مسکن و ساختمان

یک کارشناس مسکن:

ساخت‌وسازها باید متناسب با نیاز جامعه و رشد جمعیت باشد

یک کارشناس مسکن گفت: بازار در حال حاضر وارد یک رکود انتظاری کاملا ملموس شده است و فروشنده‌ها و خریداران در انتظار ثابت شدن قیمت ارزهستند و به همین دلیل اقدامی انجام نمی‌دهند.

کیوان شادمان به خبرنگار مسکن ایسنا گفت: تلاطم موجود در بازار را برای سازندگان مسکن نیز نامطلوب توصیف و اظهار کرد: سازندگان مسکن، انتظار سودی تا ۴۰ درصد دارند و وقتی شرایط بازار ایجاد سود را تضمین نمی‌کند این قشر نیز کارهای خود را متوقف می‌کنند.

شادمان با اشاره به طرح‌هایی که کشورهای خارجی برای حل کردن مشکل کمبود مسکن خود ارائه داده‌اند، گفت: در کشورهای توسعه یافته، ساخت و سازها با توجه به نیاز جامعه و رشد جمعیت صورت می‌گیرد و به همین دلیل است که عرضه و تقاضا به یک تعادل رسیده‌اند و در بسیاری از مواقع، حتی شاهد مازاد مسکن نیز هستیم.

وی متقاضیان مسکن در ایران را دو گروه دانست و توضیح داد: بخشی از افراد خانه دارند و به فکر جابه‌جایی هستند که وقتی قیمت مسکن افزایش می‌یابد، املاک آنها نیز گران می‌شود و مشکل خاصی به وجود نمی‌آید اما گروهی دیگر جوانان و افرادی هستند که پول نقد دارند و متقاضی خانه محسوب می‌شوند.

شادمان ادامه داد: قشر دوم، بخش آسیب‌پذیر جامعه هستند که تغییرات و بی‌ثباتی‌های اقتصادی قدرت خرید آنها را کاهش می‌دهد. در این راه باید بانک‌ها سیاستی در نظر بگیرند و با دادن تسهیلات مناسب، مشکلات این بخش از جامعه را حل کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا