مسکن و ساختمان

فروشنده از خریدار دلار طلب می کند؛

ارائه دهندگان محصولات صنعت ساختمان هم وارد سوداگری دلار شدند

دربازار فعلی همان لحظه که بازار ارز (در اثر کنش و واکنش هائی که ممکن است گذرا هم باشد) تاثیر می پذیرد، همان زمان قیمت کالاها تغییر می نماید. ضمن اینکه زمانیکه قیمت دلار ارزان می شود، قیمت محصولات با همان سرعت کاهش نمی یابد!!

;گروه گزارش: پیش از این در موارد زیادی شنیده بودیم در وضعیت کنونی بازار، هر کس کلاه خود را محکم نگه داشته تا باد نبرد. کسی هم به فکر مردم نیست. هر کس کالائی برای فروش دارد، ;با هر قیمت که تیغش می برد، می فروشد و در این فضا چون الگوی رفتاری بازاریان و حتی تولیدکنندگان یکسان است، نمی توان نقدی وارد کرد! همه برای بقا می­جنگند به ویژه برخی از شرکت ها که بقا را بر همه چیز ترجیح داده اند و روش های اعجاب آوری هم به کار می برند. مطلب پیش رو، این موضوع را سوژه خود قرار داد است:

قیمت های به روز

چند روز پیش از یکی از تولیدکنندگان که معتقد بود وضعیت نوسان قیمت ارز، بازار را به هم ریخته و آنها را مجبور کرده تا قیمت ها را به روز نگه دارند، پرسیدم: چرا اینقدر قیمت ها به سرعت در حال تغییر است و چرا شما لیست قیمت خود را ;هر روز تغییر می دهید؟

پاسخ همان پاسخ تکراری که انتظارش می رفت، بود: دلار قیمتش هر لحظه تغییر می کند و ما هم مجبوریم مطابق این قیمت، محصولات را ارزش گذاری کنیم.

این پاسخ به نظر منطقی می رسد اما اشکال اساسی در این پاسخ وجود دارد که آن را از چهارچوب منطق خارج می سازد. سوال اساسی درباره این موضوع، زمان خرید دلار است. حتی اگر فرض کنیم تولیدکنندگان با قیمت دلار شناور مواد اولیه می خرند، از لحظه ای که یک بارِ مواد اولیه خریداری می شود تا زمانیکه آن مواد اولیه به محصول نهائی تبدیل می شود و به بازار عرضه می گردد، زمان نسبتا طولانی صرف می شود. بنابراین محصولی که اکنون در بازار وجود دارد با دلار یک ماه پیش خریداری شده است، به همین دلیل اگر انصافی در کار باشد باید محصولات با همان قیمتی که مواد اولیه اش خریداری شده است، قیمت گذاری شوند اما ظاهرا این منطق دربازار فعلی وجود ندارد و همان لحظه که بازار ارز (در اثر کنش و واکنش هائی که ممکن است گذرا هم باشد) تاثیر می پذیرد، همان زمان قیمت کالاها تغییر می نماید. ضمن اینکه زمانیکه قیمت دلار ارزان می شود، قیمت محصولات با همان سرعت کاهش نمی یابد!!

این نکته نیز در این مقطع مغفول مانده که درست است قیمت ارز نوسان دارد اما ماده اولیه وقیمت آن تاثیر مشخصی در قیمت محصول نهائی دارد زیرا یک محصول در اثر انجام فرآوری خاص در یک یا چند مرحله از فرآیند تولید، از شکل مواد اولیه به شکل محصول قابل عرضه تبدیل می­شود و بخش اعظم فرآیند تولید به فرآوری مربوط است.اما در بازار امروز اگر قیمت هر دلار ده درصد افزایش می یابد ناگهان مشاهده می شود، محصول خاصی که مدعی هستیم قیمتش به قیمت دلار مربوط است، ۵۰ درصد افزایش قیمت می یابد. این موضوع یعنی از آب گل آلود، ماهی گرفتن!

نگارنده در جایگاه مربی اخلاق ننشسته که بخواهد پیام اخلاقی به تولیدکنندگان و بازاریان بدهد اما تصور این است اگر هر کدام از ما ; کمی انصاف را رعایت کنیم و به همان میزان که از نوسان قیمت ارز ضرر می بینیم، درصدد جبران برآئیم، موضوعات به شکل قابل قبولی حل خواهند شد.

متاسفانه این موضوع رعایت نمی شود و در این فضای تیره و مبهم که به طور عادی از منطق اقتصادی به دور است، گاهی به آدم هائی برمی خوریم که شرم را خورده و ; حیا را قی کرده اند و روش های جدیدی برای “تلکه کردن” مردم می آفرینند. تعزیرات هم معلوم نیست سرش به کجا بند است که این آدم ها را نمی بیند.

شهره شهر دلار

یکی از دوستان می گفت برای خرید محصولی که در ساختمان نوسازش لازم داشته، به یکی از ارائه دهندگان آن محصول، مراجعه کرده است. فروشنده که گویا محصول صد در صد خارجی وارد می کند و تمام افتخارش نیز همین است، قیمت محصول خود را بر حسب دلار محاسبه کرده و از خریداران، دلار طلب می کند. توجیه فروشنده این است که چون محصولات صد در صد وارداتی است، باید محصول را به دلار بفروشد تا اگر نوسانی در بازار دلار رخ می دهد، گریبان او را نگیرد. در حالی که او محصولش را با دلار سه ماه قبل، وارد کرده و حالا می­خواهد با این شیوه زیرکانه، نقبی به بازار دلار بزند و از مردم دلار طلب می کند تا به یکی از دارندگان دلار بدل شود و بتواند در این بازار نیز دستی داشته باشد و بدون گیرهای امنیتی که در حال حاضر سوداگران بازار ارز را تهدید می کند، در بازار مکاره دلار، “شهره شهر” شود! ; ;

ساقی بیا شهره شهر کن مرا که دوش ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;در گرد حلقه دُستان، مرا صفا نبود

به هر روی این شیوه های ناجوانمردانه، و سو استفاده از فضای به وجود آمده، باید در جائی مورد بازخواست قرار گیرد که احتمالا از بس این شیوه ها شیوع دارد، مسوولان تعزیرات حکومتی فرصتی برای پیگیری این امور ندارند.

نگارنده معتقد است اگر دولت برای ورود محصولات مورد نیاز صنعت ساختمان، ارز مرجع تامین کند و سیستم نظارتی هم بتواند محصولاتی که با ارز مرجع خریداری می شوند، در بازار رصد نمایند تا به صورت بازار سیاه به فروش نرسند، و همه ما کمی هم انصاف به خرج دهیم، موضوعات با کمی سختی قابل حل است در غیر این صورت وضعیتی پیش می آید که ابتدای امر همان سوداگران را نابود خواهد کرد!

نگارنده آدم مذهبی ای نیست ; و جا نماز هم آب نمی کشد اما برخی از حکایت ها برای این است که به موضوعاتی که از نظر ما کوچک به حساب می آیند، به اندازه کافی توجه کنیم. در یکی از حکایت های که ربطی به مذهبی خاص ندارد، آمده است: در زمان یکی از پیامبران وحی آمد که مردم به دلیل ناسپاسی، عذاب خواهند شد. پیامبر آن امت نیز به مردم خبر عذاب و موعد آن را اعلام کرد.

از آن روز به بعد مردم در صدد یاری به هم برآمدند. خوراک و پوشاک ذخیره کردند و از زیر زمین، منازل را با نقب هائی به هم وصل نمودند تا در موعد عذاب بتوانند به یکدیگر کمک کنند.

در موعدی که اعلام شده بود عذاب نازل نشد و مردم هر چه بیشتر منتظر می ماندند کمتر از عذاب آثاری می دیدند. پیامبر خود را مورد سوال قرار دادند که چرا عذاب نیامد؟ مگر تو خبر نداده بودی؟ خبرت دروغ بود؟

;سوال که زیاد شد، پاسخی آمد که امروز برای ما نیز جالب توجه است: وقتی دیدم بندگانم چنین به حال یکدیگر رحم می­کنند، شرمم آمد که نامم “رحیم” باشد و بر بندگانی اینچنین، رحم نکنم و آنها را دچار عذاب نمایم.

به هیچ عنوان بنا نداریم از جانب مسائل مذهبی به موضوع نگاه کنیم اما یادمان باشد حتی اگر عرفان های جدید که بعضا ضد مذهب هم هستند، را در نظر بگیریم،و موضوع را ; از نگاه آنها ببینیم، تاکید خواهند کرد: همان طور که با دنیای اطراف خود رفتار می کنید، با شما رفتار خواهد شد.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا