مسکن و ساختمان

گاي رايدر مديركل جديد سازمان بین المللی کار:

بحران جهانی، راه حل جهانی می خواهد

اگر یک جوان در آغاز فعالیت شغلی خود یک سال یا بیشتر خارج از دنیای کار باقی بماند تمام زندگی کاری او تحت تأثیر قرار می‌گیرد و برای بسیاری از آنها راه برگشتی وجود ندارد. بنا بر این ما باید فوراً‌عمل کنیم، باید همین حالا عمل کنیم و هدفمان باید جوانان باشد

وب سایت سازمان بین‌المللی کار، چندی پیش نخستین گفتگو با گای رایدر مدیرکل جدید این سازمان را منتشر کرد. ; گای رایدر حدود سه ماه پیش زمام امور در سازمان بین المللی کار (ILO) را به دست گرفت.

;

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران(صما) “گای رایدر” در گفتگوی خود هشدار داده است اگر قرار است بحران اشتغال و اقتصاد بهبود یابد استانداردهای بین‌المللی کار باید رعایت و ترویج شوند.

;

مطالعه گفتگوی “گای رایدر” را که کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایان ایران ; اهمیت خاصی برای آن قائل است، به آن بخش از کارفرمایان صنعت ساختمان که از حل معضلات داخلی فراتر رفته اند (که ممکن است تعداد کمی باشند) و آنها که علاقمندند پا را از حیطه افکار ;و عمل محدود منطقه ای فراتر بگذارند (که تعدادشان قابل توجه است) توصیه می کنیم:

;

رایدر در نخستین گفتگوی خود از زمان به دست‌گیری زمام امور در سازمان بین المللی کار، بر اهمیت حقوق اشتغال تأکید کرد. وی معتقد است: اولویت نخست برای بیکار، یافتن کار است،‌ اما کیفیت شغل نیز یک مسأله حیاتی است، نه فقط برای افراد بلکه برای مفهومی به ; نام اقتصاد جهانی.

;

رایدر می­گوید: «حقوق کار برای بهبود، حیاتی است. فکر می‌کنم ما نباید به این باور هدایت شویم که ایجاد شغل بیشتر به معنای کنار گذاشتن استاندارهای بین‌المللی کار است».

;

گای رایدر به آمارهایی استناد کرد که نشان می‌دهند نیمی از خانوارهای فقیر اروپا متکی به یک مزد بگیر در خانواده هستند. او گفت: این واقعیت، اهمیت ایجاد مشاغل با کفیت را مورد تأکید قرار می‌دهد. «استانداردها، قواعد بازی در اقتصاد جهانی را ارائه می‌دهند و بخش مهمی از خروج از بحران هستند».

;

مدیرکل سازمان بین المللی کار گفت: با ۲۰۰ میلیون نفر خارج از کار در سراسر جهان، لازم است سیاست‌های ملی و بین‌المللی روی ایجاد شغل برای مبارزه با بحران اقتصادی به عنوان نخستین اولویت تمرکز کنند . اما راه‌ حل‌های این بحران باید به عنوان بخشی از گفتگوی اجتماعی مورد مذاکره و توافق قرار بگیرند».

;

به گفته او سازمان بین المللی کار ;در این عرصه می‌تواند کمک زیادی انجام دهد. وقتی مردم جمع می‌شوند ;و راه حل‌هایی را می‌یابند که ممکن است دردناک و مستلزم ایثار آنان باشد، ‌بسیار مشتاق می‌شوند تا دست به ایثار بزنند. این روند یعنی ایثار کردن مردم برای رسیدن به راه حل، در صورتی است که آنها بخشی ;از یک راه حل باشند نه اینکه صرفاً به دلیل نبود راه حل دیگر، فقط به این خاطر وارد چرخه تصمیم گیری شوند که دیگر زمان پایان تصمیم قبلی فرا رسیده و راه حل دیگری هم وجود ندارد!

;

وی افزود: «این بحران نیازمند آن است که در همان مقیاس که وجود دارد – مقیاس جهانی – با آن رفتار شود. ما باید راه‌ حل‌های جهانی خلق کنیم. سرانجام اینکه هیچ راه حل ملی پایداری برای یک بحران جهانی وجود نخواهد داشت».

;

رایدر گفت: اگر قرار است بحران جهانی بیکاری جوانان حل شود، آنان باید هدف ویژه باشند. در حال حاضر ۷۵ میلیون جوان خارج از دنیای کار هستند. تمام شواهد نشان می‌دهد که اگر یک جوان در آغاز فعالیست شغلی خود یک سال یا بیشتر خارج از دنیای کار باقی بماند تمام زندگی کاری آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای بسیاری از آنان راه برگشتی وجود ندارد. بنا بر این ما باید فوراً‌عمل کنیم، باید همین حالا عمل کنیم و هدفمان باید جوانان باشد».

;

مدیرکل سازمان بین المللی کار خاطر نشان کرد: ;طرح‌های تضمینی ایجاد تجربه کاری یا آموزش بیشتر، ;باید به عنوان یک راه ممکن برای مواجهه با این مسأله مورد توجه قرار بگیرد.

;

وی در ادامه با پرسیدن سوال صحبت های خود را ادامه داد و گفت: آیا این روشها گران هستند؟ نه؛ به صرفه‌اند. اینها سرمایه‌گذاری هستند و نه هزینه. این یکی از اولویت‌هایی است که سازمان بین المللی کار در نظر دارد با قید فوریت در ماه‌های پیش رو و با سرعت به آنها توجه کند.

;

گفتگوی گای رایدر از این حیث برای ما و به ویژه فعالان صنعت ساختمان اهمیت دارد که فضای کار در حوزه ساخت و ساز و حوزه کاری پیمانکاران، تقریبا بحرانی است و با کتمان این موضوع، چیزی حل نمی­شود بنابراین شاید پیمانکاران با توافق­هائی که با خارج از مرزها انجام می­دهند، بتوانند وارد دور جدید کار شوند. احتمالا در این پروسه سازمان بین المللی کار که قرار است با قید فوریت وارد چرخه تصمیم گیری و اقدام برای حل معضل بیکاری جوانان شود، بتواند در نقاط دیگر دنیا، مسیری را برای پیمانکاران ما مشخص کند که هم آنها به اهدافشان برسند و هم سازمان بتوان بیلان کاری خوبی برای خود به جا بگذار. به نظر می رسد اگر روش های خلاقانه بین پیمانکاران ما باب شود، می توان نتیجه خوبی گرفت

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا