مسکن و ساختمان

نوسازی ۹۰ هزار خانه خشت و گلی در اصفهان متوقف شد

افزایش نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از ۱۱ و ۱۲ درصد به ۲۰ درصد بسیاری از متقاضیان را منصرف کرده زیرا این میزان بهره برای خانواده‌های ضعیف و محروم جامعه بسیار بالاست و باید به این نکته توجه کرد که اگر آن‌ها می‌توانستند ۲۰ درصد سود بانکی بپردازند حاضر به زندگی زیر سقف‌های ناپایدار نمی‌شدند.

;

ایلنا: جهش دو برابری نرخ سود تسهیلاتی که بانک‌ها برای نوسازی بافت فرسوده می‌پردازند، متقاضیان بازسازی خانه‌های خشت و گلی اصفهان را امسال به ۷۵۰ نفر کاهش داد.

آن روی سکه اصفهان

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند قدم پشت میدان امام (ره)، چهارباغ، خیابان‌های اطراف زاینده رود و دیگر بناهای تاریخی اصفهان، دنیایی از مشکلات خودنمایی می‌کند که مسوولان شهرداری و مسکن و شهرسازی استان آنرا لکه‌های بافت فرسوده می‌نامند.

وسعت این بافت قدیمی و نا‌پایدار شهری بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار است که حدود ۲ هزار و ۱۷۵ هکتار آن به عنوان بافت‌های فرسوده تاریخی در شورای‌عالی شهرسازی کشور به ثبت رسیده است.

مشکلات دیرینه هزاران خانواده ضعیف و محروم که در این خانه‌های خشت و گلی و کوچه پس کوچه‌های خاطرات فراموش شده زندگی می‌کنند دولت را بر آن داشت که وام‌های کم بهره و ارزان قیمت تری برای نوسازی بافت فرسوده پرداخت کند، گرچه روند پرداخت همین وام‌های کم سود‌تر نیز آنقدر طولانی و پرپیچ و خم بوده که هنوز گره‌ای از این کلاف سردر گم باز نکرده است.

تعداد متقاضیان نوسازی به ۷۵۰ نفر رسید

اما همین حمایت‌های ناتمام از متقاضیان نوسازی بافت فرسوده از ابتدای امسال قطع شده و افزایش نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت از ۱۱ و ۱۲ درصد به ۲۰ درصد، تعداد متقاضیان را به ۷۵۰ نفر در طول امسال کاهش داده است.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان در گفتگو با ایلنا، جمع کل تسهیلاتی که تاکنون برای احیای بافت فرسوده پرداخت شده را ۵۵۰۰ فقره اعلام کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون نیز حدود ۷۵۰ نفر برای استفاده از این تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

غلامرضا عمرانی مشکلات مالکیتی و نداشتن سند مالکیت را مهم‌ترین دلیل استقبال نشدن از این وام‌ها دانست و افزود: به علاوه، از آنجا که این وام‌ها، مربوط به ساخت مسکن مهر در بافت فرسوده است متقاضیان باید واجد شرایط دریافت فرم ج هم باشند یعنی در سالهای گذشته مالکیتی نداشته و از تسهیلات دولتی استفاده نکرده باشند در غیر این صورت کار ساخت و ساز را باید به کسانی واگذار کنند که هنوز فرم ج آن‌ها قرمز نشده است.

وی از نامگذاری آبان ماه به عنوان نوسازی بافت فرسوده خبر داد و گفت: این پیشنهاد در کارگروه احیای بافت فرسوده استان مطرح شده و قرار است از ابتدای این ماه، تسهیلات ویژه‌ای برای تشویق ساکنان بافت فرسوده به نوسازی خانه‌هایشان اعلام کنیم.

اگر کسی می‌توانست ۲۰ درصد سود وام بدهد در بافت فرسوده زندگی نمی‌کرد

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان با تایید این موضوع که افزایش نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از ۱۱ و ۱۲ درصد به ۲۰ درصد بسیاری از متقاضیان را منصرف کرده است، ادامه داد: این میزان بهره برای خانواده‌های ضعیف و محروم جامعه بسیار بالاست و مسوولان باید به این نکته توجه کنند که اگر آن‌ها می‌توانستند ۲۰ درصد سود بانکی بپردازند حاضر به زندگی زیر سقف‌های ناپایدار نمی‌شدند.

وی پیشنهاد این شرکت برای سرعت بخشیدن به روند نوسازی بافت فرسوده اصفهان را اختصاص تسهیلات یارانه دار عنوان کرد و گفت: در صورت موافقت دولت با این پیشنهاد، سود وام بانکی، تا حدی کاهش می‌یابد و مردم راحت‌تر می‌توانند برای استفاده از تسهیلات، اقدام کنند.

عمرانی پرداخت وام را مهم‌ترین و شرط نوسازی بافت فرسوده دانست و اظهار داشت: البته حمایت‌های دیگر مانند تخفیف در صدور پروانه ساخت و اختصاص تسهیلات بدون نیاز به سپرده گذاری نیز در نظر گرفته شده اما مشوق اصلی‌‌ همان نرخ سود است که امیدواریم با آغاز اقدامات گسترده در ابان ماه بتوانیم گره مشکل را برطرف کنیم.

روند نوسازی کند‌تر شده است

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در گفتگو با ایلنا، از افزایش نرخ سود تسهیلات نوسازی انتقاد کرد و ادامه داد: رشد قابل توجه نرخ سود، باعث شده استقبالی از این وام‌ها نشده و روند نوسازی بافت فرسوده اصفهان به شدت کند شود.

مصطفی بهبهانی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان را مهم‌ترین راه اصلاح لکه‌های فرسوده شهری عنوان کرد و گفت: البته روش‌های دیگر مانند توسعه زیر ساخت‌های خدماتی، احداث سالن ورزشی، کتابخانه، فضای سبز، گذرگاههای جدید و… نیز در حل معضلات این محلات تاثیر قابل توجهی دارد اما همه این تلاش‌ها زمانی به نتیجه می‌رسد که ساکنان به وام‌های ارزان قیمت برای نوسازی ملک خود دسترسی داشته باشند.

ساخت و سازهای جدید هم بی‌کیفیت است

وی از سوی دیگر نبود افراد شناسنامه دار و دارای صلاحیت در ساخت و ساز‌ها به عنوان مجری را یکی از مشکلات اساسی در احداث و ساختمانهای مسکونی جدید اعلام کرد وگفت: در حال حاضر نظارت و کنترل وجود دارد ولی افرادی که در خط مقدم ساخت و ساز قرار دارند از تخصص‌های لازم برخوردار نبوده و پاسخگوی تخلفات خود نیستند.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم به کارگیری مجریان صلاحیت دار در ساخت و ساز‌ها برای ارتقاء کیفیت ساختمان‌ها افزود: فراهم کردن بسترهای لازم برای جلوگیری از سوء استفاده در این بخش به صلاح ساخت و ساز کشور خواهد بود.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر هر صنف و تخصصی که از بودجه و اعتبارات کافی برخوردار باشد اقدام به ساخت و ساز و احداث مجموعه‌های مسکونی می‌کند، خاطرنشان کرد: این روند به صلاح ساخت و ساز به عنوان یک سرمایه ملی کشور نبوده و اقدام و حمایت شورای اسلامی شهر اصفهان برای اجرای این بخش از قانون و ورود مجریان متخصص به عرصه ساختمان سازی ضروریست.

۳۵۶ هزار نفر در این بافت سکونت دارند

بهبهانی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه باید ۱۰ درصد از بافت فرسوده احیا شود، تصریح کرد: ۷ سال از اجرای برنامه نوسازی بافت فرسوده می‌گذرد اما هنوز ۲۰ درصد از بافت قدیمی کشور هم احیا نشده است.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان مساحت بافت فرسوده مصوب شهر اصفهان را بیش از دو هزار هکتار بیان کرد و افزود: حدود ۳۵۶ هزار نفر در این بافت سکونت دارند از این رو با نوسازی کامل بافت فرسوده، در صورتی که جمعیتی اضافه نشود ۹۰ هزار واحد مسکونی نوسازی می‌شود.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا