مسکن و ساختمان

بخشش ۷۰درصدی برای بدهکاران شهرداری‌تهران

شهردار تهران در نامه‌ای به رییس شورای‌شهر، لایحه‌ای را برای تصویب پیشنهاد کرده که اگر رای اکثریت اعضای شورا را بیاورد، صندوق امانات شهرداری از اسناد و مدارک بدهکاران مالی رسوب‌زدایی خواهد شد.

;انبوه‌سازان و سازندگان مجتمع‌های بزرگ مسکونی‌تجاری عمده بدهکاران شهرداری تهران محسوب می‌شوند طوری که رقم فوق‌العاده بالایی که شهرداری بابت «عوارض ساخت، تراکم و احیانا جریمه خلاف‌ساختمانی» در صورتحساب این گروه از سازنده‌ها منظور کرده به قدری قابل‌توجه است که تاخیر در پرداخت آن را دامن زده است.

این سازنده‌ها با ارائه چک‌وسفته به شهرداری، مجوز ساخت را دریافت می‌کنند، اما حتی در زمان سررسید ضمانت‌‌نامه‌های تحویل داده شده هم نمی‌توانند نسبت به تسویه‌حساب اقدام کنند.
شهرداری‌تهران در حال حاضر با بدهکارانی مواجه است که از سال۷۹ تاکنون به شهرداری بدهی دارند.
به حساب این بدهکاران، سالانه مبلغی تحت عنوان «خسارت تاخیر تادیه» به اصل بدهی اضافه می‌شود که معمولا این میزان معادل است با نرخ تورم عمومی.
هر چند شهرداری‌تهران به همان نسبتی که از بدهکاران، طلبکار است، به گروه دیگری تحت عنوان پیمانکاران پروژه‌های شهری بدهی دارد و عین پول ناشی از خسارت پرداخت بدهی را باید بابت تاخیری که خودش در پرداخت مطالبات پیمانکارانش مرتکب شده، بپردازد، اما محمدباقر قالیباف شهردار تصمیم گرفته با گذشت از جریمه‌تاخیر، مشوق مالی تازه‌ای برای تحریک بدهکاران به پرداخت بدهی‌شان را در نظر بگیرد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در متن لایحه‌ای که شهرداری به همین منظور تقدیم شورای‌شهر کرده، پیش‌بینی شده است: اگر بدهکاران قدیمی شهرداری‌تهران ظرف مدت سه ماه نسبت به پرداخت نقدی اصل‌بدهی و جریمه‌تاخیر اقدام کنند، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مشمول تخفیف در رقم جریمه خواهند شد.
در این لایحه آمده است: شهرداری تهران مجاز است از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه به مدت ۳ ماه خسارت تاخیر تادیه کلیه اسناد دریافتی نکول‌شده – اسناد بدهی – را که تاریخ سررسید آنها تا پایان خرداد سال۹۰ است در صورت پرداخت نقدی و یکجای بدهی (شامل اصل بدهی و خسارت تاخیر تادیه) به صورت اعمال درصد‌های تشویقی به مبلغ جریمه، محاسبه و دریافت کند.
در این لایحه برای بدهی‌های قبل از سال۸۰، ضریب تخفیف ۷۰درصد برای اعمال در مبلغ جریمه درنظر گرفته شده است و این ضریب برای بدهی‌های سا‌ل‌های ۸۰ تا ۸۲ و ۸۳ تا ۹۰ نیز به ترتیب ۶۰ درصد و ۵۰ درصد تعیین شده است.
به این ترتیب به بدهی‌های قدیمی‌تر که رقم جریمه تاخیر آنها زیادتر از بدهی‌های اخیر است، تخفیف بیشتری خورده می‌شود. براساس این گزارش، یک فوریت بررسی و تصویب این لایحه این هفته در شورای‌شهر تهران به تصویب رسید و احتمال دارد در هفته آینده اصل لایحه نیز به تصویب برسد.
شهرداری‌تهران تا امروز ۱۰۰ درصد منابع‌ درآمدی مربوط به سال۹۱ را وصول کرده است و مشکلی از بابت تامین منابع مالی تا آخر سال ندارد. اما با این حال قصد دارد طلب‌های قدیمی خود را نیز وصول کند.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا