایی با تاکید بر تاثیر نوسانات نرخ دلار بر کاهش صنعتی‌سازی گفت: نوسانات می‌تواند قیمت ساخت و سازها را نیز بالا ببرد. این امر در مورد سیستم‌های نوین وارداتی (مثل قالب تونلی) بیشتر صدق می‌کند که هزینه حمل آن­ها براساس دلار پرداخت می‌شود و درصد هزینه گمرکی آن نیز به نسبت قیمتش بالاست.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا