مسکن و ساختمان

امضایی که ساختمان شد

مرکز فرهنگی حیدر علی اف در باکو ، مهر ماه امسال پذیرای رئیسان جمهور و مقامات بلند پایه ۱۰ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو بود که در دوازدهمین اجلاس سران این سازمان در پایتخت آذربایجان گردهم آمده بودند.

مرکز حیدر علی اف ،بنای مدرنی است که به تازگی در پایتخت جمهوری آذربایجان ساخته شده است ،ˈزاها حدیدˈ معمار عرب عراقی الاصل یکی از معروف ترین معماران زن معاصر، طراح این بنای عظیم و دیدنی است .

گفته می شود ، معمار این بنا، در طراحی آن از امضای حیدر علی اف رئیس جمهور فقید جمهوری آذربایجان الهام گرفته است .

زاها حدید، ملیتی عراقی-بریتانیایی دارد و در تاریخ ۳۱ اکتبر ۱۹۵۰ در بغداد به دنیا آمده است .

حیدر علی اف پس از ۱۰ سال تصدی پست ریاست جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۳ در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت ، پس از او پسرش الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان شد که ریاست وی تا به امروز ادامه دارد.

کشور آذربایجان بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت دارد ،بیشتر جمعیت این کشور مسلمان شیعه هستند که اکثر آنها به زبان ترکی آذربایجانی حرف می زنند.

واحد پول جمهوری آذربایجان منات است و در حال حاضر معادل یک یورو و حدود چهار هزار تومان ایرانی ارزش دارد، به همین دلیل این کشور برای ایرانی ها، کشوری بشدت گران به نظر می رسد ، بنابر این اکثر مسافران ایرانی با دست خالی و بدون سوغاتی از باکو به ایران برمی گردند.

باکو در کناره دریای خزر شهری است تمیز و آراسته با ساختمان ها و مراکز خرید نوساز و پرطمطراق ولی در جای جای شهر ساختمان ها و مجتمع های آپارتمانی فرسوده خود را به رخ می کشند .

باکو ۲ میلیون نفر جمعیت دارد ، نظافت این شهر ظاهرا به عهده زنها است ، شاید رمز تمیزی شهر نیز همین باشد چرا که تقریبا تمام رفتگرهای باکو زن هستند .



یک زن رفتگر در باکو ; گفت که ماهانه ۳۰۰ منات حقوق می گیرد.

** اقتصاد آذربایجان

جمهوری آذربایجان بدلیل بهره برداری از منابع نفتی ، در چند سال اخیر توانسته مشکلات اقتصادی خود را کاهش دهد ، ذخایر نفتی آذربایجان در سال ۲۰۰۸ میلادی برابر با هفت میلیارد بشکه براورد شده و این کشور در حال حاضردر منطقه، صادرکننده محصولات گازی محسوب می‌شود.

روند رو به رشد سرمایه گذاری خارجی، اعتبارات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و مساعدت کشورهای اروپایی موجب شد تا اقتصاد نابسامان این کشور کمی رو به بهبود گذارد.



مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا